Byggahus.se

Prejudicerande bygglov?

1. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem
    Hej!

Vi äger en tomt i ett område där max byggarea är satt till 60 kvm. Vårt område gränsar till ett område där samma begränsning gäller (den ena planen är mer eller mindre en direkt kopia av den andra).

SBK i vår kommun har dock medgivit bygglov på ca 20-30 villor med byggarea >100 kvm i det angränsande området. När jag hade kontakt med SBK om att få bygga dryga 100 kvm så fick jag dock lite oväntat blankt nej! Det visade sig att SBK helt plötsligt tyckte att deras tidigare förfarande varit felaktigt och därför tryckte de bromsen i botten. Ca en vecka innan min förfrågan beviljades det sista (senaste?) bygglovet på det angränsande området.

Vad jag undrar nu är om det är nån som vet om alla de bygglov som SBK/BN beviljat i det angränsande området är prejudicerande? Skulle jag alltså kunna överklaga ett avslag med deras tidigare förfarande som stöd?

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Prejudicerande bygglov?

Det var en intressant fråga! Har upptäckjt att planen där vår tomt ligger säger enplanshus, men det ligger ett en-och-enhalvplanshus (byggt -01) och ett mindre palats som ser klart ut som ett tvåplanshus (byggt -94) på grannfastigheterna. Planen för området är från 92. så jaghoppas ju verkligen att även vi får bygga ett 1 1/2-planshus, om det nu blir ett sånt vi fastnar för. Väntar med spänning på fler svar i denna fråga!

3. S
    Medlem · stockholm · 252 inlägg

saidlasf

Medlem

Hej fia_mstd.

När vi köpte vår tomt fick jag det förklarat på följande sätt:

I planbestämmelserna finns det ENADST

Enplan eller
    Tvåplan

Sedan kan man skapa 1 1/2 plan av ett en plan.
    Vad som avgör om du kan ha 1 1/2 plan är taklutning, bygghöjd, vägghöjd m.m. Ju högre bygghöjd och brantare taklutning (till en gräns) destå större är chansen till att det går att få 11/2 plan av en plan.
    I en del kommuner vill man bara ha en plan och då ser man till att bygghöjden är så liten så möjligt eller att man tar så svag lutning på taket så möjligt.

Krångligt?? Ja visst. När jag hos Tekniska förvaltningen på vår kommun visste man inte riktigt själva vad som gällde. Varje gång jag var där eller ringde fick jag olika svar.
    Efter en del sökande på forumet och disskutioner med arkitekten fick jag sluttligen svar.

Det skulle inte förvåna mig om det finns fler allternativ på hur man ska tolka det hela.

Hoppas att detta kan hjälpa dig.
    Said

4. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Tack Said!

Jo det hjälpte, nu förstår jag bättre! Tror att den stora pampiga villan som ser ut som en 2-plans säkerligen är en 1 1/2-plans med förhöjt väggliv eller liknande. I planen står inget om takvinklar eller bygghöjd, och när jag pratade med dem på stadsbyggnads så var arkitekten där väldigt tillmötesgående. Så det blir säkert bra. Tack! :)

5. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Det du säger om att det är ett politiskt beslut och därmed beroende av politikernas dagshumör stämmer helt, och då verkar det ju också vettigt det du skriver om att deras beslut inte är prejudicerande. Men om man går vidare och får det prövat i någon sorts domstol så kan beslutet där nog bli prejudicerande. (Skönt att någon helt spontant kunde räta ut begreppen...)

Vad gäller Göteborg så verkar byggnadsnämnden som satt innan 2002 varit mer "vågad" än den som tillsattes efter förra valet. Kanske var den förra nämnden mer blå? Jag har hur som helst varit på varenda politiker i BN men då jag inte fick någon som helst respons från någon S eller V så var min långa och i min mening kraftfulla beskrivning om orättvisan i systemet helt verkningslös. Oavsett vilket verkar tjänstemännen på SBK helt livrädda för att tänja på reglerna.

Vad som är mest irriterande är att man är så totalt maktlös. Det är ju också frustrerande att ärendena inte behandlas lika, men det är väl det som är politik... Det är nog första gången jag verkligen kommit i kontakt med "riktig" politik. Jag blev dock lite förvånad och ställde mig frågan "kan man verkligen göra så?". Men det är väl så då man är lite naiv.

