Byggahus.se

Bullerproblem

1. F
    Medlem · 19 inlägg

flaxe

Medlem
    Vi har för 1 månad sedan lämnat in bygglov för vår tomt. Vi har redan positivt förhandsbesked där det finns ett antal restriktioner eftersom tomten ligger i ett kulturskyddsområde. Dessutom är den belägen inte alltför långt från motorvägen (ca 300m). Därför har en bullerutredning utförts av en konsult där alla värden klart understiger gällande normer utom ett. Det är det ekvivalenta decibelvärdet år 2025 utomhus. På vår tomt är det beräknade värdet 56 och riktvärdet är 55. Detta värde är ju självklart väldigt grovt räknat eftersom det baserar sig på vägverkets uppskattning om trafiksituationen 2025 och dessutom endast teoretiskt eftersom konsulten inte ens varit på platsen innan beräkningen utfördes. Vår bygglovs man på kommunen har dock hakat upp sig på detta och han är självklart en byråkrat ut i fingerspetsarna samt att han har en stark vilja att alltid ha rätt >:(.

I restriktionerna står det att byggnaden ska utföras på så vis att det finns både utomhus och inom hus sådana platser att bullret kan minimeras. Vi har då ritat in två uteplatser den ena på framsidan och den andra på baksidan av huset. Detta skulle innebära att den uteplatsen på framsidan inte störs av bullret eftersom huset skyddar den. Uteplatsen på baksidan lär bli den man använder eftersom den ligger i sydvästläge men vi tycker vi har följt instruktionerna i förhandsbeskedet genom att även anlägga en plats på framsidan. Det tycker inte kommungubben... Han anser nu att vi måste bygga en annan typ av hus eller vända på det vi har gjort och helt enkelt lägga huvuduteplatsen i Nodostligt läge. HELT ABSURT!!!! Finns det någon som gör det frivilligt? Nu får vi inget bygglov förrän vi har "löst problemet". Jag vägrar rita ett nytt hus eller vända på det vi har ritat och få precis all insyn från byvägen in i vardagsrummet, vill inte endast ha uteplats i norr etc när vi faktiskt enlig mig följt förhandsbeskedets riktlinjer. Kan han verkligen göra såhär? Finns det någon lag i Sverige som säger att man inte FÅR ha någon uteplats överhuvudtaget i söderläge om man riskerar utsätta sig för buller om 25 år??? Det verkar ju lite farligt att gå på honom för hårt för då blir han väl sur och sedan dröjer det 3 år innan man får lovet... Vad ska vi göra???

Hjälp!

2. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Re: Bullerproblem

Byråkrater ska sättas på plats! Men det kan vara svårt.

Ny vet jag ju inte hur er tomt ser ut, men en idé kan ju vara att jobba lite med marken mellan motorvägen och uteplatsen på baksidan. Kan ni planera in en "bullerdämpande" jordhög framför terassen?
    Eller någon form av bullerdämpande staket, som kan döljas av lite fina växter.

3. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Rita dit ett bullerplank precis intill sydväst-uteplatsen. Det kommer kanske att skugga uteplatsen, men det är ju inget som tvingar er att faktiskt bygga planket, efter att ni fått bygglovet. ;)

Det är den åtgärd som Vägverket själva bekostar / utför längs vägar där det finns befintlig bebyggelse som är bullerstörd. Bullerplanket gör föga nytta om det står borta i tomtgränsen. Det skall antingen vara så nära bullerkällan som möjligt (i vägkanten) eller så nära den störde som möjligt (er uteplats) (eller bygglovshandläggaren? ;D).

4. F
    Medlem · 19 inlägg

flaxe

Medlem

Jo, det är så att när det gäller kulturskyddsområde får inga plank eller vallar byggas iallafall inte i tomtgräns men runt uteplatsen borde det ju inte vara något problem eftersom den ju inte kommer synas och således inte störa landskapsbilden. Ska kolla upp det! Tack för svaren. Tror ni helt allvarligt att de kan förbjuda mig att ha en uteplats åt söder/väst, jag kan inte tänka mig det... Vore bra att veta så man törs tvåla dit honom.

5. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det tror jag.

Rita uteplatserna så att gubben blir nöjd. Bygg sedan så att ni blir nöjda. Det är nog den enklaste vägen.

6. F
    Medlem · 19 inlägg

flaxe

Medlem

Hmmm, jo men det innebär ju då att jag måste vända på huset. Han kan ju inte acceptera den uteplats jag redan har ritat på framsidan av huset eftersom man inte kan gå ut på den från kök/vardagsrum :-/

Om jag inte får bygglov på den plats jag har ritat på baksidan kan jag ändå bygga den sedan utan bygglov?

7. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Uteplatser brukar man inte behöva bygglov för (inom vissa gränser förstås). Det kan ju vara skillnad om det är kulturskyddsområde. Men annars kan ni väl strunta i att rita in några uteplatser överhuvudtaget i bygglovet och sedan bygga där det passar er bäst.

8. B
    Medlem · 2 093 inlägg

BAS

Medlem

Samma sak gäller i Sollentuna (som i Stockholm). Saxat från deras web:

9. F
    Medlem · 19 inlägg

flaxe

Medlem

Nu har vi fått en ny bullerutredning gjord där konsulten faktiskt varit på platsen och kunnat se hur naturen ser ut, grannens byggnaders placering, befintlig vall(som kommunen gjort) en bit norrut precis bredvid vägen etc. Med detta i beräkningen lyckades hon komma under gränsen utan problem. Kostade 5500:- och man undrar varför hon inte kunde gjort så redan vid första utredningen (som inte vi bekostade ::))

Nu hoppas jag det är grönt för bygget iallafall!

10. K
    Medlem · 38 inlägg

klint

Medlem

Vi har också ett vägg framför oss och ville bygga byllestakett ( höjd 1.8 m) , 5 m från huset, mer är 4.5 m fr grannar, almänning och gatan, men fick hej ändå. För oss sa dem att man får bygga bara 1m höjd utan bygglov och om vi skulle ansöka om sånt skulle vi inte få avslag sa dem. Det är konstigt. Plantera buskar sa dem istället. När vi öppnar dörren tillhuset, käns det som att hela motorvägen är inne i vårat hall. :(

11. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Om de har utlovat att ni INTE skall få avslag då ni söker bygglov för ett högre staket, är det väl fritt fram att söka det och därefter bygga bullerplanket.

Om ni bor i ett begagnat hus (d.v.s. om ni inte har byggt det själva nyligen) borde ni kunna vända er till Vägverket och kräva bullerskyddsåtgärder. Era grannar kanske också skulle vilja ha sådana? Gå då tillsammans mot Vägverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.