693 läst ·
2 svar
693 läst
2 svar
Vilken brandklass har hanband?
Hej!
Jag bor i en brf vindsvåning där innertaket är borttaget och taket är lyft till nock. Huset är från 1959
och innertaket hade en gipsplatta, råspån och tunn isolering. Råvinden är traditionell, råspånt takstolar etc. mot yttertak.
Förändringen gjordes för 15 år sedan.
Vilken brandklass skall hanbanden ha? De är inte bärande.
Vore tacksam för svar om någon möjligtvis vet.
Vänligen Per Olof Sjölund
Jag bor i en brf vindsvåning där innertaket är borttaget och taket är lyft till nock. Huset är från 1959
och innertaket hade en gipsplatta, råspån och tunn isolering. Råvinden är traditionell, råspånt takstolar etc. mot yttertak.
Förändringen gjordes för 15 år sedan.
Vilken brandklass skall hanbanden ha? De är inte bärande.
Vore tacksam för svar om någon möjligtvis vet.
Vänligen Per Olof Sjölund
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
REI60 är väl kravet på all konstruktion om det är lägenhetskiljande.pjärlumjär skrev:
Hej!
Jag bor i en brf vindsvåning där innertaket är borttaget och taket är lyft till nock. Huset är från 1959
och innertaket hade en gipsplatta, råspån och tunn isolering. Råvinden är traditionell, råspånt takstolar etc. mot yttertak.
Förändringen gjordes för 15 år sedan.
Vilken brandklass skall hanbanden ha? De är inte bärande.
Vore tacksam för svar om någon möjligtvis vet.
Vänligen Per Olof Sjölund
Normalt gör man ju detta genom att klä in konstruktionen, inkl bjälklag.
Jag vet inte om det är godkänt alls med synligt bjälklag, rimligen så försvagas en sådan konstruktion snabbt vid en brand, även om trä i sig själv kan motstå elden utan att totalt brinna upp ett tag.
Hanband är väl alltid i någon mening bärnade eftersom de ingår i takstolskonstruktionen ?
Jag är dock ingen expert, det kanske finns vägar runt detta. Tex med någon specialfärg osv ?
https://www.traguiden.se/konstrukti.../stomme/bjalklag/lagenhetsskiljande-bjalklag/
https://www.fsbsverige.se/dokument/6 Konstruktionslösningar.pdf
Tack för ditt svar. Som jag har fattat det är hanband takstols-stabiliserande men inte bärande. Jag har fått uppgift på två klassningar, den ena är original, normen år 1959, dvs 30 minuters brandskydd men även då 60 minuters brandskydd. så jag får se vad som dyker upp i info-väg. Jag skall inte skydda mer än vad som behövs, färgerna är dyra och kanske bättre att gipsa in.klaskarlsson skrev:
REI60 är väl kravet på all konstruktion om det är lägenhetskiljande.
Normalt gör man ju detta genom att klä in konstruktionen, inkl bjälklag.
Jag vet inte om det är godkänt alls med synligt bjälklag, rimligen så försvagas en sådan konstruktion snabbt vid en brand, även om trä i sig själv kan motstå elden utan att totalt brinna upp ett tag.
Hanband är väl alltid i någon mening bärnade eftersom de ingår i takstolskonstruktionen ?
Jag är dock ingen expert, det kanske finns vägar runt detta. Tex med någon specialfärg osv ?
[länk]
[länk] Konstruktionslösningar.pdf
Klicka här för att svara