Byggahus.se

***Prickmark****

1. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem
    Jag skulle nog fråga komunen om det går att bygga där eller om det som finns idag är svartbygge.
    Det blir inte kul om du bygger garaget och så kommer nån granne som blir sur och anmäller dig, så får du ta ner hela garaget.

2. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

Re:  ***Prickmark****

Kalle C, berätta om du kommer fram till nåt, jag vill oxå ut å banka på prickmark.

3. E
    Medlem · 210 inlägg

Edvin

Medlem

Hallo,

Till oss har kommunen sagt att prickmark ej är byggbar. Man kan dock få lov om grannar/kommun ger ok, fast detta beror också på varför det är prickat.

Vi hade ett uthus på vår tomt som stod precis vid tomtgränsen. Detta är nu rivet och om vi vill bygga nå't nytt är det minst 4,5m från gräns som gäller, dvs utanför prickat område (eller fråga snällt).

4. E
    Medlem · 210 inlägg

Edvin

Medlem

Jag skulle gör som Sweli nämnde ovan - Kolla med kommunen.

5. M
    Medlem · 359 inlägg

marge

Medlem

Kolla med din kommun!

Vi har precis idag fått muntligt godkännande på vårt bygglov där huset hamnade 1 m in på prickmark. Det var verkligen ingen självklarhet att det skulle godkännas, men efter att stadsarkitekten varit och tittat på vår tomt och sett att det absolut inte skulle se störande ut, så godkände hon det!

Vi hade först tänkt ställa ett garage lite på prickmarken, men det var fullkomligt blank nej från byggnadsnämnden. 1 meter av huset gick som sagt bra däremot, efter lite tjat  ;)

Kan tillägga att våra grannar skrev på att de godkände våra ritningar innan vi skickade in bygglovet.

6. L
    Medlem · 51 inlägg

lideborg

Medlem

På en av de tomter vi planerat att bygga på hade mer än hälften av sin yta prickad.

Vi var och pratade med bygglovsarkitekten för just det området på kommunen. Vi visade ritningar på husbygget mm. La fram lite fakta. Hon kunde i princip endast med grannars godkännande tillåta vår byggnation. Nu tyckte hon dock att byggplanen var så gammal att den behövs göras om så därför får vi avvakta lite.

Men om hon tyckte att det var ok att bygga nästan hela huset på prickad mark med grannars tillstånd kan jag inte se att ni ska stöta på några problem men som övriga här har skrivit bör ni ta det med bygglovsarkitekten för det område ni bor i. I vissa kommuner har stadsbyggnadskontoret kvällsöppet en dag i veckan så ni kan få besked på en gång.

/Jonas

7. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

Vansinnigt! Man köper en tomt för dyra pengar, investerar skattar, sköter om och kallas ägare. Men du får inte göra vad du vill, Man ska väl kanske vara glad att grannen inte får bygga tivoli, men oftast är bestämmelserna ganska fåniga tycker jag

8. Sweli

Sweli

Medlem

Läste för någon vecka sen en som hade fått lov att bygga på prickmark från komunen och grannarna. Men sen kom en granne från område som säckert vart av...sjuk och anmälde både komunen och ägaren.
    Han hade två veckor kvar för inflyttningen.
    Nu är allt stoppad och han riskerar att riva hela huset!
    Jag tror att det var på Aftonbladets hemsida jag läste det.

9. M
    Medlem · 359 inlägg

marge

Medlem

Sweli --> Om vi tänker på samma hus (som det stått i tidningen om) så är det samma stadsarkitekt som godkände det som godkände vårt bygglov. Inte så konstigt om hon var extra noggran nu när hon skulle godkänna vårt med andra ord... Det andra huset stod dock helt och hållet på prickmark om jag inte har helt fel och följde inte detaljplanen alls, så det var väl inte så konstigt att någon klagade... ;)

10. Sweli

Sweli

Medlem

Som jag läste i tidningen var det 80% på prickmark.
    Men hela området skulle snart detaljplaneras så hon ansåg att för den korta tiden kunde hon acceptera det.
    Läste senare hennes version av fallet.
    Hon sa samtidigt att dom kunde lika väll ha tagit bort "prikarna" först och sen godkänna med tanke på att dom tänkte göra det senare.

Jag bara tycker synd om stakars kille som byggde huset :(
    Man kan säga att man har så tokiga regler i detta land.
    Områderna skulle kunna vara mycket mera "levande" om man kunde tolerera lite fantasi i byggen.

11. J
    Medlem · 27 inlägg

Joda

Medlem

Prickmark brukar man nomalt inte få bebygga. Undantag kan göras ibland, då kommunen anser att byggnationen innebär en sk mindre avvikelse från plan. Det bästa är nog att prata med kommunen innan man börjar bygga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.