T tripelj skrev:
Nu är hon arg och hittar nya anledningar till att "sätta dit" mig. Måste starta en ny tråd angående parkering.
Detta fick jag:

"Ni fick i skrivelse daterad 2022-03-03 möjlighet att yttra er över överträdelsen. I och med att ni informerades om tillsynsärendet, lovplikt och påföljder inom fem år kan vi nu besluta om byggsanktionsavgift.

Om vi under platsbesöket hade upptäckt att ungdomsdelen användes om en separat bostad hade vi gått vidare med påföljder även för den delen.

Utöver den ytterligare bostaden har vi uppmärksammat att en lastbil sedan 2020-2021 står olovligt parkerad inom er fastighet. Bygglovsavdelningen bedömer att parkeringen av lastbilen kräver bygglov eftersom den inte är avsedd uteslutande för bostadsfastighetens behov.

Åtgärden har påbörjats utan startbesked. Om lastbilen inte flyttas från fastigheten kan det bli aktuellt med byggsanktionsavgift för överträdelsen. Ni ges härmed möjlighet att yttra er över överträdelsen.

Lagstöd

I 6 kap. 1 § 8 plan- och byggförordningen (2011:338), PBF anges att i fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra parkeringsplatser utomhus.

Av 6 kap. 2 § första stycket 3 PBF framgår att trots 1 § 8 krävs det inte bygglov om det på fastigheten finns ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus och parkeringsplatsen är avsedd uteslutande för fastighetens behov."
Jag sa ju det, dem är inte friska i huvudet.

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stämmer det att du fick en skrivelse daterad 2022-03-03 där byggnadsnämnden påstod att du hade tagit ungdomsrummet i bruk som en separat lägenhet? Eller är det en efterhandskonstruktion?

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stämmer det att du fick en skrivelse daterad 2022-03-03 där byggnadsnämnden påstod att du hade tagit ungdomsrummet i bruk som en separat lägenhet? Eller är det en efterhandskonstruktion?
Jag ska leta upp detta brev och berätta vad det står.

F
Shots fired! Jisses vad sura de är på dig på kommunen 🫣

• Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Har du fått möjlighet till rättelse genom att söka bygglov för uthyrningsdelen i efterhand? Eller går det inte att få det beviljat? Eller anmälan för att inreda ytterligare en bostad?

M MetteKson skrev:
Har du fått möjlighet till rättelse genom att söka bygglov för uthyrningsdelen i efterhand? Eller går det inte att få det beviljat? Eller anmälan för att inreda ytterligare en bostad?
Kommunen har i kommunikationen med mig i år sagt: "Biorummet får inte användas som sovrum." De har inte nämnt något nytt om att det går eller inte går att ansöka i efterhand. I brevet från 2022 skrev de: "
Bygglovsavdelningen har inte tagit ställning till om det är möjligt att ge
bygglov/startbesked i efterhand." Motsatta sidan från ungdomsdelen stämde inte överens med planritningen så den gjorde jag en bygganmälan på i efterhand och fick slutbesked ganska omgående.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har skickat PM till dig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Jag har skickat PM till dig.
Ytterligare ett PM :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T tripelj skrev:
Jag skickade följande till min underbara kontakt på Järfälla kommun:

"Enligt PBL 11 kap 58 § får en byggsanktionsavgift inte beslutas om den som anspråket riktas mot inte getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.
Vi har hyrt ut den nämnda delen i sutterängvåningen sedan 2019 vilket innebär att vi passerat 5 årsgränsen."

Vi får se vad jag får för svar......
Då reglerna är på väg att ändras kan jag inte riktigt förstå varför du vill kriga så. Jag hade ju helt klart sagt upp kontraktet med den du hyr ut till, och sedan kommunicerat så lite som möjligt med kommunen. Sedan återupptagit uthyrning efter ändring istället.
Men alla är vi olika, och tur är kanske det.

• Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
Hur fungerar egentligen det här med att "En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen."

