Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Bygglov och noggranhet på befintliga ritningar

1. A
    Medlem · 159 inlägg

attefall

Medlem
    Hej!
    Jag har nu under ett bra tag, mer eller mindre tålmodigt, väntat på att få mina ritningar levererade för en tillbyggnad med takterrass jag ska bygga. Precis nu när jag ska lämna in dessa märker jag att det i ritningarna för den befintliga delen saknas ett fönster och innertrappa upp till den inredda vindsvåningen.

Tillbyggnaden är till väster och fönstret som saknas är till söder. Trappan är närmast den östra väggen. Vindsvåningen har inget badrum eller kök. Anledningen till att dessa inte kom med är att de inte heller är med på originalritningarna av huset från 60-talet. I ett senare bygglov från 70-talet för just inredning av vinden finns fönstret till söder utsatt men fortfarande inte trappan (!?).

Frågan är hur viktiga är dessa? Behövs de befintliga delarna vara perfekta rent formellt eller är det bara "bra att ha"? Av erfarenhet vet jag att få ritningen fixad kommer tyvärr ta 1-2 veckor, tid som jag egentligen inte har. Jag funderar på att lämna in det jag har redan nu för att starta processen samtidigt som de "rätta" ritningarna görs redo. Jag tänker att *om* kommunen säger nåt så har man de förhoppningsvis färdiga och rätta ritningarna att dra fram. Om kommunen godkänner ritningar och bygglovet, kan jag få problem senare att dessa detaljer inte framgick?

Tack på förhand!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.