Hej!

Köpte ett fritidshus för en tid sedan där det fanns lite olika småbyggnader på tomten.

Friggeboden på 14 kvm är vad jag förstår det, så här i efterhand, placerad för nära tomtgränsen. Tomtgränsen gränsar till en väg som ägs av traktens skogsägare, men som samfälligheten ansvarar för (servitut).

Har jag tolkat det rätt som så att jag egentligen måste ha skogsägarens medgivande till att min friggebod ligger så pass nära tomtgränsen?

Saken är den att jag även har ett vedskjul och ett mindre plåtförråd uppsatt en bit ifrån, också med samma avstånd till tomtgränsen och hans väg, dessa har jag fått brev om från kommunen. Ska inkomma med bilder, mått osv.

"Någon" har m.a.o anmält dessa. I värsta fall får jag flytta på skjulet och förrådet men den byggnaden jag oroar mig mest för är naturligtvis friggeboden. Denna håller ett helt annat värde och jag vill undvika den försvinner. Än så länge har jag inte fått hem ett brev om friggeboden, men antar det bara är en tidsfråga.

För vad det är värt så har jag papper på att alla erforderliga bygglov finns från förra ägaren. Detta intygades till mig vid köpet och finns inkluderat i köpekontraktet.

Hörde mig lite för och då fick jag rådet om jag kanske skulle skicka in en ansökan i efterhand för friggeboden, men nu som Attefallshus istället. Då menade personen jag pratade med att även mina andra småskjul skulle kunna rymmas under de max 25 kvm som gäller för ett Attefallshus. Vore kanske en bra lösning men problemet kvarstår med att alla ligger för nära tomtgränsen.

Någon som har idéer eller tips? Vore ytterst tacksam!

Tack på förhand!

Hur länge har de olika små husen stått? Har inte föregående ägare frågat grannarna om lov att få bygga närmare gränsen än 4,5 meter?

Anna_H Anna_H skrev:
Hur länge har de olika små husen stått? Har inte föregående ägare frågat grannarna om lov att få bygga närmare gränsen än 4,5 meter?
Nej det verkar tyvärr inte så. Åtminstone inte skogsägaren som äger jorden under samfällighetens väg.
Friggeboden har stått där sedan 2013 (Jag köpte fastigheten i slutet av -18). De andra vet jag inte, men antagligen lite längre.

De grannar som finns i närheten är två stycken, de har inga problem med byggnaderna, det verkar bara vara han som äger vägen som har det. Trots han varken har ett hus med tomt eller liknande där.

Vet du vem som äger angränsade mark? Isåfall ring och fråga om placering är OK det brukar räcka. Blir det hårddraget att du måste flytta friggeboden se om du kan anlita någon bonde med traktor och flytta friggan. Nya plintar är lätt att gjuta ev att man endast ställer den på lecablock och då helst grusat under

Hemmans ägaren Hemmans ägaren skrev:
Vet du vem som äger angränsade mark? Isåfall ring och fråga om placering är OK det brukar räcka. Blir det hårddraget att du måste flytta friggeboden se om du kan anlita någon bonde med traktor och flytta friggan. Nya plintar är lätt att gjuta ev att man endast ställer den på lecablock och då helst grusat under

Ja det vet jag och han verkar tyvärr vara omöjlig. Många i området som haft problem och det är förmodligen han som har anmält mina till kommunen.

Vill ogärna väcka den björn som sover då han kanske själv inte är medveten om just friggeboden, utan bara de övriga två.

Ja i värsta fall får det bli som du säger, känns bara så himla surt och onödigt. Friggeboden, vedskjulet och förrådet stör ingen och det ser inte illa ut på något vis.

Har haft en sån granne också med skogsmark. Han kunde ringa mig privat på arbetet emellanåt då det var något som störde honom ;-)

• Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
Bygglovsbefriade byggnader har skapat ett stort problem i samhället. Man får inte bygga frigga eller attefallare närmare tomtgräns än 4,5 meter enligt PBL 9 kap. 4 §. Ändå gör så många det i alla fall. Och menar att det stör ingen, som i detta fallet, men vi har en lagstiftande församling som sätter regler för byggande och som skall följas. Problemet är väl närmast att det inte finns någon tillsyn av att kommunen i egenskap av tillsynsmyndighet följer reglerna utan att folk tar saken i egna händer och bygger som man själv tycker är bäst.

