L Lovan83 skrev:
Jag lider med dig då din tanke på odlingstunnlarna är/verkar vara en ”gråzon” i juridiken.
Jag är inte insatt i vad för höjd som behövs för att det ska räknas som byggnad. Det finns en satt höjd för att boyta ska räknas som det och inte biarea tex. Jag skulle inte utgå från att det är din egen höjd som är gränsen utan säkert någon löjlig nivå som 1,2m eller dylikt.
Det jag tänker är framförallt på om de behöver vara så höga? Jag tänker mig principen drivhus som är precis lagom för det du tänker odla och som inte är möjliga att gå i. Eftersom dessa öppnas och hanterar växterna utifrån bör väl dessa inte räknas som växthus?
Observera att det bara är en spekulation från min sida. Dessa kanske räknas till växthus och/eller byggnad trots att de inte är ”möjliga” att befinna sig i.

Det är ju intressant att kommunen anser att man ska ha bygglov om man reser ett tält i mer än ett par dagar på sin mark. (När jag läser meningen inser jag att det nog borde vara sjukvården som är mera brydda än kommunen … )
Det finns någonstans skrivet att det är skillnad om det är tak på och om man kan gå i det och om människor kan vistas där. Någon specifik höj finns inte så därför är jag osäker om det är min höjd eller inspektörens höjd som är referensen.
Problemet är att växter i små växthus med liten luftvolym ofta drabbas av sjukdomar som mögel så man behöver ha höjden.
Men nu får jag försöka odla utan det. Jag räknar med problem och att skörden blir betydligt mindre än vad jag planerat för.
Så vill man tydligen ha det i begränsningarnas land till ingen nytta för någon.

J Johan 2.0 skrev:
Ibland rundas ju bygglov genom att sätta hjul på konstruktioner. Inte för att man planerar att flytta dem utan för att det då räknas som ett släp istället för en byggnad. Kunde inte det kanske vara en lösning?
Det är en bra lösning som jag ska använda till hönshuset men det passar inte om man har planterat tomatplantorna i marken, 🥹

Pellegnillot71
A Abyaby skrev:
För mig är det mycket pengar det handlar om så att säga att det är värt det känns inte rimligt för mig. Det blir omöjligt att starta upp någon produktion om utgifterna blir så höga innan ens några pengar kommer in från en verksamhet med matproduktion. Det är ju inte så att grönsaksodlare skär guld med täljkniv.
Synd då hela Europa nu verkar förbereda sig för krig.
Då är det ju bra att Sverige har lagar som gör det mycket svårt för en liten lantbrukare.
Vi får väl lita på att det kommer grönsaker från Spanien även under krigstid.
Det låter ju som om du ska sätta upp det, få ett beslut från kommunen på att du gjort fel och överklaga detta till Länsstyrelsen som kommer att skratta ihjäl sig.
Tror jag alltså....

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
J Johan 2.0 skrev:
Ibland rundas ju bygglov genom att sätta hjul på konstruktioner. Inte för att man planerar att flytta dem utan för att det då räknas som ett släp istället för en byggnad. Kunde inte det kanske vara en lösning?
Det är en seglivad myt. Det finns inget undantag för konstruktioner på hjul, utan vanliga husvagnar och husbilar kräver också bygglov för mer än säsongsvis uppställning.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Hade en granne för bara två år sedan som fick avslag på att bygga en redskapsbod sidan om sin carport men löste det genom att bygga det på ett gammalt släp, men då var det mer en chansning än en lösning då :-)

• Gilla
Abyaby och 1 till
  • Laddar…
har aldrig träffat en jordbrukare som har frågat om lov till nåt om det inte har vart bidrag inblandat

• Gilla
  • Haha
Abyaby och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har aldrig träffat en jordbrukare som har frågat om lov till nåt om det inte har vart bidrag inblandat
Varför skulle man fråga om bygglov för en driftsbyggnad som lantbrukare?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle man fråga om bygglov för en driftsbyggnad som lantbrukare?
exakt vad jag menar men du missa det eller?

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Skaffa några hönor och bygg ett litet hönshus i anslutning till tunneln. Odla på en bit, ha hönorna på andra biten.

Eller växla. Då får du nog ha det kvar.

[media]
[länk]
Det var verkligen en bra idé. Tusen tack 👍

A Abyaby skrev:
Hahaha. Ja det kanske går. Jag får läsa på lite för jag kan inte så mycket om just potatiscystnematoder och horisontell virus spridning men det låter spännande. 😁
Horisontell spridning är mellan plantor, vertikal via knölar eller frö. Bladlöss agerar vektorer (som malaria ungefär) för spridning av vissa växtvirus (BYDV, PVY mfl.)
Potatiscystnematoder är nematoder som förökar sig på potatisrötter. De bildar cystor (typ säckar med ägg) som överlever i marken i typ 20 år. Nästa gång du odlar potatis kläcks cystorna och nematoderna simmar till rötterna. Eftersom potatis och tomat är nära besläktade och rötterna "luktar" likadant kan cystorna kläckas, simma till tomatrötterna men kan inte föröka sig där och dör. Således kan du med tomat rena marken från de för potatis skadliga nematoderna. Smart va?

• Gilla
Plätt Fia och 4 till
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Horisontell spridning är mellan plantor, vertikal via knölar eller frö. Bladlöss agerar vektorer (som malaria ungefär) för spridning av vissa växtvirus (BYDV, PVY mfl.)
Potatiscystnematoder är nematoder som förökar sig på potatisrötter. De bildar cystor (typ säckar med ägg) som överlever i marken i typ 20 år. Nästa gång du odlar potatis kläcks cystorna och nematoderna simmar till rötterna. Eftersom potatis och tomat är nära besläktade och rötterna "luktar" likadant kan cystorna kläckas, simma till tomatrötterna men kan inte föröka sig där och dör. Således kan du med tomat rena marken från de för potatis skadliga nematoderna. Smart va?
😮👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.