Det varierar säkert från kommun till kommun, som vanligt... ???
Normalt hörs grannarna när planen görs och får yttra sig då. Går sedan planen igenom ska man inte behöva fråga dem igen eftersom de redan haft chansen, om man inte tänker göra nåt som strider mot planen. Tex bygga på prickmarken, som du nämnde.
/Pillan