Friggeboden fyller 40 år i år och det har nog byggts tiotusentals liknande byggnader som ditt helt olagligt om det inte finns bygglov.. 2013 - 2014 fastslog Mark-och miljööverdomstolen i 3 vägledande domar att kommunen inte kan anses representera alla som har ett berättigat intresse i användandet av den allmänna platsmarken. Kommunen kan således inte lämna medgivande till friggor eller attefallare mot gräns till allmän platsmark närmare än 4,5 meter.

Om vägen är allmän eller privat har nog en stor betydelse, men det får någon kunnig i vägfrågor i detta forum utreda.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
M Mitträcket skrev:
Bygglovsbefriade byggnader har skapat ett stort problem i samhället.
Såsom?

Om det finns någon chans att visa att byggnaderna har stått där i mer än 10 år, så behöver du inte göra något. I så fall är det preskriberade svartbyggen.

harry73
H hempularen skrev:
Om det finns någon chans att visa att byggnaderna har stått där i mer än 10 år, så behöver du inte göra något. I så fall är det preskriberade svartbyggen.
Nej, kommunen ska bevis att de står där mindre än tio år.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Först, kolla vilken gräns som avses för de 4,5 m. Det är inte definierat i lagen. Ofta är gränsen samma sak som fastighetsgränsen men det finns andra gränser men det kan se annorlunda ut i ditt område. Särskilt om du har angränsade fastigheter och väganläggningar. I ditt fall låter det som att det är en fastighetsägare och en annan ägare, av väganläggningen, en vägförening. Om båda gränsar mindre än 4,5 m så krävs bådas godkännande. Och som nämndes ovan, om marken där vägen går är planlagd i en detaljplan som allmän mark går det inte ens att få ett godkännande för det finns i den juridiska meningen ingen som kan företräda allmänheten.

Sen kan det ju vara bra att veta vilken granne som stör sig på dina byggnader. Ring kommunen eller emaila kommunen och begär ut alla handlingar i detta tillsynsärende. Om anmälan kommit in via email eller brev så finns det diariefört så du kan se meddelandet av avsändaren. Anmälan kan också ha inkommit anonymt och då finns ingen info. Jag gissar att det är samfällighetsföreningen eller nån aktiv i denna som vill få ordning nu vid ägarskiftet. Det ligger i mångas privatmoral att nykomlingar ska anpassa sig.

Annars, om du inte kan få grannarnas godkännande. Slåss inte mot väderkvarnarna. Flytta eller riv byggnaderna så att de blir friggebodar/attefallshus innan kommunen har kommit för långt i ärendet. Just det ja, kommunen har ingen snällhetsklausul. Tjänstemännen måste följa lagen även om det blir kostsamt för dig. Så var samarbetsvillig men tänk inte som i småskolan där erkännande ger förlåtelse.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såsom?
Hela tråden handlar om att det har byggts bygglovsbefriade byggnader olagligt nära tomtgräns. Så även i detta fallet.
Minst 4,5 meter till tomtgräns ska det vara enligt PBL. Då slipper man olika bedömningar, bara att mäta.Busenkelt.

Jo, men nu frågade jag om vad det stora samhälleliga problemet var. Reglerna känner jag till.

Jag skulle tvärt om säga att det stora problem som finns är att så många triviala åtgärder, som placering av en friggebod, alls är reglerade så pass hårt som de ändå är.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men nu frågade jag om vad det stora samhälleliga problemet var. Reglerna känner jag till.

Jag skulle tvärt om säga att det stora problem som finns är att så många triviala åtgärder, som placering av en friggebod, alls är reglerade så pass hårt som de ändå är.
Problemen framgår av Boverkets tillsynsrapporter.

Som de som samlas här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Allmant-om-PBL/uppfoljning/tidigare-uppfoljning/?

Du får nog vara lite precisare än så. En snabb titt där talar inte för att friggebodar är något stort problem.

Men det kanske är ett stort problem att bodar inte placeras där de får stå utan grannmedgivande, det kanske leder till drösvis med klagomål som tär på den kommunala byråkratin. Det är dock inte med nödvändighet detsamma som att det är ett stort samhällsproblem att bodar ställs inom 4,5 meter från gränsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.