K
kniv: Vi hade liknande problem när vi tog ner en vägg i ett 70-tals hus. Vitt gips i ena rummet och dom där skivorna i andra. Sen satte vi helt enkelt en bredare vit, slät list/foder över skarven, och sa att det där löser vi sen när vi byter hela innertaket. Varit så i tre år nu och inte stört oss på hur det ser ut en enda gång…
20 svar · 4,0k läst
·
Ulltand
Ulltand: Det är inte uppvärmningen i sig är mest kritisk här utan fuktbelastningen vid kallare temperaturer. Tex har ni växter där som vattnas under vår och höst? Har inget direkt svar på frågan men en ångbroms kanske ger minst risk och störst flexibilitet för användandet.
1 svar · 2,5k läst
taiträ123
taiträ123: [citat] Så det är bara 60 cm under mark? Det var en grund källare. Jag har nog omvända förhållandet. Stålreglar och nån skiva med isolering var på tapeten men eftersom jag har en utsida som inte dränerats på länge finns lite fuktgenomslag ibland. Ville hålla det öppet. Sen var jag vid tiden rätt leds på att bygga så det var enklare att be någon annan putsa. :) Ett alternativ är
10 svar · 7,5k läst
·
M
Maja4: Jag behöver tips om Hur man blir av med kalla golv och golvdrag? Risker med att lägga vattenburen golvvärme på träbjälklag över krypgrund. Jag har sedan ett år tillbaka ett hus som är byggt i flera omgångar mellan ca 1930 och 1966. Halva huset, kök, hall och badrum, har krypgrund med en gammal, stensatt matkällare under. Alla väggar på huset är tilläggsisolerade. Under denna
0 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag såg just att BKR har skrivit ihop ett särskilt dokument med riktlinjer för stora plattor så kan du kanske själv avgöra om det är något som du klarar av: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-storformatiga-plattor
12 svar · 4,4k läst
·
AXS
AXS: Skulle inte bygga vägg med 45x45, men 45x70 åt "fel" håll kan vara okej om varje centimeter räknas. 45x45 brukar oftast vara väldigt slagna, inget bra att bygga med...
13 svar · 2,4k läst
N
n0zen: [citat] Det vet jag. Men den kan målas.
4 svar · 1,5k läst
·
Hns235
Hns235: Okej bara för jag skulle kasta förpackningen till klingan nu så hittade jag en bruksanvisning i den. Bra att tänka på: reduceringsringar är inte alltid tillåtna och tjockleken spelar roll, monteringsanvisning av fasta boshringar som pressas fast enligt ena bilden här.
5 svar · 1,7k läst
·
J
Jan Ika: [citat] Känns ju rimligt med nämndöfjärden strax utanför 🙂
6 svar · 1,3k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Så tänker jag också. Jo det skall tas upp en ventil på samma vägg som eldplatsen. Så drar man in frisk luft genom huset till toaletterna som är i andra änden av huset och likaså om man eldar så drar man inte kall luft genom hela rummet utan förhoppningsvis bara längs den väggen.
2 svar · 1,2k läst
·
S
sultanen1: Tycker du?😀det är klart man kan ju prova lossa skruvarna o se om det går tungt och prova belasta den sidan av trappen
2 svar · 1,0k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Jag hoppas och tror att öppningarna har en hel stock även i botten under golvnivån. Isf är väll endast den stora i vardagsrummet som ansluter till gavelvägg som är den som skapar direkt oror. Hur ser det ut på utsidan? Finns vertikala följare monterade? Även om de saknas gåtar i de mindre öppningarna så ser ju stockarna inte ut att kalva och skulle de börja så syns det ju direkt
3 svar · 1,2k läst
·
U
Anonymiserad 405730: [citat] Det är svårt med lagningar på betongsten utseendemässigt.. Stenar likt dina brukar inte vara armerade.. Men är det inte för djupa skador så kan man använda cementbruk-A till lagningar, är det djupare så får man sätta upp en bräda som form och gjuta med finbetong.. Rengör någa innan bara😊
1 svar · 1,0k läst
·
H
Haz6909: Hej Jag antar att man i den här bilden från Träguiden visar 3 olixa exempel hur man uppnår EL30 genom att antingen använda GtA gips, Plywood/OSB eller Spånskiva?
