Hej,
Vi är numer nyblivna husägare.
Huset är nybyggt men inte beställt av oss utan vi köpte det färdigt (förutom vinden som håller på att inredas just nu).
Min fråga är om någon vet hur definitionen på 1 1/2 plan respektive 2 plans hus ser ut ?
Har ni något bra tips om var jag kan läsa om det ?


 
Ett 1½-planshus har större bottenvåning än övervåning.
2-planshus har lika stora våningsplan. Köper du en så kortfattad förklaring? ???
 
Ett 2-planshus har full takhöjd i rummen på övervåningen, ända ut i "kanterna",

ett 1½-plans hus har snedtak, alltså full takhöjd på mitten

ett 1 3/4-planshus har lite snedtak längst ut men jag tror att vägghöjden ska vara minst 1,80 där

Rätta mig om jag har fel...
 
Vårt hus med förhöjt väggliv klassas egentligen som 2-plans, vi har snedtak uppe med 1,20 m vägghöjd längst ut. Minns inte hur definitionen ser ut, minns bara att det var långt ifrån självklart hur man räknar...
 
Hittade en def. i en gammal tråd:

Berit skrev:
Hittade paragrafen på regeringens hemsida. Det står dock ingenstans om "våning" och "plan" är samma sak. I detaljplanen nämns bara plan, inte våningar. ???

[tt]Definitioner

9 § När det i plan- och bygglagen (1987:10) eller i föreskrifter eller
beslut som utfärdats med stöd av lagen meddelats bestämmelser
om byggnadshöjd, källardjup eller antal våningar gäller följande,
om inte annat särskilt anges.

Byggnadshöjden och källardjupet skall beräknas från markens
medelnivå invid byggnaden. Om byggnaden ligger mindre än sex
meter från allmän plats, skall dock beräkningen utgå från den
allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda
omständigheter föranleder annat.

Byggnadshöjden räknas till skärningen mellan fasadplanet och ett
plan som med 45 graders lutning inåt byggnaden berör byggnadens
tak. Källardjupet räknas till det lägsta källargolvets översida.

Som våning räknas även vind där bostadsrum eller arbetslokal kan
inredas, om den enligt tredje stycket beräknade byggnadshöjden är
mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida
, och
källare, om golvets översida i våningen närmast ovanför ligger mer
än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden. Förordning
(1994:1237).[/tt]
Klart som korvspad!
 
Tackar !
Det förtydligade det helt ;)
Jag får ta en diskussion med kommunen...
Byggytan räcker inte riktigt till för allt jag vill ha.
 
Överskrider bygghöjden 4.2 m (se definition tidigare inlägg) räknas det som 2-planshus. Åtminstone enligt bygglovsgubbarna på Linköping kommun.
 
Glömde att nämna att dom dessutom kräver att eventuella takkupor ej får ha en bredd som överstiger 25-30 % av taklängden :-/. Annars räknas huset som tvåplanshus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.