Byggahus.se

Ett eller fler bygglov

1. E
    Medlem · 4 inlägg
    Hej!
    Vi är i processen att köpa tomt och hus, via a-hus (total entreprenad).

Vi har bestämt oss för att inte bygga carport nu men det är något vi vill ha i framtiden om ca 1-3 år.

Jag antar att man behöver bygglov till detta - och min fråga är då om man kan söka om bygglov till detta samtidigt som vi ansöker om bygglov till huset, så att det redan är klart när vi väl vill bygga. Sparar man pengar på att göra på det sättet genom att inte ansöka om bygglov 2 ggr?

2. tompax
    Bannad · 408 inlägg
    Man kan eventuellt spara någon mindre administrationsavgift. Ofta delar byggnadskontoret upp byggloven i två delar oavsett, speciellt när det är två helt olika saker som att ni söker bygglov för huset och carport samtidigt.

Om ni exempelvis söker för carport och vill söka för ett plank i närheten, så brukar de ta det på samma bygglov. Men vill du bygga om huset, och söker för carport samtidigt, så kommer de förmodligen att dela på det hela ändå.

Om ni inte skall sätta igång med carporten förrän om 1-3 år, så råder jag er bestämt till att vänta med det bygglovet. Just eftersom man måste sätta igång med byggnationen inom 2 år från att bygglovet har vunnit laga kraft, och färdigt inom totalt 5 år. Och om ni skall bygga först om 1-3 år, ja, då kommer ni få det extremt stressat att sätta igång innan bygglovet hinner bli ogiltigt. Och då måste ni ändå söka om för en ny kostnad.

Så spara carporten tills ni vet att ni kan sätta igång med det, är mitt bestämda råd. Då hinner kanske också saker och ting ändras i hur ni vill placera det, utforma det, ekonomi möjligen osv. Oftast blir det bättre då, för då har ni haft längre tid på er att göra småändringar osv.

Hoppas det blir ditt bästa svar! Lycka till med bygget!

3. E
    Medlem · 4 inlägg
    Tack för ditt svar! Då förstår jag bättre och det känns som du säger rimligt att skjuta upp det lite på framtiden!

• Laddar…