Hej folket.
Jag har en fastighet, en gammal lada, som tydligen ligger på prickad mark.
jag har fått rivlov och när vi kommer till bygghlov så säger handläggaren att jag måste flytta fastigheten 8 meter mot vårt andra hus. Efter samtal så säger hon att hon inte vet exakt hur långt jag måste flytta huset. Jag ska beställa en nybyggnadskarta säger hon. Och jag ska oxå betala det. Verkar det rimligt?

Jag vill bygga eller renovera upp på samma ställe som ladan står på nu. Ska jag renovera så får jag ej göra åverkan på bärande stomme säger hon. Men om jag börjar renovera och under renoveringens gång upptäcker att jag behöver byta ut stomme är det ok eller inte? Någon som vet? Det finns en betongplatta som allt står på.

om jag vill kan jag driva ärendet vidare säger hon. Gör en förenklad detaljplansändring och då springer kostnaden i väg uppåt hundra tusen säkert eller mer. Finns det andra möjligheter att få igenom min vilja, dvs. riva och bygga nytt på samma plats som det står eller totalrenovera och byta ut bärande stomme?

kanske skulle jag lagt detta på jurudik fliken då det verkar vara lite byråkrati med i detta fallet.

ok tacksam för svar och synpunkter.

mvh Patrik

Utan bygglov får ni renovera men inte riva allt. Skippa bygglov (kan behövas en bygganmälan) och ”renovera” ingen vet vilka delar som blir kvar från den gamla byggnaden. Ni skulle inte stämt av med kommunen innan , vi hjälper er här istället ;) Kommer ni inreda som bostad ?

Claes Sörmland
Du får i princip byta ut alla delar i ladan utan bygglov eller bygganmälan om den ser identisk ut i bärande delars konstruktion och fasad efteråt. Men ni får inte riva den i processen för då krävs rivningslov och bygglov för nybyggnation. Och som du har noterat så kan ju detta inte ges eftersom ladan är planstridig.

Problemet är ju att man ofta vill ändra på gamla planstridiga byggnaders bärande delar och fasad/utseende och då är den lagliga möjligheten att komma vidare trängre. Av detta skäl ska man noga bevaka att våra tjänstemän på kommunen inte hittar på att gamla byggnader blir planstridiga när en ny detaljplan antas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.