847 läst · 3 svar
847 läst
3 svar
Bygglovsritningar med Sketchup, version?
Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!
Medlem
· Västergötland
· 133 inlägg
Jag hade samma tanke och la ett antal timmar på att försöka få det att funka i gratisversionen, men gav upp. Pro-versionen tror i alla fall inte jag är så mycket bättre att det blir enkelt. I slutändan blev det så att jag körde en ren 2D-mjukvara. Informera gärna om du kommer till en annan slutsats.
Jag har jobbat en del i Sketchup. Min metod har varit att parallellt med 3D-modell rita planritningar i 2D. Det har fördelar och nackdelar. Fördelen är att det t ex går snabbare att rita upp huset visuellt i 3D på en tomt/fastighet och sedan "slipper" rita ut alla våningsplan i 3D utan gör det jobbet endast i 2D (som krävs för bygglov mm). Men helt perfekt är det inte.N Neptim800 skrev:Jag är gammal byggnadsingenjör, pensionerad, och med rötterna i traditionella analoga ritningslösningar. Har nu skissat lite i Sketchup gratisprogram på enkla utbyggnader av fritidshuset, men hittar inte några funktioner för att omvandla 3D skisser till fasader, planer och sektioner, samt att lägga in dessa i en ritningslayout med ramar och ritningshuvud. Går det att skapa acceptabla bygglovsritningar på enklare objekt, eller måste man köpa abonnemang, och i så fall räcker Go-versionen eller måste man upp på Pro? Då blir det nog enklare att plocka fram den gamla ritbrädan istället... Tacksam för tips!
Själva utskrifterna i 1:100 har jag löst genom att lägga in en måttanvisning (meter) i 2D-modellen och sedan skärmdumpa detta till en powerpoint där jag kan anpassa efter verklig 1:100-skala.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Handrita bygglovsritningar
Bygglov -
Essbox version 1- Skänkes - Sthlm - Nacka
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Göra ritningar skalaenliga och skriva ut i sketchup
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Yale doorman l3s låshus versioner
Fönster & Dörrar -
Bygglovsritningar skala 1:100