Hej allihopa, vi håller på med en utbyggnad och har kravet i bygglovet att det behövs ett sakkunnigintyg om lägeskontroll. Det hela känns lite fjantigt eftersom själva utbyggnaden är längs kanterna mellan husvägg och garagevägg 2,45m ut från husvägg. Alla övriga hörn definieras av befintliga byggnader. Bifogar del av planritningen där utbyggnad framgår.
Men vad innebär "sakkunnigintyg om lägeskontroll"? behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv?
Men vad innebär "sakkunnigintyg om lägeskontroll"? behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Förlåt min skrattemoji, men ibland tycker jag att en del krav är så löjliga, och du skrev det så bra: "behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv"Hubbe73 skrev:
Hej allihopa, vi håller på med en utbyggnad och har kravet i bygglovet att det behövs ett sakkunnigintyg om lägeskontroll. Det hela känns lite fjantigt eftersom själva utbyggnaden är längs kanterna mellan husvägg och garagevägg 2,45m ut från husvägg. Alla övriga hörn definieras av befintliga byggnader. Bifogar del av planritningen där utbyggnad framgår.
Men vad innebär "sakkunnigintyg om lägeskontroll"? behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv?
I detta fallet är det oerhört svårt att se att det skulle gå fel: du placerar ju inte en ny byggnad på tomten !?
Har du dubbekollat med kommunen så det verkligen är ett krav i ditt fall - dom kanske bara ha tagit det från typ "Standardmall 1A: Utsättning skall kontrolleras av sakkunnig" - och inte vägt in behovet vid en tillbyggnad ?
Tack, ska kolla med dem en sväng tillklaskarlsson skrev:
Förlåt min skrattemoji, men ibland tycker jag att en del krav är så löjliga, och du skrev det så bra: "behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv"
I detta fallet är det oerhört svårt att se att det skulle gå fel: du placerar ju inte en ny byggnad på tomten !?
Har du dubbekollat med kommunen så det verkligen är ett krav i ditt fall - dom kanske bara ha tagit det från typ "Standardmall 1A: Utsättning skall kontrolleras av sakkunnig" - och inte vägt in behovet vid en tillbyggnad ?
Jag tror också att kravet har slunkit med på grund av att man använt någon standardmall. Läser man vad Boverket skriver om utstakning och lägeskontroll så borde det inte behövas i ditt fall.
För mindre byggnader, tillbyggnader och anläggningar av mindre omfattning eller för byggnadsåtgärder inom glest bebyggda områden bör byggherren själv kunna ta ansvar för att placeringen blir riktig. I sådana fall bör byggnadsnämnden alltså avstå från utstakning.
...
...
Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion, det vill säga när placeringen har stor betydelse. Det är byggnadsnämnden som gör en bedömning om det finns behov av lägeskontroll. Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/byggprocessen/utstakning-och-lageskontroll/
För mindre byggnader, tillbyggnader och anläggningar av mindre omfattning eller för byggnadsåtgärder inom glest bebyggda områden bör byggherren själv kunna ta ansvar för att placeringen blir riktig. I sådana fall bör byggnadsnämnden alltså avstå från utstakning.
...
...
Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion, det vill säga när placeringen har stor betydelse. Det är byggnadsnämnden som gör en bedömning om det finns behov av lägeskontroll. Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/byggprocessen/utstakning-och-lageskontroll/
Ungefär så kände jag också, men efter ytterligare ett samtal med vår bygglovshandläggare så står de fast vid att vi måste mäta in bygget med extern part och korrekt utrustning... Så 5000kr till i det bottenlösa hålet- kommunala extrakostnader.useless skrev:
Jag tror också att kravet har slunkit med på grund av att man använt någon standardmall. Läser man vad Boverket skriver om utstakning och lägeskontroll så borde det inte behövas i ditt fall.
För mindre byggnader, tillbyggnader och anläggningar av mindre omfattning eller för byggnadsåtgärder inom glest bebyggda områden bör byggherren själv kunna ta ansvar för att placeringen blir riktig. I sådana fall bör byggnadsnämnden alltså avstå från utstakning.
...
...
Lägeskontroll behöver, precis som utstakning, inte göras i alla byggprojekt. Det ska bara göras där det verkligen fyller en funktion, det vill säga när placeringen har stor betydelse. Det är byggnadsnämnden som gör en bedömning om det finns behov av lägeskontroll. Byggnadsnämnden bör inte kräva det om det inte behövs, eftersom det fördyrar projektet för den enskilde.
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
"extern part" + "korrekt utrustning": Det är oftast inte tillrådligt att försöka jävlas med tjänstemän, men ibland har man ju stor lust: Om du låter svågern mäta med en tumstock och dokumenterar inmätningen typ: "XXX zzzz, 2025-XX-XX, Tumstock Hultafors 8741978 + underskrift"Hubbe73 skrev:
https://www.lantmateriet.se/globala...k-fardighet/fardighet_kompletterande_info.pdfFrån PBL
Utstakning kan göras antingen av kommunens personal som arbetar med kart- och mätningsfrågor eller av någon annan kunnig person som byggherren anger. Om byggherren föreslår att utstakningen ska göras av någon som har tillräcklig kompetens, ska byggnadsnämnden givetvis godta detta. (jfr prop. 1993/94:178 sid. 67)
Ändring i plan- och bygglagen, m.m, prop. 1993/94:178 (på Sveriges riksdags webbplats)
Byggnadsnämnden tar ställning till om en person är tillräckligt kunnig för att kunna utföra en utstakning. Utstakning skulle tidigare utföras av mätningskompetent person enligt 13 § Mätningskungörelsen. Mätningskungörelsen upphävdes 2010-07-01. Numera finns Lantmäteriets två dokument ”Rekommendationer för bedömning av Grundläggande mätningsteknisk färdighet" samt ”Grundläggande mätningsteknisk färdighet – kompletterande information” som stöd för denna bedömning.
