6 341 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Intyg att jag inte är i behov av ett färdigställandeskydd
Sida 1 av 2
Bygglovsingenjören har gått med på att jag inte behöver ett färdigställandeskydd.
Men jag måste visa upp ett intyg att kostnaderna för firma/entreprenader inte överstiger 100 000kr. Jag ska bygga huset i lösvirke helt själv.
El och markentreprenad kommer jag att ta in:
Elen kommer att kosta runt 70-90tkr och markentreprenad kommer vara uppdelade på olika aktörer.
Vet någon vänlig själ här på forumet hur ett intyg kan se ut?
Har sökt och sökt men hittar inget.
Men jag måste visa upp ett intyg att kostnaderna för firma/entreprenader inte överstiger 100 000kr. Jag ska bygga huset i lösvirke helt själv.
Elen kommer att kosta runt 70-90tkr och markentreprenad kommer vara uppdelade på olika aktörer.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Kan du inte bara visa offerterna ?A Almost0.5acres skrev:Bygglovsingenjören har gått med på att jag inte behöver ett färdigställandeskydd.
Om dom täcker det du skall leja ut (officiellt iaf) så borde det väl räcka. Sen om du i slutändan gör lite extrajobb med ngn entrepenör så är det ju en annan sak.
Har tyvärr inga offerter, är inte 100 heller på vilka som jag ska leja. Beror lite på vad bekanta kan tänkas göra oxå.
Tror de vill ha ett intyg på att jag lovar dyrt och heligt att ingen firma kommer över 100tkr gränsen.
Vet inte hur jag ska formulera mig
Tror de vill ha ett intyg på att jag lovar dyrt och heligt att ingen firma kommer över 100tkr gränsen.
Vet inte hur jag ska formulera mig
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Be firmorna skicka vilken offert som helst typ.
Be snällt och förklara varför du vill ha en.
Många firmor hjälper gärna till mot stolleprov som det där.
Lycka till.
Be snällt och förklara varför du vill ha en.
Många firmor hjälper gärna till mot stolleprov som det där.
Lycka till.
Workingclasshero: Jo El-killen kunde ställa upp på att skicka en riktig offert. Känns bara så taskigt att be om offerter från firmor, när det inte är hundra att de kommer få jobbet. Grov- grund- schaktning av tomten är det mååånga inblandade.
Tack, kan jag behöva
jonaserik: Ingen av firmorna som jag lejer, får totalen(totalkostnaden) inte vara över 100tkr, för då måste jag ha ett fördigställandeskydd.
Tack, kan jag behöva
jonaserik: Ingen av firmorna som jag lejer, får totalen(totalkostnaden) inte vara över 100tkr, för då måste jag ha ett fördigställandeskydd.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej, jag är på gång med ett jobb som kommer kosta 500k, det kommer bli från 1 firma, kommer jag behöva färdigställande skydd då, och vad är det igentligen?A Almost0.5acres skrev:Workingclasshero: Jo El-killen kunde ställa upp på att skicka en riktig offert. Känns bara så taskigt att be om offerter från firmor, när det inte är hundra att de kommer få jobbet. Grov- grund- schaktning av tomten är det mååånga inblandade.
Tack, kan jag behöva
Workingclasshero skrev:
Det ställs ofta som krav i bygglovet. Innebär en försäkring bankgaranti etc om entreprenören inte fullföljer, kursar etc. Om det inte är en bygglovspliktig åtgärd etc som kräver startbesked så behövs. Det normalt inte.Workingclasshero skrev:
Jag byggde nytt hus i lösvirke färdigt för 2 år sen.
Jag hade inget färdigställandeskydd.
Dock så hade jag i avtalet att jag betalade inget i förskott utan betalning gjordes först efter jobbet var klart.
Vi delade upp huset i ca 10 delar och räkning kom först när delen var färdig minus 10 procent som hölls inne på alla delarna tills slutbesiktning var gjord.
Tex plattan klar räkning minus 10 procent.
Stommen rest minus 10 procent.
Huset tätt minus 10 procent.
Fasaden klar minus 10 procent osv.
Hade inte heller någon byggström utan elen kopplades in i skåpet direkt.
Ingen container för skräp utan köpte en begagnad gallersläp och städade själv och körde på tippen= 0 kr förutom lite bensin.
Släpet såldes när bygget var klart för samma pris.
Köpte stora delar av inredningen som golv, kamin, kök, maskiner osv under 1 års tid innan det behövdes användas.
Allt nytt på utförsäljning med upp till 75 procent rabatt.
