Immobil
Immobil: [citat] ...med tanke på att tråden är 9 år. :surprised:
16 svar · 9,2k läst
·
N
Nylenskavillan: Jag tror det är möjligt att de kommer att vilja att ni separerar bygganmälan av tillbyggnaden för attefall tillbyggnaden med bygglovet för altanen. Men det får ni göra om de ber er om det, börja med att lämna in båda uppdragen i ett ärende och glöm inte att massor man fraktar bort eller lägger upp kan räknas som bygglovpliktiga om de förändrar tomtens höjder till exempel.
3 svar · 2,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ni borde absolut få ett interimistiskt slutbesked för detta.
15 svar · 8,7k läst
hypermedia
hypermedia: [citat] Okej. Då förstår jag. Kolla lite på Skatteverkets hemsida. Det har ju lite krav men inga direkta som kan neka att jag hyr ut. Bara att jag gör rätt så är det inga problem. Tex jag måste bo i bostaden för att ha inneboende och hyresgäster måste ha sin adress skriven hit mm. Sen skatt och schablonavdrag etc. Men det är inga problem som jag ser. Jag kan ju se ett problem om
40 svar · 7,8k läst
M
Meijah: Tack för era svar :) Ringde bygglovsenheten och dom återkom snabbare än väntat, det är okej att ha högre än 80cm vid parkeringen!
6 svar · 4,8k läst
·
Hep
Hep: Det där hörnet lär knappast påverka om loftgången kommer eller inte. Fast visst kan du överklaga alla detaljer du kan hitta för att jävlas och för att försena bygget om det känns bra.
5 svar · 2,9k läst
·
B
Buzz4711: [citat] En lagtext, en tolkning av lagtext eller en dom hade hjälpt mer. ;) Det är något mindre än 3 meter från loftgången till marken så den räknas definitivt som öppenarea och att marken bebyggs, så även i beslutet. Frågan är om den del av loftgången som benämns som "trapp plan" tillhör loftgången i så fall räknas det som att prickmarken bebyggs vilket skulle vara en
2 svar · 2,9k läst
·
A
anaitis: De vill få en ritning som visar hur det ser ut idag!
1 svar · 2,7k läst
G
gunsven: Hej igen, Fick svar från kommunen som verkar väldigt lovande: " Vanligtvis hanteras bygglov och rivningslov i samma ärende och då finns självklart möjlighet att få nyttja den befintliga byggnaden till dess att den nya huvudbyggnaden är uppförd och som ni skriver att slutbesked kan inte utfärdas förrän rivningen är utförd och dokumentation är inlämnad till kommunen. Detta kan tas
6 svar · 4,1k läst
·
R
rogero1: Det kommer att vara del av huset som är högre än 612.5möh, det streckade området i bilden. Dock kommer nocken vara i 615möh området och det är det ända som dom styr i planen, dom styr inte höjd över mark. Som jag tolkar det så borde en sån här lösning kunna bli godkänt eftersom nocken inte är högre än tillåten höjd (vilket jag inte gillar). [bild]
20 svar · 3,0k läst
·
L
Lewdis: [citat] Framgår inget om färg i detaljplanen kring färg på huset.
11 svar · 8,3k läst
·
D
delore: [citat] Hur löser man denna uppdelning ritningsmässigt? Om man tänker ett hus med en form av en rektangel som skall förlängas. Skickar man in halva utbyggnaden ritningsmässigt? Hur gör man fasadritningar för två utbyggnader där den gemensamma delen (slutresultatet inte har någon ytterfasad?
6 svar · 2,9k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Då begår kommunens tjänstemän tjänstefel.
24 svar · 10,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: En växttunnel i mindre format, om mindre än några meter lång, skulle inte jag heller säga är en byggnad. Men om den är mer än 2,5-3 meter hög, lång, typ 10 meter, och står där för varaktigt bruk, så kan den säkerligen klassas som byggnad.
