Hej! Har planer på att bygga ett nytt fritidshus. För att kunna bygga behöver två äldre stugor rivas och vi behöver spränga bort berg för att sänka marknivån cirka en meter på högsta punkten. Kommunen har en prislista med olika kostnader bygglov, rivningslov, marklov mm. Kommer vi behöva addera alla dessa (marklov + bygglov + 2 * rivningslov) eller brukar man få "rabatt" om allt kommer i samma ärende?

Utöver detta är nybyggnadskartan en ganska stor kostnad. Finns det fler stora kostnader från kommunen som man inte får glömma i detta sammanhang?

Jag vet att man även kan kontakta kommunen men det är ärligt talat inte särskilt lätt. De ger alltid svävande svar och vill helst inte svara på någonting innan det finns en skarp ansökan. Jag är därför tacksam för era erfarenheter kring kommunernas avgifter vid denna typ av projekt.

Claes Sörmland
VA brukar vara en stor kostnad. Ofta handläggs avloppstillstånd så sömlöst vid bygglov för nybyggnation att man missar att det inte är en del av bygglovet. Men det är det alltså inte utan där ligger en helt egen taxa med stöd i miljöbalken.

Utsättning kan också kosta en del.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för era svar!

Någon som vet om det finns någon ekonomisk fördel med flera lov i samma ärende eller om allt bara kommer adderas?

Utsättning som sagt (ofta beställer man både grov och finutsättning)

Lägeskontroll kräver en del kommuner också vid färdigt bygge. Det brukar vara några tusenlappar.

Du kan läsa i kommunens taxa vad som gäller. Bör finnas hyffsat lättilggängligt på nätet om su googlar. Jag har inte studerat skillnaderna mellan dessa så kan inte säga hur det brukar vara.

Rivning och markförändringar ingår i ett bygglovsbeslut om dessa redovisas i handlingarna. Hur det avspeglar sig i taxan måste du ta reda på själv dessvärre, men det blir knappast billigare att dela upp det. Det finns knappast någon nytta med att dela upp loven om det inte är så att du behöver börja med mark eller rivning och själva bygglovet riskerar att dra ut på tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.