9 svar · 2,6k läst
·
N
nino12: Jag använde gammalt flytspackel som jag la klinkers på. Det gick bra att blanda och det flöt ut bra så jag tänkte att det gick bra att använda trots att det var gammalt. Säcken har stått oöppnad i ett utehus i några år. Det såg lite konstigt ut när det stelnat och hade en hel del hål i sig, men det jag reagerade mer på var att det var en konstig doft. Jag tänkte att den
0 svar · 1,7k läst
E
Erik9005: Tredje personen fast i detta, hur löste ni två föregående det? :)
2 svar · 8,1k läst
·
A
AndersS: [citat] Och det var två år sedan ts gjorde färdigt arbetet, dumt att riva allt idag och göra om........
30 svar · 8,8k läst
·
D
Anonymiserad 405730: Det är en slätplåt som har hål där den böjs/viks så spacklet kommer inte att fästa på den släta plåten.. Man får spackla i med typ gipsbruk så att vinkeln blir bra och sedan limma på pappersremsa eller typ microlitväv i vinkeln som sedan spacklas med vanligt spackel..
12 svar · 12,8k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Ja jag ska ju inte ha någon list som följer snedtaket nedåt men en kloss i hörnet kanske ändå är sättet att bevisa att man har koll på vinklarna och dess omöjlighet att bli bra.
8 svar · 4,7k läst
·
H
Anonymiserad 405730: Stålreglar blir bra men du kanske ska ha någon typ av minerit/cemberitskiva istället som inte är fyktkänslig..
4 svar · 1,6k läst
·
L
Liljeros: Jag tolkar det som att det är tänkt en hemmafixarlösning, skulle säga att detta är något man ändå bör ta in en konstruktör för, dom kommer då föreskriva infästningsmetod, det bör också anmälas om man ska riva hjärtväggen. Finns risk att det blir problem när man ska sälja huset i framtiden annars.
10 svar · 2,9k läst
·
P
Per72: [citat] Intressant idé. Är lite intresserade av och prova det där. Hänger skivorna kvar än?
14 svar · 8,3k läst
P
Anonymiserad 405730: Det beror på hur mycket taklisten sticker ut ifrån väggen samt hur mycket dina paneler bygger? Annars är det snyggast att montera tak och golvlisten utanpå akustikpanelen..
1 svar · 6,8k läst
·
alexander___
alexander___: [citat] Såg denna nu och bild 2 är exakt det jag vill göra. Låter dock märkligt att det är 180cm och större öppningar som bör räknas på. https://www.traguiden.se/planering/planera-ett-trabygge/projektering-av-trahus---generellt/projektering-av-trahus---generellt/oppningar-i-trakonstruktioner/
1 svar · 2,4k läst
·
S
SusannaRi: [citat] Hej Lisa, vi funderar på att buda på ett hus som har ”viss kemisk lukt” och vi är väldigt intresserade av huset men efter att ha läst mycket - också såklart oroliga inför hur mycket kostnader som faktiskt kan tillkomma. Här verkar problemet vara i hall och i ett av rummen men syllarna är tex inte utbytta.. blev glad när jag scrollade och såg att ni fått en fin lösning
27 svar · 18,2k läst
·
J
JonnyHedman: Tack🙂
4 svar · 1,2k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Men den är troligen spikad i tröskeln
17 svar · 3,5k läst
·
E
Eld: I mitt hus byggt 42 är det Treetex på insidan av ytterväggarna för att jämna till planken och isolera. Även en del av innertaken har Treetex. På innerväggarna täcks planken av masonit. Jag har sett asfaboard användas till blindbotten i torpargrund in på 1990-talet.
10 svar · 14,7k läst
·
D
DW79: [citat] Ja, behöver nån typ av distans då bara eftersom fönstret ligger ovanpå "karmen" så man behöver få upp fästet några m.m. Tack.
3 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.