Bygglov
hama170: Hej Vi har precis fått alla papper klara, bygger(snart) på stenungsön i stenungsund.Byggnadsnämnden har varit kanon bra och då bygger vi(har precis rivit det gamla)där det är q1-märkt och det har inte varit några bekymmer. Nu har inte vi bråkat så mycket med dom, man får ge och ta. Lycka till
Iza: Ville bara säga att man får inga bidrag när man bygger nytt, huset ska handikappsanpassas från början. Bygget kommer att kosta oss runt 500000 extra jämfört med om alla barn varit friska. :(
emyran: I vår kommun var de tydligen helt oinresserade av plushöjden i bygglovsansökan :-/ Jag däremor tjatade och tjatade på vår KA/hustillverkare och ville veta plushöjden på färdigt golv. Tillsist stod vi och måttade med ögonmått och "höjdmätningsverktyget" och spikade höjden. Därefter gjöts grunden å kommunen har ingen aning vilken höjd vi valde eller rättare sagt de struntar nog
hama170: Ja man skulle kunna tro´t ;D Det är ett gammalt varmbadhus från 1870.Det är fallfärdigt så därför måste det rivas. Ja det är underbart äntligen............. Hemsidan är under konstruktion :D
paab: [citat] Jag tycker att det låter som om denne man mest är sur för att ni ska se in i hans sovrum och upptäcka att det totalt saknas aktivitet därinne ;D ;D ;D
Idalind: Tack, tack, snälla för långa och uppmuntrande svar! Vi har ju tack och lov bygglovsarkitekten på vår sida och vi kommer mycket bra överens med honom. Ska ringa honom på måndag och höra efter vad som egentligen händer. Jag är ändå tveksam till att kommunen kan kräva av markägaren att han gör en detaljplan för flera tomter (när vi är de enda som ansäkt om bygglov) samt för väg
hama170: Nu har vi varit på byggsamråd, inga problem där inte bara att tuta och köra. Till helgen börjar vi riva det gamla huset. :D
Joda: Vid en avstyckning enligt plan har grannarna inget att säga till om, om det inte är så att man tvingas göra en fastighetsbestämning i samband med avstyckningen.
Midas: Vet inte hur det är men skulle tippa på att det är som så: Finns det ingen byggnad på tomten så är det nybyggnad. Finns det en befintlig byggnad på tomten så är det tillbyggnad, oavsett hur delen som byggs till är ihopsatt med den gamla delen.
Sweli: Han kanske vill ha "lite ersättning" för att tillåta dig att använda "hans" väg ::) Prata med honom direkt ;)
Sweli: Det stämmer bra det Lind säger. 1. Delegation (tjänsteman): får man nej här går man till nästa 2. Kommunens Stadsbyggnadsnämnd: får man nej här går man till nästa 3. Länsstyrelsen: får man nej här går man till nästa 4. Välj ett annat husmodell för där tog det stop. Jag kan rekommendera det vi gjorde. När vi hade ritat första skissen, åkte in till kommunen och presenterade
Annas: Vi får inte bygga en farstukvist då överskrider vi max byggyta. Vi får i stället göra ett litet tak (max 60 cm) med en fristående trappa.... Verkar vara lite olika beroende på i vilken kommun man bor i - lika bra att kolla med berörda parter. (fast det är inte säkert att det går igenom ändå. Vi pratade med vår kommun - samma gubbe - tre gånger ang. vid vilken höjd vi kunde
Humlan: Vi får bygga ett stort dubbelgarage på 54kvm utan byggnadslov. Men vi måste ha granenns medgivande, helst skriftligen. Att vi itne behöver bygglov, beror på att vi bor på landet. Placeringen är 1m från grannens tomtgräns, därav tillståndet från grannen. (Vilket de iofs redan godkänt till kommunen en gång)
Humlan: Är det någon som har erfarenheter av det? Fördelar och nackdelar? Kommunen är allmänt jobbiga och söööölar neeeer hela projektet med div garageanmärkningar. Och nu börjar det brinna i knutarna. Vi måste få det klart annars blir vi bostadslösa. Ett alternativ kan vara att strunta i bygglovet och bygga med skriftligt godkännande från grannen då vi bor på landet (tillåtet) men
astia: Såklart ni inte gör :) det blir säkert kanonfint! Känns bara konstigt när man åker föri där nuförtiden - jag har ju en annan bild av hur det "ska" se ut. Jag tror ni kommer att trivas aldeles utmärkt - somrarna därute är helt enkelt underbara. Bad vid den lilla stranden - mysiga midsomrar. Underbar liten handelsträdgård vid herrgården som doftar av kryddor och blommor...lätt att
jeal: Oops, jag hittade en stor tråd om detta i forumet. Kan någon administratör radera denna tråd?
AAA: Prata med kommunen! Det gjorde vi. Dom kan tala om varför begränsningen är satt och sannolikheten att du kan överskrida den. Om ett överskridande kan ses som vad plan- och bygglagen kallar "mindre avvikelse" så brukar det inte vara några problem. Kom dock ihåg att även "mindre avvikelser" tydligen måste godkännas av närmsta grannarna. Så om du har någon granne som kommer att säga
Sweli: Det är konstigt, det skulle dom kunna ta på delegation :-/ När vi lämnade bygglovsansökningen. Hade vi möte med bygglovschefen och handläggaren. Där sa dom att dom kunde inte bestämma på delegationsnivå (juni), att vi skulle vänta på nästa byggnadsnämndsmöte som var ca 2 månader framåt. När dom väl hade mötet i slutet på augusti, hade dom inte tagit vår anmälan för att
Sweli: Jag skulle fråga komunen först. Det låter konstigt när du säger att du har "prickad mark" mot granen. Normalt har man bara prickad mark mot gatan. Du borde fråga komunen varför du har prickad mark där. När det gäller prickad mark, får du inte bygga på den, men det finns ingenting som säger att du inte kan lägga t ex stenplattor på det. Exemplet är garageuppgångar. Från gatan kan
Joda: Prickmark brukar man nomalt inte få bebygga. Undantag kan göras ibland, då kommunen anser att byggnationen innebär en sk mindre avvikelse från plan. Det bästa är nog att prata med kommunen innan man börjar bygga.
ymca: Att det finns en detaljplan, dvs generella regler för hur och var man får bygga inom området.