Någon som har SS 21054:2009?

Tydligen kostar det 1500kr för att få lösa exakt hur man räknat ut BYA.
 
BYA är den yta som en byggnad upptar på marken. Har du någon speciell fråga gällande areaberäkning?
 
Jo har ett litet avancerat case, gällande under mark. Så skulle vilja se exakt vad som står i standarden.

jag är i gränslandet, och finns inga tydliga regler.
 
O
Det har kommit en ny standard, bra att veta om du ju ska införskaffa den. · SS 21054:2020.
 
Jag håller också på att grotta i det här.
Nån som har avrudningsreglerna åtminstone?
 
Den nya standarden är i huvudsak förklarande med förtydliganden kring BOA/BTA/BRA/BIA-beräkningar vid hålrum, trapphus osv för att underlätta beräkningar.

BYA-principen för yta under mark är inte förändrad. T.ex. om jag har ett bostadshus på 80 kvm BYA, med källare. Jag gräver ut en jordkällare om 20 kvm ut mot bakgården, som inte ligger under huset. Då har mitt hus en BYA om 100 kvm, så åtgärden är bygglovpliktig. Om jag anordnar en utvändig trappa till jordkällaren, så upptar hålet för trappan och trappan inte BYA. Om jag bygger ett tak ovanför trappan så utgör även det taket BYA.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.