Byggahus.se

Altan på prickad tomtmark??

1. K
    Medlem · 31 inlägg

Katrin

Medlem
    Vår tomt är väldigt långsmal med kortsidan mot gatan.Om huset och framtida garage ska hamna inom ej prickad mark kommer vår altan/trädäck hamna en bit in på prickad mark, alltså närmare än 4 m till tomtgränsen. Måste vi ha grannens lov när det gäller bygget av altan?
    Katrin

2. C
    Medlem · 867 inlägg

cattis

Medlem

Re: Altan på prickad tomtmark??

Japp, om inte annat så är det bra för grannsämjan att fråga först...

3. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Re: Altan på prickad tomtmark??

Jag skulle fråga komunen först. Det låter konstigt när du säger att du har "prickad mark" mot granen. Normalt har man bara prickad mark mot gatan. Du borde fråga komunen varför du har prickad mark där.

När det gäller prickad mark, får du inte bygga på den, men det finns ingenting som säger att du inte kan lägga t ex stenplattor på det. Exemplet är garageuppgångar. Från gatan kan du gjuta hela tomten upp till huset om du vill, och det är prickad mark.

Det som räknas som byggyta (det man behöver bygglov för)
    är bara den delen av huset som har tak över.

Som vår bygglovsansvarig på komunen sa.
    I korta drag kan man säga:

Man behöver bygglov för alla kontruktioner där det "inte regnar på marken under".
    En altan är utanför detta område ;D (om du inte lägger tak på förstås).

Det du måste absolut komma överens med grannen är just vid tomtgränsen. T ex om du ska ha en häck, stenmur, etc.
    Vad du gör sen med marken innanför det är ditt beslut och behöver du inte rådgöra så länge du inte lägger tak på det.

Här komplicerar jag det lite:
    Det är faktiskt en gråzon i hela frågan. Om du behöver påla för att göra altanen då blir det en helt annan fråga.

Hoppas att det gick att förstå min förklaring.

Kan berätta att jag hade ett hus i Upplands Väsby som tomten var just smal och lång. Huvudentré var mot det ena granne.
    På "baksidan" mot den andra granne hade dom täckt hela tomten med plattor och runt det bara rabatter mot en "spansk" mur som var 1,80 hög. Ett jätte stor uteplats.
    Det dom behövde bygglov och godkännande av granen var muren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.