Hej!
Vi kikar på nytt boende och detaljplanens möjligheter är avgörande för möjligt köp .
Jag har kontaktat kommunens bygglovsenhet men eftersom det som vanligt är bra att läsa på själv har jag läst i detaljplanen.,
Jag tycker att den är tvetydig i sin formulering och tänker att någon här kanske vet hur texten ska tolkas.
Såhär står det:

Skärmbild av ett dokument som beskriver restriktioner och bestämmelser för byggprojekt, inklusive byggnadsstorlekar och placeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan jag ställer mig är:
Vad innebär "högsta byggnadsarea för uthus 40 m^2" i kombination med "Högst en huvudbyggnad och två uthus per fastighet"?
Innebär det att sammanlagda byggnadsarean av två möjliga uthus inte för överstiga 40m^2 eller att de två uthusen inte får vara större än 40m^2 var för sig d.v.s. totalt 80m^2?
Givetvis med förbehållet att dessa 80m^2 ryms inom största möjliga byggnadsarean på 200m^2 för fastigheten.

Bonusfråga:
Finns det någon risk att ett attefalls hus på 30m^2 inte skulle vara tillåtet ev. med källare? Jag tänker på texten "uthusbyggnad som omfattar högst 25m^2" under avsnittet om Bygglov.

Mvh
C

Claes Sörmland
Jag läser det som att den totala byggnadsarean för uthusen maximalt kan vara 40 kvardratmeter. Men vad jag tycker bryr sig ju inte bygglovshandläggaren om...

Din bonusfråga är enklare. Attefallsåtgärder får strida mot planen och ligger vid sidan av den.

Tolkar det som högst två uthus på tillsammans totalt 40 kvm.

Därutöver kan du utan bygglov uppföra:
- Attefallshus på 30 kvm
- Friggebod på 15 kvm
- attefallstillbyggnad på bostadshuset 15 kvm.

Dvs, det som står nämnt i planen under ”Bygglov”, men när planen skrevs fick nog attefallare vara max 25 kvm.

Ok det låter både bra och mindre bra. Jag får återkomma efter att ha pratat med bygglovsenheten.
Bra med attefall men sämre med trolig total area på samtliga uthus på 40m2.

R
Christian Riisto Christian Riisto skrev:
Frågan jag ställer mig är:
Vad innebär "högsta byggnadsarea för uthus 40 m^2" i kombination med "Högst en huvudbyggnad och två uthus per fastighet"?
Innebär det att sammanlagda byggnadsarean av två möjliga uthus inte för överstiga 40m^2 eller att de två uthusen inte får vara större än 40m^2 var för sig d.v.s. totalt 80m^2?
Givetvis med förbehållet att dessa 80m^2 ryms inom största möjliga byggnadsarean på 200m^2 för fastigheten.
Eftersom det inte står "högsta sammanlagda byggnadsarea..." så röstar jag för 2×40m2 uthus.

• Gilla
Christian Riisto
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Eftersom det inte står "högsta sammanlagda byggnadsarea..." så röstar jag för 2×40m2 uthus.
Nja, eftersom det står att högsta byggnadsarean per fastighet är 200, och av dessa 200 får 40 utgöras av uthus, så tolkar jag det inte så.

• Gilla
Tänka och 3 till
  • Laddar…
Svaret från kommunen var inte så uttömmande men i korthet så får vi som ni redan konstaterat bygga attefallare och det är max 40m2 som gäller för uthus oavsett antal. Tror jag. Såhär lyder svaret ordagrant: " Enligt detaljplanen står att högsta byggnadsarea av garaget (uthus) är 40 kvm, och total byggnadsarea för garaget (40 kvm)+ huvudbyggnad (160 kvm) är 200 kvm. "

Nu föll objektet igenom av andra skäl så jag lämnar det så.
Tack för alla svar!

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.