3 svar · 1,0k läst
N
northernlight65: [citat] Absolut är det så. Min reflektion är dock att det finns väldigt mycket regler och det finns uppenbarligen även tolkningar av dessa. Inte lätt att hänga med
21 svar · 2,4k läst
·
M
Moisam: [citat] mycket bra tips för framtiden! Tack.
7 svar · 3,9k läst
P
Poxeman: [citat] det är så parlamentarisk demokrati funkar.
14 svar · 7,1k läst
·
A
AngelaY: Ja, men inte alltid tyvärr...
12 svar · 2,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: I ditt hypotetiska exempel löser det sig enligt mottot: -det man inte vet, har man inte ont av. Så länge dina grannar håller snattran, kommer kommunala identitetsuppvisande inspektörer att lysa med sin frånvaro! P.s. Men låt oss säga att inspektorerna står på garaguppfarten och stirrar upp i skyn skådandes TS med dryckesvänner, som möblerat taket med solstolar, grill och bord. Vad
3 svar · 2,7k läst
B
Byggdjuret: [citat] Jämför du ofta äpplen och päron? För det är vad det handlar om. Jag har inte granskat priserna så hårt måste jag erkänna. Men just din jämförelse haltar betänkligt. Det är skillnad på ett hus från början av 1900 talet och ett hus från -60 talet. Jag skulle lockas mer av huset från 1900 talet. Men för att göra ett mer korrekt tanke exempel. Om du placerar 2 nybyggda
147 svar · 29,8k läst
·
M
MetteKson: [citat] I en bygganmälan anmäler du vad du ska göra och får startbesked, och när åtgärderna blivit godkända (av sakkunniga inom sitt område och i enlighet med Boverkets byggregler, BBR) får du slutbesked. I ett bygglov ansöker du om lov att göra en åtgärd (nybyggnad, ombyggnad, ändrad användning mm) och byggnadsnämnden granskar utifrån plan- och bygglagen, PBL, och andra
15 svar · 11,9k läst
M
matte2: [citat] Tack :)
15 svar · 4,9k läst
·
J
Jonta93: Tack så mycket för alla svar :)
11 svar · 9,6k läst
L
lothloria: [citat] Japp, du har helt rätt. Det finns alla möjliga märkliga gränsmarkeringar från tidigare avstyckningar. Det var därför som jag inte vågade säga varken ja eller nej till om bilden föreställde ett gränsrör eller ej ovan. Vi på Lantmäteriet kan inte ta ställning i frågan förrän vi dels varit på plats och dels tagit del av gamla handlingar som rör aktuell gräns. Moderna
40 svar · 9,2k läst
·
A
Alias_Olle: Står detta bara som ett villkor i det interimistiska slutbeskedet och inte nämnt i något samrådsprotokoll skulle jag överklaga slutbeskedet och specificera att det är villkoret med utstakning ni vill överklaga om ni vill driva ärendet.
12 svar · 6,6k läst
H
hempularen: [citat] nej, det borde kunna fungera. Det som alltid är lite pirrigt med sådant. Är att upplägget strider mot tanken med bygglovsfria byggnader. Iom. det så finns ju en risk att en handläggare gräver ännu lite djupare i argumentationen för att undvika att bryta mot andan i reglerna.
11 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker inte man ska vara överdrivet orolig för framtida grannkontakter. Man vet aldrig när grannar eller man själv flyttar. Där vi bodde var det först tre, sedan fyra hus inklusive vårt. När vi flyttade efter 12 år hade det bott sex familjer i de andra tre husen. Med oss och våra köpare blev det åtta familjer. Närmaste grannen ville stycka av 4000kvm sjötomt. Jag och de andra fick
21 svar · 3,3k läst
·
Laszlo Toth
Laszlo Toth: [citat] Hör direkt med din kommun och deras handläggare, det bästa och enklaste sättet att få reda på vad som gäller!
3 svar · 2,2k läst
useless
useless: Om man inte har sökt något bygglov så har man inte påbörjat något bygge. Det är inte förbjudet att gjuta en platta på sin tomt...
19 svar · 16,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.