Läs mer om mätningsteknisk färdighet på Lantmäteriets webbplats under rubriken ”På andra webbplatser” i ”Relaterad information”"
Nej utstakning behövdes inte utan det var endast lägeskontroll som krävdes i samband med slutbeskedet. än så länge har de bara byggt en grop men jag tänkte att det nog är bra att göra lägeskontrollen innan gjutning av plattan så det inte blir tjafs sen om ngn cm hit eller dit...useless skrev:
Har du inte i ditt bygglov en situationsplan med mått till gräns från din tillbyggnad?
Huruvida en lägeskontroll krävs efter färdigt bygge är olika beroende på kommun. Ibland sker även lägeskontroll i samband med gjutning av plattan men vanligare är nog vid fördigställt bygge innan byggnaden/ byggnadsdelen skall tas i bruk.
Huruvida en lägeskontroll krävs efter färdigt bygge är olika beroende på kommun. Ibland sker även lägeskontroll i samband med gjutning av plattan men vanligare är nog vid fördigställt bygge innan byggnaden/ byggnadsdelen skall tas i bruk.
Jo, men i bygglovet står specifikt att det kravställs med Sakkunnigintyg om lägeskontroll och efter samtal med handläggaren så var det tydligt att vi inte är betrodda att mäta ut detta själva utan det måste en extern part göra och lämna intyg tillsammans med slutbeskedet. Dock fick mätning göras på gjutform bara man tar hänsyn till fasadtjockleken. Så nu är det bokat...V Villa1949 skrev:Har du inte i ditt bygglov en situationsplan med mått till gräns från din tillbyggnad?
Huruvida en lägeskontroll krävs efter färdigt bygge är olika beroende på kommun. Ibland sker även lägeskontroll i samband med gjutning av plattan men vanligare är nog vid fördigställt bygge innan byggnaden/ byggnadsdelen skall tas i bruk.
Skriv intyget själv, klagar kommunen får de väl specifisera vad de kräver.Hubbe73 skrev:
Hej allihopa, vi håller på med en utbyggnad och har kravet i bygglovet att det behövs ett sakkunnigintyg om lägeskontroll. Det hela känns lite fjantigt eftersom själva utbyggnaden är längs kanterna mellan husvägg och garagevägg 2,45m ut från husvägg. Alla övriga hörn definieras av befintliga byggnader. Bifogar del av planritningen där utbyggnad framgår.
Men vad innebär "sakkunnigintyg om lägeskontroll"? behöver jag alltså ta ut en mätfirma för 5000kr för att konstatera att måttet är 2,45 från husvägg? Vad innebär "sakkunnig" krävs ngn licens eller utbildning, eller kan jag hävda att jag är sakkunnig nog att med tumstock mäta 2,45m och skriva intyget själv?
Jag har själv gjort en liknande tillbyggnad, där jag byggde helt i egen regi, inga externa firmor involverade.
I min kontrollplan hade jag skrivit "Inte aktuellt" i fälten för "Utstakning" och "Lägeskontroll".
Kontrollplanen godkändes av KA och kommunen utan någon kommentar rörande detta.
Jag tror det är känsligt nu när de specifcerat det som krav i bygglovet, samt som dokumentation som skall skickas in vid slutbeskedet. Utöver det har han ju varit tydlig i samtalet om att jag inte kan göra det själv och inte heller byggaren. Så jag vågar faktiskt inte chansa. Nu får de komma ut på fredag och mäta av gjutformenP Peter787 skrev:Skriv intyget själv, klagar kommunen får de väl specifisera vad de kräver.
Jag har själv gjort en liknande tillbyggnad, där jag byggde helt i egen regi, inga externa firmor involverade.
I min kontrollplan hade jag skrivit "Inte aktuellt" i fälten för "Utstakning" och "Lägeskontroll".
Kontrollplanen godkändes av KA och kommunen utan någon kommentar rörande detta.
Alternativet är ju att du överklagar och låter juristerna på Länsstyrelsen tolka det.... Låter ju inte klokt detta...Hubbe73 skrev:
Jag tror det är känsligt nu när de specifcerat det som krav i bygglovet, samt som dokumentation som skall skickas in vid slutbeskedet. Utöver det har han ju varit tydlig i samtalet om att jag inte kan göra det själv och inte heller byggaren. Så jag vågar faktiskt inte chansa. Nu får de komma ut på fredag och mäta av gjutformen
Nja, det känns som att jag ligger lite i händerna på deras välvilja att få slutbeskedet godkänt så snart som möjligt när bygget är klart. Inte riktigt värt pengarna att strida för.Farstatjej90 skrev:
Klicka här för att svara
