847 läst · 3 svar
847 läst
3 svar
Bygglovsritningar med Sketchup, version?
Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Jag hade samma tanke och la ett antal timmar på att försöka få det att funka i gratisversionen, men gav upp. Pro-versionen tror i alla fall inte jag är så mycket bättre att det blir enkelt. I slutändan blev det så att jag körde en ren 2D-mjukvara. Informera gärna om du kommer till en annan slutsats.