Domarn84 Domarn84 skrev:
Tack för bilderna.
Kanske färgen som gör de? men de ser ut som du har väldigt mkt finare struktur och inga större "repor"?
Domarn84 Domarn84 skrev:
Tack för bilderna.
Kanske färgen som gör de? men de ser ut som du har väldigt mkt finare struktur och inga större "repor"?
Om du vill ha en finare yta än putsen så går det utmärkt att bredspackla med Ardex F5 innan målning. Det är ett difföppet cementbaserat spackel. Förvattna bara ytan innan spackling så blir det lättare!

• Gilla
Domarn84 och 1 till
  • Laddar…
Färg fyller ut en del av skrovligheten. Jag strök kalkskam på en yta som var väldigt grov. Fyllde bra men måste primas innan målning.

• Gilla
Domarn84
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Just det tror jag inte du behöver vara orolig för. Sen blir ju utseendet lite annorlinda när du målat och beroende på belysning. Dock behöver du bestämma dig innan för du vill ju inte måla först och sen komma på att du vill lägga ett lager puts till.
Nä det är sant... känns inte som man vill chansa

D Drburr skrev:
Kan bli så närman slagit på lite för tunt brukskickt. Inget konstigt i sig, ser ut som en skurad vägg, smakar antagligen som en med.
Går inte att laga i såren, då får man dra på ett lager till.
Oki tack föe info

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hm. Om det mörkare sitter lite löst kanske det går att borsta bort med en fin pensel eller med handen?
Jo de i sig är inga problem tänkte mest på ytan som var lite "sandigare" än övrigt där ytan är hård och tålig

J jonasr1 skrev:
Hade en vägg som såg ut ungefär som din efter putsningen. Jag tog ett lager sandfärg i botten för att jämna ut och "lugna" en del av livet. Resultatet blev kanon enligt mig.
Tack för tips:)

Freddegbg Freddegbg skrev:
Om du vill ha en finare yta än putsen så går det utmärkt att bredspackla med Ardex F5 innan målning. Det är ett difföppet cementbaserat spackel. Förvattna bara ytan innan spackling så blir det lättare!
Tack för tipset, skall kolla detta

P per s skrev:
Färg fyller ut en del av skrovligheten. Jag strök kalkskam på en yta som var väldigt grov. Fyllde bra men måste primas innan målning.
Tack för tipset:)

• Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
Domarn84 Domarn84 skrev:
Hej,

Har fått väggen putsad med finputs c. Skall de inte bli lite finare yta? Den är ju 0-1mm korn.
Samt övergångar (det mörkare) på flera ställen känns inte helt bra. Drar man handen där släpper putsen(kornen) och de är inte särskilt hårt som övrig yta. Och dom lodrätta linjerna i hörnet känns inte heller riktigt proffsiga, Någon som har erfarenhet?
Den har putsat när det blivit för torrt. Om du tar putsbrädan själv å drar runt nu så blir det fler repor och mönster. Målar du på det nu så kommer repor och mönster att lysa igenom. Konstigt att folk blir nöjda, hade ringt den där murare å sagt byt yrke

Nja, det finns massor av sätt att få det att bli såhär. För vått bruk och en felaktig filtbräda. Bruk som innehåller ballast med för stora korn etc.

Domarn84 Domarn84 skrev:
Tack för tipset:)
Hej! Är i samma sits som dig. Hur gjorde du till slut? 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.