1 520 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
21054:2009
BYA är den yta som en byggnad upptar på marken. Har du någon speciell fråga gällande areaberäkning?
Den nya standarden är i huvudsak förklarande med förtydliganden kring BOA/BTA/BRA/BIA-beräkningar vid hålrum, trapphus osv för att underlätta beräkningar.
BYA-principen för yta under mark är inte förändrad. T.ex. om jag har ett bostadshus på 80 kvm BYA, med källare. Jag gräver ut en jordkällare om 20 kvm ut mot bakgården, som inte ligger under huset. Då har mitt hus en BYA om 100 kvm, så åtgärden är bygglovpliktig. Om jag anordnar en utvändig trappa till jordkällaren, så upptar hålet för trappan och trappan inte BYA. Om jag bygger ett tak ovanför trappan så utgör även det taket BYA.
BYA-principen för yta under mark är inte förändrad. T.ex. om jag har ett bostadshus på 80 kvm BYA, med källare. Jag gräver ut en jordkällare om 20 kvm ut mot bakgården, som inte ligger under huset. Då har mitt hus en BYA om 100 kvm, så åtgärden är bygglovpliktig. Om jag anordnar en utvändig trappa till jordkällaren, så upptar hålet för trappan och trappan inte BYA. Om jag bygger ett tak ovanför trappan så utgör även det taket BYA.
Klicka här för att svara