Frågan är väl dock vilken nämnd som gjort fel, den som beslutar som jag vill eller den som beslutar efter de bestämmelser som finns..? Jag hade ju dock sett att de fortsatte göra "fel" när de väl börjat... Sen känns det ju också som att vi i storstadsregionerna kan behöva lite fler bostäder...

6. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Egentligen ska man inte behöva acceptera att människor-bygglov behandlas olika tycker jag. Man ska inte kunna säga ja i ena fallet och nej i andra.

7. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Precis min åsikt! Dock verkar detta vara verkligheten...

8. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Jag tycker att man ska kunna begära skadestånd från kommuner som gör uppenbara fel i bygglovsärenden. Som det är nu är det alldeles för lätt att avslå...ofta ganska godtyckligt och utan "ordentligt på fötterna". Ett saftigt skadestånd skulle lära tjänstemännen att hålla sig inom reglerna...och att bevilja lika för alla.

9. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Jag har hört att det finns något som heter "förvaltningsbesvär" eller liknande som i stort innebär att man kan klaga på själva beslutsförfarandet. Alltså om det har varit något fel i själva processen. Vad en sådan klagan i praktiken skulle leda till har jag dock svårt att se. Antagligen så tar de bara samma beslut igen men på ett korrekt sätt.

Jag håller med om att det borde finnas nåt verktyg för att få tjänstemännen att ha en ärendehantering som är korrekt och lika för alla. Det är det godtyckliga förfarandet som gör en så himla frustrerad. Eftersom de när de nekar mig att bygga större än begränsningarna håller sig inom reglerna så finns det antagligen inte mycket att hoppas på om man skulle överklaga, trots att de bara för en kort tid sen inte brydde sig om reglerna ett dyft.

Att man skulle kunna få nåt skadestånd är jag tveksam till, då måste man väl ha lidit en direkt ekonomisk skada. Man skulle kanske kunna argumentera utifrån att man köpt tomten för att de tillät bebyggning över begränsningarna och att man, då de nu säger nej, har lidit nån sorts ekonomisk skada. Men sånt här borde man kanske få nån jurist (finns det nån på forumet?) att uttala sig om.

10. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Visst kan väl byggnadslov vara prejudicerande, eller ??

Jag är iallafall ganska säker på att de får problem om de inte har väldigt goda skäl att behandla ansökningarna olika...........

11. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Ja så tror jag också. Det finns något som heter likavärdesprincipen el nåt sånt och som betyder att alla ska behandlas lika. Orkar man bara driva ärendet så bör man få rätt.

12. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Det lät intressant... Fast för egen del då, om kommunen säger "ja" till ett likadant bygge som grannens, men andra grannar klagar, då står jag mig ganska slätt ändå misstänker jag...

13. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Men det är ju inte dina grannar som beviljar/avslår bygglovsansökan.

14. fia_mstd

fia_mstd

Husägare

Nej det är sant, men om jag vill bygga 1 1/2-planshus där planen säger 1-planshus, måste inte grannarna höras då?

15. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Som någon påpekade ovan, får man oftast bygga 1½ plan då planen föreskriver 1 plan. Det beror på bestämmelser om taklutning, byggnadshöjd, inredd vind osv. Om det enbart står 1-plan i detaljplanen kan du i praktiken bygga tre våningar: källare, markplan och vindsvåning med stora takkupor och förhöjt väggliv...

Att kommunen tillåter större hus i ena området än i det andra kan vara för att de där har bättre infrastruktur: VA-systemet klarar det, vägarna är bredare, det finns cykelbana till närmaste skola, området ligger inte så naturskönt eller vad som helst. Det kan finnas massor av för kommunen kostsamma följdverkningar om de börjar tillåta stora hus även i ditt område. Följdverkningar som du inte riktigt inser, men som kommungubbarna inser. De kanske vill expropriera hela ert sommarstuge område om fem år, för att bygga en ny hamn/stadsdel/motorväg eller nåt, och då vill hålla fastighetsvärdena nere? ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.