1 711 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Deprimerad!
Första riktiga agerandet i byggprocessen och totalt bakslag! :'( Hoppas på goda råd och peppning!
Ska bygga i nyetablerat område. Detaljplanen har vunnit laga kraft och stipulerar taklutning på max 38 grader och minst 14. Vill bygga mansardtak och efter kontakt med bygglovsavd ombads vi sända en förfrågan, eftersom man "eventuellt inte tänkt på mansardtak när man skrev detta" ???. Skrev förfrågan och fick nu till svar att mansardtak inte kan bedömas som en "mindre avvikelse" på grund av att området inte är bebyggt. :-/ Vi vill inte ha snetak i övervåningen och inte två-plan, dvs såg mansardtak som lösningen.
Vad ska jag göra? Gå på kommunen igen med bygglovsansökan på hus med mansardtak ändå och hoppas på annan bedömning med ett tungt husföretag i ryggen, eller bygga en trädkoja??? USCH. Efter fyra års väntan på att bygga, med dyra räntor på tomtlånet!
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ska bygga i nyetablerat område. Detaljplanen har vunnit laga kraft och stipulerar taklutning på max 38 grader och minst 14. Vill bygga mansardtak och efter kontakt med bygglovsavd ombads vi sända en förfrågan, eftersom man "eventuellt inte tänkt på mansardtak när man skrev detta" ???. Skrev förfrågan och fick nu till svar att mansardtak inte kan bedömas som en "mindre avvikelse" på grund av att området inte är bebyggt. :-/ Vi vill inte ha snetak i övervåningen och inte två-plan, dvs såg mansardtak som lösningen.
Vad ska jag göra? Gå på kommunen igen med bygglovsansökan på hus med mansardtak ändå och hoppas på annan bedömning med ett tungt husföretag i ryggen, eller bygga en trädkoja??? USCH. Efter fyra års väntan på att bygga, med dyra räntor på tomtlånet!
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Jodå, vi får bygga två plan, men kommer då inte att kunna placera huset där vi vill eftersom det då blir för högt. Får väl sätta mig med en kunnig arkitekt och komma på en lösning. Känns bara lite tungt just nu, men det är väl bara att vänja sig...
Klicka här för att svara