Hej,
Kan någon hjälpa till att utreda detta? Päronen har fått påhälsning av kommunens tillsynsenhet för inredning av ytterligare bostad.
Kortfattat: de köpte ett hus (sutteräng) där källaren redan var inredd och innehöll följande:
Kök, badrum, wc, vardagsrum, förråd och 2 st sovrum. Källaren har och har alltid haft egen entré.
Det finns ingenting som avskiljer källaren mot entréplanet. En trapp förbinder källaren och entréplanet, ganska naturligt.
Nu till den stora frågan, är källaren att betrakta som ytterligare bostad?!
Kan någon hjälpa till att utreda detta? Päronen har fått påhälsning av kommunens tillsynsenhet för inredning av ytterligare bostad.
Kortfattat: de köpte ett hus (sutteräng) där källaren redan var inredd och innehöll följande:
Kök, badrum, wc, vardagsrum, förråd och 2 st sovrum. Källaren har och har alltid haft egen entré.
Det finns ingenting som avskiljer källaren mot entréplanet. En trapp förbinder källaren och entréplanet, ganska naturligt.
Nu till den stora frågan, är källaren att betrakta som ytterligare bostad?!
@Claes Sörmland Har du någon input beträffande detta?
Första frågan är väl om det är en bostad. Det låter så. Boverket skriver:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Om det nu har inretts en ny bostad av tidigare ägare, när skedde det? Normalt är det endast en anmälningspliktig åtgärd men i vissa områden kan bygglov krävas. Kommunen kan inte ta ut byggsanktionsavgift för det hela om bostaden inreddes för fem år sedan eller mer. Kommunen kan heller inte förelägga att rätta om mer än tio år har passerat.
Kanske kan en anmälan göras i efterhand om tillräckligt med tid inte har passerat?
Om föräldrarna inte har behov av allt detta kanske det enklaste är att rätta om kommunen vill driva det vidare mot byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande. D v s ta bort köket, t ex lyfta ut kyl/frys, spis och koppla ur diskhon. Då undgår man byggsanktionsavgift om det sker före kommunens byggnadsnämnd ska fatta beslut om en sådan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/
Om det nu har inretts en ny bostad av tidigare ägare, när skedde det? Normalt är det endast en anmälningspliktig åtgärd men i vissa områden kan bygglov krävas. Kommunen kan inte ta ut byggsanktionsavgift för det hela om bostaden inreddes för fem år sedan eller mer. Kommunen kan heller inte förelägga att rätta om mer än tio år har passerat.
Kanske kan en anmälan göras i efterhand om tillräckligt med tid inte har passerat?
Om föräldrarna inte har behov av allt detta kanske det enklaste är att rätta om kommunen vill driva det vidare mot byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande. D v s ta bort köket, t ex lyfta ut kyl/frys, spis och koppla ur diskhon. Då undgår man byggsanktionsavgift om det sker före kommunens byggnadsnämnd ska fatta beslut om en sådan.
Det inreddes av tidigare ägaren för mer än 20 år sedan.
Päronen har slitit ut det gamla köket och monterat ett nytt kök från Ikea. Men allt detta fanns redan sedan innan, så preskriberat skulle jag säga att det är, frågan är om kommunen gör en annan bedömning då man renoverat köket nyligen?
Vi menar ju dessutom på att det inte är en ytterligare bostad då källaren som sagt inte har någon fysisk avskiljning. Det innehar allt som en bostad per definition enligt PBL säger, fine.
Men är det att betrakta som en ytterligare bostad? Det går ju inte att hyra ut t.ex då en eventuell hyresgäst skulle kunna traska hela vägen upp till entréplanet och har full acess till resterande delar av fastigheten.
Källaren är till för oss barn och barnbarn att nyttja när vi besöker de....
Päronen har slitit ut det gamla köket och monterat ett nytt kök från Ikea. Men allt detta fanns redan sedan innan, så preskriberat skulle jag säga att det är, frågan är om kommunen gör en annan bedömning då man renoverat köket nyligen?
Vi menar ju dessutom på att det inte är en ytterligare bostad då källaren som sagt inte har någon fysisk avskiljning. Det innehar allt som en bostad per definition enligt PBL säger, fine.
Men är det att betrakta som en ytterligare bostad? Det går ju inte att hyra ut t.ex då en eventuell hyresgäst skulle kunna traska hela vägen upp till entréplanet och har full acess till resterande delar av fastigheten.
Källaren är till för oss barn och barnbarn att nyttja när vi besöker de....
Finns det inte något krav på självständighet för att det skall betraktas som ytterliggare bostad? Mao att källaren har en tydlig fysisk avskiljning från den primära bostaden (entreplanet)?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Neka då. Säg att det varit så hela tiden och att den delen i första hand inte är en separat bostad, och i andra hand inte är ändrad de senaste 10 åren, så håller de inte med om ett har de ändå inget ärende iom. två.
Fördelen med att huset är nyligen överlåtet är ju att det finns köpehandlingar med beskrivning av huset och foton på det gamla köket före renoveringen. D v s det finns bevis som kan framläggas att inredningen är äldre och att preskription har passerats.
Men enklast nu är att sitta still i båten tills byggnadsnämndens tillsynsmedarbetare skriftligen meddelar sitt förslag till beslut. Först när det finns vet man ju vad tjänstemännens bedömning är och då finns det något att ta ställning till, t ex falska påståenden att invända emot.
Men enklast nu är att sitta still i båten tills byggnadsnämndens tillsynsmedarbetare skriftligen meddelar sitt förslag till beslut. Först när det finns vet man ju vad tjänstemännens bedömning är och då finns det något att ta ställning till, t ex falska påståenden att invända emot.
De har ju dessutom bevisbördan så man behöver rent krasst inte göra livet enkelt för de. De kan själva få luska fram information/handlingar etc som styrker deras falska anklagelser….om de nu kommer med sådana
Det kan vara klokt att tänka på. Tillsynen är inte din vän, de är istället som en kombinerad polis/åklagare/domare. De är ute efter att sätta dit dig även om du är oskyldig. Och just i fallet byggsanktionsavgift så är detta enligt domstolsväsendet en strafflik sanktion så precis som nämns ovan ligger bevisbördan på byggnadsnämnden. Det innebär att byggnadsnämnden ska bevisa att en överträdelse har skett, att den träffas av en byggsanktionsavgift och bemöta varje invändning från den som byggnadsnämnden vill lägga byggsanktionsavgiften på. Allt detta bör användas till din fördel i en tvist med byggnadsnämnden.
Jag förstår att för de flesta av oss högfunktionella och goda samhällsmedborgare är det ovanligt att vara på andra sidan och föremål för en myndighets förföljelse. Det är något vi tänker hör kriminella till i vårt samhälle där vi normalt tänker att vi kan lita myndigheter och deras medarbetare. Men hamnar man under tillsynens lupp får man tänka annorlunda och skydda sitt eget intresse. Byggnadsnämnden är din motpart och delar inte ut bulle och medalj i dessa frågor, de vill dig inte väl.
Jag förstår att för de flesta av oss högfunktionella och goda samhällsmedborgare är det ovanligt att vara på andra sidan och föremål för en myndighets förföljelse. Det är något vi tänker hör kriminella till i vårt samhälle där vi normalt tänker att vi kan lita myndigheter och deras medarbetare. Men hamnar man under tillsynens lupp får man tänka annorlunda och skydda sitt eget intresse. Byggnadsnämnden är din motpart och delar inte ut bulle och medalj i dessa frågor, de vill dig inte väl.
Klicka här för att svara