24 491 läst ·
28 svar
24k läst
28 svar
Giltiga synpunkter överklagan bygglov
Kommunhandläggare,2 st, var ute på plats, gick runt på grannens tomter och meddelande att dom med största sannolikhet kommer bevilja bygglovet. Vi har som sagt försökt hålla nere nockhöjden maximalt och valt att bygga ut bef. 1-planshus vilket gör att en liten del av utsikten försämras men det är fri havsutsikt på sidorna om huset. Efter sommaren avverkade/gallrade grannen två fastigheter bort och öppnade upp ett stort synfält för den ana grannen. Så i min värld är case closed 
YIPPEY! Idag kom besked om beviljad bygglovsansökan. Vi jämkade lite med grannarna och sänkte nockhöjden med ca 60 cm. Vi kommer påverka två grannars utsikt lite men det är ingen giltig anledning att försöka stoppa ett bygglov. (Dom har redan utmärkt utsikt på båda sidor om huset och ovan huset trots höjning, vi breddar bara ca 1,5m).
Sitt still i båten och invänta startbesked 
Uppföljning: ett par grannar överklagade kommunens bygglov till Länsstyrelsen och fick även avslag där. Överklagande sedan till Mark och miljödomstolen och krävde syn på plats. Två handläggare från domstolen, en från Länsstyrelsen, två från kommunen, vi och berörda grannar gick syn på alla tre fastigheter. 6 veckor senare kom domstolens beslut, avslag igen. Skumpa ikväll! Hör gärna av er om ni behöver tips och råd om ni råkar ut för "oliktänkande" grannar. Detta tärde en del på nerverna men vi har fullföljd bygget och det pågår just nu, kanske kommit halvvägs.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Har beslutet vunnit laga kraft, eller kan de fortfarande överklaga till mark o miljööverdomstolen?
Hej, vet ej om du kommer se detta, men jag befinner mig i en situation liknande din. En väldigt påstridig granne som är ANTI- allt och alla har lyckats övertyga några grannar till att överklaga vår bygglovsansökan. Det finns ingen substans i deras klagomål och inget konkret, förutom att min fastighet kommer att vara större än deras fastigheter (mellan raderna) Och eftersom det är flera som klagat så tänker kommunen avslå vår ansökan. Så jag skulle behöva lite tips och råd om hur man bemöter allt detta.Jonatan79 skrev:
Uppföljning: ett par grannar överklagade kommunens bygglov till Länsstyrelsen och fick även avslag där. Överklagande sedan till Mark och miljödomstolen och krävde syn på plats. Två handläggare från domstolen, en från Länsstyrelsen, två från kommunen, vi och berörda grannar gick syn på alla tre fastigheter. 6 veckor senare kom domstolens beslut, avslag igen. Skumpa ikväll! Hör gärna av er om ni behöver tips och råd om ni råkar ut för "oliktänkande" grannar. Detta tärde en del på nerverna men vi har fullföljd bygget och det pågår just nu, kanske kommit halvvägs.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vad exakt är läget. Du skriver att de tänker överklaga. Men att kommunen tänker avslå bygglov. Det borde betyda att det ännu inte finns något beslut för grannarna att överklaga. Är det så att de har yttrat sig i ett grannehörande som sker innan kommunen fattar beslut i byglovsfrågan?F Fabr skrev:Hej, vet ej om du kommer se detta, men jag befinner mig i en situation liknande din. En väldigt påstridig granne som är ANTI- allt och alla har lyckats övertyga några grannar till att överklaga vår bygglovsansökan. Det finns ingen substans i deras klagomål och inget konkret, förutom att min fastighet kommer att vara större än deras fastigheter (mellan raderna) Och eftersom det är flera som klagat så tänker kommunen avslå vår ansökan. Så jag skulle behöva lite tips och råd om hur man bemöter allt detta.
Ett grannehörande är bara en åsiktsyttring. Kommunen skall ta med synpunkterna i beslutsunderlaget. OM det nu är ett grannehörande, så sker ett sådant bara om du söker ett byglov som avviker från reglerna i den detaljplan som gäller för området.
Så hur kommer det sig att det överhuvudtaget sker ett grannehörande?
Även om du får ett godkänt bygglov, så kan grannar överklaga, när beslutet finns.
Hej, Läget är att handläggaren har fått in grannarnas synpunkter och att jag har fått bemöta dessa. Nästa steg är byggnadsnämnd på stadsbyggnadskontoret. För 2v sedan sa handläggaren att hen tänker rekommendera bifall till byggnadsnämnden, men nu sa hen att hen tänker rekommendera avslag eftersom grannarna klagat. Visst så har grannar yttranderätt, men de har ingen vetorätt. Kommunen borde vägledas av detaljplan (finns ingen för området), sedan områdesplan (finns ingen), sedan PBL och där PBL är oklar, då bör man använda sig av t.ex. rättsfall. Begriper inte att de kan grunda sina beslut enbart på input från avundsjuka okunniga individer, som inte kom in med ett enda vettigt argument som stöds av någon lag, vilken som helst eller ens av objektiva, sanningsenliga personliga skäl.H hempularen skrev:Vad exakt är läget. Du skriver att de tänker överklaga. Men att kommunen tänker avslå bygglov. Det borde betyda att det ännu inte finns något beslut för grannarna att överklaga. Är det så att de har yttrat sig i ett grannehörande som sker innan kommunen fattar beslut i byglovsfrågan?
Ett grannehörande är bara en åsiktsyttring. Kommunen skall ta med synpunkterna i beslutsunderlaget. OM det nu är ett grannehörande, så sker ett sådant bara om du söker ett byglov som avviker från reglerna i den detaljplan som gäller för området.
Så hur kommer det sig att det överhuvudtaget sker ett grannehörande?
Även om du får ett godkänt bygglov, så kan grannar överklaga, när beslutet finns.H hempularen skrev:Vad exakt är läget. Du skriver att de tänker överklaga. Men att kommunen tänker avslå bygglov. Det borde betyda att det ännu inte finns något beslut för grannarna att överklaga. Är det så att de har yttrat sig i ett grannehörande som sker innan kommunen fattar beslut i byglovsfrågan?
Ett grannehörande är bara en åsiktsyttring. Kommunen skall ta med synpunkterna i beslutsunderlaget. OM det nu är ett grannehörande, så sker ett sådant bara om du söker ett byglov som avviker från reglerna i den detaljplan som gäller för området.
Så hur kommer det sig att det överhuvudtaget sker ett grannehörande?
Även om du får ett godkänt bygglov, så kan grannar överklaga, när beslutet finns.
Jonatan79 skrev:
Uppföljning: ett par grannar överklagade kommunens bygglov till Länsstyrelsen och fick även avslag där. Överklagande sedan till Mark och miljödomstolen och krävde syn på plats. Två handläggare från domstolen, en från Länsstyrelsen, två från kommunen, vi och berörda grannar gick syn på alla tre fastigheter. 6 veckor senare kom domstolens beslut, avslag igen. Skumpa ikväll! Hör gärna av er om ni behöver tips och råd om ni råkar ut för "oliktänkande" grannar. Detta tärde en del på nerverna men vi har fullföljd bygget och det pågår just nu, kanske kommit halvvägs.
Klicka här för att svara
