Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 618974: [citat] Tror en HEB 450 stålbalk där innerväggarna stod löser detta. Du kan låta den vila på pelare av samma balk. Se till att pelarna står på fast underlag.
AG A: Masonit av lite tjockare model fungerar bra, och används ofta som bakstycke på köpa möbler. Nackdelen är att den är svår att måla så det blir snyggt. Därför kanske det är bättre med en tunn plywood. Jag tror att den tunnaste är 6mm.
Pickadollen: Hej! Vi har ett uppreglat golv i gillestugan som har problem med fukt. Har lurat på att ersätta med stålreglar och ventilerade socklar (passiv ventilation, dvs ingen fläkt - men det går ju att montera det också så klart) - alternativt att lägga 5 cm cellplast på original-plattan, armera och gjuta betong eller flytspackla. Är det någon som kan komma med tips/dela erfarenheter? Jag
Haz6909: [citat] Precis så tänkte jag med , men vill dubbelkolla eftersom väggarna då kommer sluta ovanpå golvspånet istället för på bjälklaget, om det nu har någon betydelse…
BirgitS: [citat] Och där var det inte någon asbest. Men enda sättet att veta helt säkert är att låta analyser en bit.
Davion: [citat] Snyggt som tusan, och kul att se att det kunde hjälpa till så här "lång" framåt i tid också - då är tråden en succé!
pandalus: Ja på förpackningen står 1-2 dygn. Men den tiden avser ju förmodligen golv eftersom att man då måste kunna gå på golvet för att kunna foga. Men min fråga handlar om kakel som sitter på väggen i köket, behöver man ändå vänta 1 dygn? Det är två bitar bröstlist som blev ditsatta som eftersläntare, resten har torkat två dygn. Man vill liksom bara bli klar.
Ganescha: [citat] Det rann in vatten på kattvinden. Tog en stund innan jag fattade vad det berodde på. Bytte pannor, fixade pappen vid skorstenen, fogade om vid plåtanslutningar osv. Tyckte mina fogar såg bra ut också så misstänkte inte dem först.
BirgitS: Vet du att radonet kommer från blåbetongen och inte från marken? Det är inte all blåbetong som ger ifrån sig radon.
Oldboy: Även huvudenheten mäter, (men den bör nog stå inomhus).
mexximatte: [citat] Tack för svar! Har pratat med byggvaruförsäljare som tror att den kan ha fungerat som vindskydd men att det även kan vara en ångbroms. Han rekommenderade en vävd ångbroms. Inte plast iaf. Har även sett en vind papp men osäker på att lägga papp i väggen är bra🤷
Stina Hagman: Fräsa ur och laga med KC-c bruk? Hur djupt bör jag fräsa? De fogar som sitter nu känns rätt hårda så jag tänker att det är mer cement än brukligt (?).
MibbeGBG: Hej, Håller på med ett projekt där vi tänkt sänka ner en studsmatta i ett hål i gräsmattan så att studsmattan mer eller mindre ska ligga flush med gräsmattan. För att få till "väggarna" på hålet så har vi murat upp lecasten. Det kommer bli 4 lager sten totalt (ca80cm) som sedan ska avslutas med någon slags markstensplatta. Förhoppningen är att marktrycket ska tas upp så mycket
Matti_75: Med vagnsbult i dom hål du redan har i stolpen
Dowser4711: [citat] Som sagt, se till att de sitter ihop med varandra. Ett alternativ kan ju vara att fräsa not&spont i dem med en profilfräs. Men, det hjälper bara om underlaget är rimligt stabilt. Rör det sig för mycket kommer du få sprickor hur du än gör. (Eller, nja, kanske går att undvika om man kör en rulle glasfiberväv/renoveringstapet horisontellt över hela panelen)
XLpatte: [citat] Ja det kanske det skulle ha vart. Jag gjorde bedömningen att det inte behövdes då jag upplevde att väggen inte hade någon direkt belastning på sig.( innan jag kapade väggen så bände jag på väggen och den upplevdes ”sladdrig”) Jag ställde 3st 45/70 som skruvades i resp stock samt i tak och golv på väggsnutten som är 750mm.
Anonymiserad 405730: Jag skulle tagit bort gipset så att alla moduler får plats för det är ju ingett som syns efteråt..
pacman42: Den behöver inte "tvingas in" om du bara sågar av ena sidan av grinden (längst från gångjärnen) först, då behövs inte alls mycket våld för att få in den då allt kan röra sig lite. Eller så sätter du in snedsträvan efter att hela grinden är lossad, men då blir det lite svårare att få det bra, men det går (då hade du lika gärna kunnat tillverka grinden vid sidan av).
Davve_D: Jag kör på det, har egentligen inte så mycket val, det blir nog bra :) Tack för infon!
Pyka: [bild] Använde denna då vi la skena till garderobsdörrar på laminat som har struktur. Sitter som berget. Använde även tejpen för att klä om trappstegen med laminatskivor. Då täckte jag kanske max 10 procent av ytan. Skivorna har inte lossnat än efter några år. Sen hur den är att ta bort efter många år är svårt att säga.
pwb: Har en konstruktionsritning där konstruktören ritat in en golvbalk av limträ 115x225 mm. Nu säger byggmaterialleverantören att den dimensionen har lång leveranstid. Vilket kan skjuta upp projektet. Försöker förstå möjliga alternativ. Brädgårdens förslag att ta 115x315 mm ställer till mycket oreda i bygget. Och konstruktören är utomlands på semester. Någon som vet om man
Henningelvis: Svårt att se, men det kan vara skorstensisolering, vermikulit. Det ser ut lite som grå leca. Kan ha hamnat lite i fel kanal.
Hans-Christian Karlberg: [citat] Jag kommer också att bygga en Larsen-fackverk (på plats) i en ny byggnad med två våningar. Du kan absolut göra detta själv om du är händig med verktyg. Prata med en lokal arkitekt för att ta reda på anslutningsdetaljer så att du ser till att köldbryggor och fuktreducering löses (särskilt vid fönster-, tak- och grundanslutningar) Se till att ventilation, värme, lufttäthet
MF3991: Hej! Jag har ett hus från 1937 med en ganska sliten trapp/entréfundament. Fram tills i förmiddags låg det klinker på trappan, men den har nu tagits bort. Anledningen är flera: klinkern var sprucken och läckte igenom vatten, och den hade förmodligen legat där i många år (jag köpte huset för ett år sedan). Sprickorna i klinkern orsakade vattengenomträngning som i sin tur ledde till
VLJ: Det här är väl en numera klassisk tråd i ämnet https://www.byggahus.se/forum/threads/jag-har-rivit-kattvind-nu-dunsar-det-i-hela-huset.481655/