Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!

Jag använde skärmklippverktyget samt måttsatte med paint och fick igenom det. 🤷

• Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Jag hade samma tanke och la ett antal timmar på att försöka få det att funka i gratisversionen, men gav upp. Pro-versionen tror i alla fall inte jag är så mycket bättre att det blir enkelt. I slutändan blev det så att jag körde en ren 2D-mjukvara. Informera gärna om du kommer till en annan slutsats.

• Gilla
Neptim800
  • Laddar…
N Neptim800 skrev:
Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!