Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!

Jag använde skärmklippverktyget samt måttsatte med paint och fick igenom det. 🤷

• Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Jag hade samma tanke och la ett antal timmar på att försöka få det att funka i gratisversionen, men gav upp. Pro-versionen tror i alla fall inte jag är så mycket bättre att det blir enkelt. I slutändan blev det så att jag körde en ren 2D-mjukvara. Informera gärna om du kommer till en annan slutsats.

• Gilla
Neptim800
  • Laddar…
N Neptim800 skrev:
Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!
Jag har jobbat en del i Sketchup. Min metod har varit att parallellt med 3D-modell rita planritningar i 2D. Det har fördelar och nackdelar. Fördelen är att det t ex går snabbare att rita upp huset visuellt i 3D på en tomt/fastighet och sedan "slipper" rita ut alla våningsplan i 3D utan gör det jobbet endast i 2D (som krävs för bygglov mm). Men helt perfekt är det inte.

Själva utskrifterna i 1:100 har jag löst genom att lägga in en måttanvisning (meter) i 2D-modellen och sedan skärmdumpa detta till en powerpoint där jag kan anpassa efter verklig 1:100-skala.

• Gilla
Neptim800 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.