Så totalt sett har huset kanske inte blivit mycket billigare än ett standard prefab hus men med en betydligt högre standard på allt där jag också satsade på sånt som inte är så lätt att ändra i efterhand som stommen o solceller på taket där all kabeldragning är osynlig.
Jag hade inget färdigställandeskydd.
Dock så hade jag i avtalet att jag betalade inget i förskott utan betalning gjordes först efter jobbet var klart.
Vi delade upp huset i ca 10 delar och räkning kom först när delen var färdig minus 10 procent som hölls inne på alla delarna tills slutbesiktning var gjord.
Tex plattan klar räkning minus 10 procent.
Stommen rest minus 10 procent.
Huset tätt minus 10 procent.
Fasaden klar minus 10 procent osv.
Hade inte heller någon byggström utan elen kopplades in i skåpet direkt.
Ingen container för skräp utan köpte en begagnad gallersläp och städade själv och körde på tippen= 0 kr förutom lite bensin.
Släpet såldes när bygget var klart för samma pris.
Köpte stora delar av inredningen som golv, kamin, kök, maskiner osv under 1 års tid innan det behövdes användas.
Allt nytt på utförsäljning med upp till 75 procent rabatt.
Så totalt sett har huset kanske inte blivit mycket billigare än ett standard prefab hus men med en betydligt högre standard på allt där jag också satsade på sånt som inte är så lätt att ändra i efterhand som stommen o solceller på taket där all kabeldragning är osynlig.
Kanske bäst att fråga byggnadsinjenjören vaf han kräver för intyg.A Almost0.5acres skrev:
Tror de är försiktiga med ”dispens” när det gäller nybyggnad. Läser man på boverket så skall det finnas färdigställande skydd där. Undantaget de delar man gör själv. För nedan punkter kan få byggnads nämnden besluta att det inte krävs. Men nybyggnad finns inte med på den listan. Eftersom de gett dig möjlighet att göra utan, men vill ha intyg, så är de i grunden ganska tillmötesgående. De vill förmodligen bara ha något för att ha ryggen fri. Som vpr inspektör sa vid slutbesked av pappas fritidshus. ”Jag behöver ha in protokoll och intyg” Men jag har ingen uppdrag att kontrollera dess riktighet”. Så om du från de entreprenörer som du måste ha som elektriker och möjligen mark, som de redan märkt, kan få ett enkelt mail däre de skriver vi: uppskattar vårt uppdrag till max 100k så borde det räcka.
ta inte upp andra inslag som vvs etc som du får lov att att göra själv, men kanske tänkt hyra in. Så är det inte många intyg som behövs.
Jag förhandlade bort mitt senaste tillbygge. Ny våning på huset på det sättet. Där är dom lite friare då det inte var nybygge. Men där motiverade jag att jag låg totalt med inhyrt <400k totalt vilket var gamla gränsen för byggförsökring. De gick på mina utfästelser krävde inget externt intyg från entreprenören.
Byggnadsnämnden prövar behovet i vissa fall
Byggnadsnämnden ska pröva behovet av färdigställandeskydd i följande fall: (Vid nybyggnad är huvudlinjen att det skall finnas för inhyrda entreprenadsdelar)
- nybyggnad av småhus som inte ska användas för permanent bruk,
- tillbyggnad av småhus, och
- anmälningspliktig åtgärd som rör småhus.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, jag skrev nåt papper om att bygget skulle kosta mindre än 400k eller vad det var, så slapp färdigställande och byggfelsförsäkring.M mojjen skrev:Kanske bäst att fråga byggnadsinjenjören vaf han kräver för intyg.
Tror de är försiktiga med ”dispens” när det gäller nybyggnad. Läser man på boverket så skall det finnas färdigställande skydd där. Undantaget de delar man gör själv. För nedan punkter kan få byggnads nämnden besluta att det inte krävs. Men nybyggnad finns inte med på den listan. Eftersom de gett dig möjlighet att göra utan, men vill ha intyg, så är de i grunden ganska tillmötesgående. De vill förmodligen bara ha något för att ha ryggen fri. Som vpr inspektör sa vid slutbesked av pappas fritidshus. ”Jag behöver ha in protokoll och intyg” Men jag har ingen uppdrag att kontrollera dess riktighet”. Så om du från de entreprenörer som du måste ha som elektriker och möjligen mark, som de redan märkt, kan få ett enkelt mail däre de skriver vi: uppskattar vårt uppdrag till max 100k så borde det räcka.
ta inte upp andra inslag som vvs etc som du får lov att att göra själv, men kanske tänkt hyra in. Så är det inte många intyg som behövs.
