Byggahus.se

Ritningar saknas hos kommunen....

1. E
    Medlem · 22 inlägg

Erica

Medlem
    Hej,

Kontaktade kommunen för att höra mig för om vilka regler som gäller i sommarstugeområdet, där vi nyligen köpt en sportstuga.

Vi fick inga ritningar med i köpet av huset, nu visar det sig att kommunen inte heller har några ritningar kvar...
    ojdå.

Jag behöver begära bygglov, för den typ av altan som jag skall bygga enligt kommunen. Där man samtidigt skall bifoga ritningar på huset..

Vem kontaktar man för att göra nya ritningar (på ett befintligt hus)?

Vad eller vem kontaktar man, byggmästare, snickare, arkitekt eller byamannen ???

Är det någon som har en bra kontakt i Kalmartrakten?

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: Ritningar saknas hos kommunen....

Gör en själv.
    Har inte kommunen kvar grejerna måste de ha slarvat bort dem, och då kan de knappast kräva att "Leonardo" ska kallas in på din bekostnad för att fixa nya.

Det är inte speciellt svårt. Skaffa en millimeterlinjal och en bra penna bara. :)

3. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Re: Ritningar saknas hos kommunen....

I min kommun finns ett speciellt Kommunarkiv, där ritningar på gamla hus finns. För länge sedan tror jag inte man gjorde ritningar för bygglov, men väl för brandförsäkringen. Finns dina ritningar inte ens där, kanske huset är ett svartbygge? Bor du i ett område med många likadana sportstugor? I så fall kanske grannen har en ritning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.