Om de redan 2022 utredde ett tips om att det fanns 3 lägenheter i sutterängvåningen och då gjorde platsbesök så måste det ju ha funnits en möjlighet att yttra sig om uthyrningen. Men i det läget antar jag att yttrandet var att det inte handlade om uthyrning utan om inneboende? Och nu har de fått ett skriftligt erkännande att det i själva verket pågått uthyrning ända sedan 2019?

Blir de hindrade från att döma ut en byggsanktionsavgift för att de vid tillsynen 2022 (som handlade om otillåtna lägenheter) inte kunde bevisa att det var något annat än inneboende? Eller kan de väcka upp det ärendet igen nu när fler bevis tillkommit?

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
S
A adron skrev:
Hur fungerar egentligen det här med att "En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen."

Om de redan 2022 utredde ett tips om att det fanns 3 lägenheter i sutterängvåningen och då gjorde platsbesök så måste det ju ha funnits en möjlighet att yttra sig om uthyrningen. Men i det läget antar jag att yttrandet var att det inte handlade om uthyrning utan om inneboende? Och nu har de fått ett skriftligt erkännande att det i själva verket pågått uthyrning ända sedan 2019?

Blir de hindrade från att döma ut en byggsanktionsavgift för att de vid tillsynen 2022 (som handlade om otillåtna lägenheter) inte kunde bevisa att det var något annat än inneboende? Eller kan de väcka upp det ärendet igen nu när fler bevis tillkommit?
I princip så fattar jag det som att det är så det är ja.
Om uthyrningen pågått i mer än 5 år men kommunen först nu kommit på att det är en uthyrning som borde krävt bygglov eller bygganmälan för att ändra användningsområdet så får dom inte påföra byggsanktionsavgift.
Däremot är tiden för att begära rättelse kvar och den har en preskription på 10 år vilket betyder att dom fortfarande kan begära rättelse och dom kan fortfarande knyta det kravet på rättelse till ett vite.

• Gilla
tripelj
  • Laddar…
A adron skrev:

Bra fråga, jag har fått meddelande från kommunen att jag hade möjlighet att yttra mig då så sanktionsavgift kan de nu ge. Det jag inte förstod då, 2022 var att jag inte fick ha min uthyrningsdel i sutterängvåningen. Eller jag fick ha den eftersom den var enligt bygglovet men jag fick inte hyra ut den som egen bostad. Jag är övertygad om att jag meddelade det vid platsbesöket men det blånekar kommunen till nu och det har vi inte skriftligt. De skriver också i brev att de inte förstod 2022 att den användes som separat bodel.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tripelj skrev:
Bra fråga, jag har fått meddelande från kommunen att jag hade möjlighet att yttra mig då så sanktionsavgift kan de nu ge. Det jag inte förstod då, 2022 var att jag inte fick ha min uthyrningsdel i sutterängvåningen. Eller jag fick ha den eftersom den var enligt bygglovet men jag fick inte hyra ut den som egen bostad. Jag är övertygad om att jag meddelade det vid platsbesöket men det blånekar kommunen till nu och det har vi inte skriftligt. De skriver också i brev att de inte förstod 2022 att den användes som separat bodel.
Du har rätt som part i tillsynsärendet att ta del av allt material som har tillförts ärendet av kommunen. Det är bara att begära att de skickar dig det, allt från första anmälan, tjänsteanteckningar och annat material. Den rätten har du genom 10 § förvaltningslagen.

Tanken är att kommunens medarbetare ska spela rent och med öppna kort, inte fulspela och ljuga. (Kustbevakningen, Polismyndigheten, Skatteverket, Säkerhetspolisen, Tullverket eller en åklagarmyndighet får däremot fulspela och ljuga, de har en egen reglering. Det anses viktigare att de kommer åt brottslingarna än att spela rent från statens sida. Detta är anledningen till att du aldrig ska prata med polisen om du blir misstänkt för brott. De vill dig inte väl, det ingår i spelet.)

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.