Jag förhandlade bort mitt senaste tillbygge. Ny våning på huset på det sättet. Där är dom lite friare då det inte var nybygge. Men där motiverade jag att jag låg totalt med inhyrt <400k totalt vilket var gamla gränsen för byggförsökring. De gick på mina utfästelser krävde inget externt intyg från entreprenören.
Byggnadsnämnden prövar behovet i vissa fall
Byggnadsnämnden ska pröva behovet av färdigställandeskydd i följande fall:
- nybyggnad av småhus som inte ska användas för permanent bruk,
- tillbyggnad av småhus, och
- anmälningspliktig åtgärd som rör småhus.
De hade ändå varit totalt värdelösa.
De enda jag anlitat var dagen plattan göts, elektriker, lite rörmokeri och ränndalar.
Allt på löpande räkning, inga offerter i förväg.
Jag har grävt grunden och satt ut kantelement, sågat och rest stommen, lyft på takstolarna själv (med grävmaskin och alplift) monterat kök, sågat och limmat bänkskivor, lagt klinker och även gjort badrummen själv. Monterat ventilationsrör enligt ritning.
Lejde bort installationen av braskaminen.
Lejt för:
Provtryckning av hus.
Ovk intyg.
Provtryckning kamin.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej, nu har jag läst 2 bud, 100k och 400k som gräns för färdigställandeförsäkringen.Snailman skrev:
Ja, jag skrev nåt papper om att bygget skulle kosta mindre än 400k eller vad det var, så slapp färdigställande och byggfelsförsäkring.
De hade ändå varit totalt värdelösa.
De enda jag anlitat var dagen plattan göts, elektriker, lite rörmokeri och ränndalar.
Allt på löpande räkning, inga offerter i förväg.
Jag har grävt grunden och satt ut kantelement, sågat och rest stommen, lyft på takstolarna själv (med grävmaskin och alplift) monterat kök, sågat och limmat bänkskivor, lagt klinker och även gjort badrummen själv. Monterat ventilationsrör enligt ritning.
Lejde bort installationen av braskaminen.
Lejt för:
Provtryckning av hus.
Ovk intyg.
Provtryckning kamin.
Vet du vad som avgör, tjänstemannens dagsform?
/W
400k, eller rättare sagt 10bb var gränsen för byggförsäkring som krävdes innan det byttes till färdigställandeförsäkring. För Färdigställandeförsäkring finns inga direkta beloppsgränser utan prövas nog godtyckligt från fall till fall. Som jag och snailman ovan gjort är att peka på värden under 400k, i mitt fall då jag vet att det är en gammal beloppsgräns som tjänstemännen jobbat med. 100k som i TS fall är en helt godtycklig nivå som tjänstemannen satt i TS fall. Jag tryckte även på att mitt projekt är helt finansierat med sparat kapital, vilket gör mig ganska osårbar om det går snett. Samt att inga entreprenörer för förskott.. vi betalar bara för utfört arbete.Workingclasshero skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Var nån kollega som var inne och försökte få honom att inte gå med på det, men han tog beslutet ändå. Så beror nog helt på.Workingclasshero skrev:
Jag minns inte exakt vilket belopp det var, men mitt gällde ett nybygge av bostadshus, för ungefär 10 år sedan, några år senare togs kravet på byggfelsförsäkring bort, åtminstone i vissa fall har jag för mig.
Bygglovshandläggareb hade tidigare varit snickare, så han förstod nog hur värdelösa dessa försäkringar varit i mitt fall.
Jag har inte heller några som helst lån eller banker inblandade, för då hade säkert banken krävt dessa försäkringar.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Låter tryggt för dig, jag har plattan gjuten så att regla upp till hammarbanden är mitt mål och sen leja in allt i takväg, ca 200kvm. Då man inte skiter pengar vill iaf jag undvika fördyringar.M mojjen skrev:400k, eller rättare sagt 10bb var gränsen för byggförsäkring som krävdes innan det byttes till färdigställandeförsäkring. För Färdigställandeförsäkring finns inga direkta beloppsgränser utan prövas nog godtyckligt från fall till fall. Som jag och snailman ovan gjort är att peka på värden under 400k, i mitt fall då jag vet att det är en gammal beloppsgräns som tjänstemännen jobbat med. 100k som i TS fall är en helt godtycklig nivå som tjänstemannen satt i TS fall. Jag tryckte även på att mitt projekt är helt finansierat med sparat kapital, vilket gör mig ganska osårbar om det går snett. Samt att inga entreprenörer för förskott.. vi betalar bara för utfört arbete.