Hej,
Vi håller på att renovera ett rum där det har suttit tapeter direkt på spånskivor. Efter att ha läst på lite så verkar det som att man bör sätta upp gipsskivor på spånskivorna och sedan tapetsera (eller måla) för att förhindra sprickbildning och liknande. Många rekommenderar också vanliga gipsskivor (12-13mm) istället för renoveringsgips då renoveringsgipset både är dyrare och svårare att skruva / sätta upp (?)
Då både jag och sambon är nybörjare inom detta så tänkte jag ställa lite frågor och be om tips:
I några trådar så skrivs det att man inte nödvändigtvis behöver skruva fast mot reglarna utan att skivorna sitter bra nog även om dom bara är fästa i spånskivan, men finns det inte risk att man får "kratrar" på baksidan av spånskivan (om man inte förborrar, men det blir ju väldigt mycket förborrande) och risk att man punkterar plasten bakom då skruvarna ska vara tjockleken på gipsskivan + 20mm? Enklast är väl att se till att skruva mot reglar överallt (och försöka undvika spikarna som spånskivorna är fästa med)? Sen antar jag också att man vill undvika att skarva gipsskivorna på samma ställe där spånskivorna är skarvade.
Annat som behövs då väggarna blir ~13mm tjockare: distans/påbyggnadsringar av lämplig tjocklek för eldosor, längre skruvar för upphägning av radiatorer och foder/lister med fals. Något mer att tänka på?