Hej!

Jag står inför olika val av material som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Torpet idag har ingen isolering, alla innerväggar skall rivas och göras om. Har läst om flera olika material alternativ, alla behöver kunna ta emot och släppa fukt.

Väggarna har jag tänkt bygga med (utifrån) 1. Vindpapp 2. Linisolering 3. Ångbroms. Här fastnar jag lite bland olika alternativ, det vanligaste är kanske osb och sedan gips. Däremot vet jag inte om dessa är tillräckligt diffusionsöppna.

Har läst lite om fibergips samt lerskiva, är det någon som har personlig erfarenhet av dessa? Eller funkar det att köpa osb och gips - andas det tillräckligt?

surris
A Awoma skrev:
Hej!

Torpet idag har ingen isolering, alla innerväggar skall rivas och göras om. Har läst om flera olika material alternativ, alla behöver kunna ta emot och släppa fukt.

Väggarna har jag tänkt bygga med (utifrån) 1. Vindpapp 2. Linisolering 3. Ångbroms. Här fastnar jag lite bland olika alternativ, det vanligaste är kanske osb och sedan gips. Däremot vet jag inte om dessa är tillräckligt diffusionsöppna.

Har läst lite om fibergips samt lerskiva, är det någon som har personlig erfarenhet av dessa? Eller funkar det att köpa osb och gips - andas det tillräckligt?
Hej,

Jag förutsätter att du pratar om ytterväggarna och inte innerväggarna? Samt att det finns timmer mellan vindpapp och linisolering?

Hur tjockt lager linisolering ska du lägga på?

O
A Awoma skrev:
Hej!

vad menar du skulle vara problem med att ha gips och osv?
skulle ju fungera utmärkt.

även en plast hade fungerat fint på timmerstomme om du får till det

surris surris skrev:
Hej,

Jag förutsätter att du pratar om ytterväggarna och inte innerväggarna? Samt att det finns timmer mellan vindpapp och linisolering?

Hur tjockt lager linisolering ska du lägga på?
Ja, eller jag tänker timmer, vindpapp, 50mm isolering, ångbroms, eventuell osb och gips?

Eller tänker jag helt fel?
O oliven1 skrev:

även en plast hade fungerat fint på timmerstomme om du får till de
O oliven1 skrev:

även en plast hade fungerat fint på timmerstomme om du får till det
Att det inte är tillräckligt diffusionöppet, då det idag är självdrag.

surris
A Awoma skrev:
Ja, eller jag tänker timmer, vindpapp, 50mm isolering, ångbroms, eventuell osb och gips?

Eller tänker jag helt fel?

Att det inte är tillräckligt diffusionöppet, då det idag är självdrag.
Med den mängden isolering kan du skippa ångbromsen du får tillräckligt med ångmotstånd i skivmaterialen och daggpunkten hamnar inte i väggen. Täta timmerstockarna med lindrev också. Sitter det vindpapp på utsidan så skippa vindpappen isf.

O
hänger inte med vad skulle spela för roll pga av självdrag?
du kan ha plast i ett hus med självdrag

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Med den mängden isolering kan du skippa ångbromsen du får tillräckligt med ångmotstånd i skivmaterialen och daggpunkten hamnar inte i väggen. Täta timmerstockarna med lindrev också. Sitter det vindpapp på utsidan så skippa vindpappen isf.
Vad menar du med daggpunkt? Det kan inte vara den normala definitionen.

surris
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med daggpunkt? Det kan inte vara den normala definitionen.
Den punkt där den varma luften möter den kalla luften och vattenångan faller ut som vatten.

Ska du ha motriktade luftflöden i väggen? Det låter inget vidare.

O
ni båda två @surris & @Daniel 109 blandar ihop begreppen.

daggpunkten är helt enkelt den temperaturen då luften inte klarar hålla fukten som ånga utan släpper den som fritt vatten i form av kondens.

kan vara både i kalla temperaturer och varma temperatur utan det som spelar roll är minskning i temp allt annat lika.

Vilka begrepp blandar jag ihop?

O
D Daniel 109 skrev:
Vilka begrepp blandar jag ihop?
alla,

du skriver att daggpunkten inte kan vara den normala definitionen vilket det är.
du skriver att motriktade elden i väggen inte är bra, självklart har du en plats där kall luft möter varmare luft precis som Surris säger

Nej, du ska definitivt inte ha flöden av varm och kall luft i väggen.

När man pratar om daggpunkten för luft så menar msn mycket riktigt den temperatur där fukten i luften kondenserar. När man pratar om daggpunkten i en vägg brukar man syfta på den plats där temperaturen motsvarar inneluftens daggpunkt.

Den punkten hamnar alltid i väggen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Nej, du ska definitivt inte ha flöden av varm och kall luft i väggen.

När man pratar om daggpunkten för luft så menar msn mycket riktigt den temperatur där fukten i luften kondenserar. När man pratar om daggpunkten i en vägg brukar man syfta på den plats där temperaturen motsvarar inneluftens daggpunkt.

Den punkten hamnar alltid i väggen.
tyvärr har du fel på båda punkterna.

du kommer alltid ha luft med olika temperatur i en vägg, det är en av väggens viktigaste funktioner.

daggpunkt i en veck har inget med "temperaturen motsvarar inneluftens daggpunkt." , det går inte ens att säga så är helt ologiskt.
Daggpunkten i en vägg är ju helt enkelt daggpunkten för väggen, punkten i väggen där luften inte klarar hålla fukten i form av ånga och släpper dem i form av vatten.

Om du har en daggpunkt i väggen med den definitionen så är den allvarligt felkonstruerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.