Byggahus.se

Nybyggnadskarta

1. D
    Medlem · 72 inlägg

DanielG

Medlem
    Jag är lite nyfiken på om priset på bygglov, kartor etc skiljer beroende på vilken kommun man bor i... Tex vad har ni andra gett för en nybyggnadskarta?

I den kommun vi ska bygga (Eskilstuna) kostar den 3600.

Mvh
    Daniel

2. J
    Medlem · 53 inlägg

Johan_Vetgirig

Medlem

Re: Nybyggnadskarta

Vi betalar 4500:- i Helsingborg för en nybyggnadskarta.

3. J
    Medlem · 53 inlägg

Johan_Vetgirig

Medlem

Följande är tagit från Sigtuna kommun:
    "Vid nybyggnad inom detaljplanelagt område skall alltid finnas en nybyggnadskarta upprättad. Nybyggnadskartan innehåller en del viktig information som behövs för granskningen.

Den ska innehålla detaljplanenummer, tomtstorlek, marknivåer, anslutningspunkter, gatunivåer, eventuella u-område, servitut mm.

Nybyggnadskartan beställs på stadsbyggnadskontoret som i sin tur vidarebefordrar beställningen till Metria för upprättande. Därefter kompletteras den på stadsbyggnadskontoret med VA-ledningar. Den färdiga kartan skickas till sökande, som sedan använder den som situationsplan i bygglovsansökan."

Köper du ett hus av en tillverkare så fyller han i kartan åt dig. Dock måste du eller hustillverkaren beställa den, den skickas inte ut automatiskt.

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

I Uppsala:

Nybyggnadskarta: 1500:-
    Bygglov: 5832:- (tvåplanshus 170 m2 med garage på 60 m2).
    Planavgift: 22680:-

5. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Precis. Det var extrapris. :)
    Uppriktigt sagt så är det inte helt lätt att förstå sig på vad kommunen baserar sina avgifter på. Tror att Uppsala har ändrat om i avgifterna senaste året så det kan vara därför det skiljer. Fick ni också en planavgift på 23000:-?

6. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Planavgiften ska täcka kommunens kostnader för att ta fram den plan som gäller för tomten i fråga (detaljplan, områdesplan, stadsplan etc.). Det är möjligt att inte alla kommuner tar ut den här kostnaden som en separat avgift utan bakar in det i övriga kostnader.

7. B
    Medlem · 46 inlägg

bamse

Medlem

Vad kostar bygglov i Trosakommun vi har köpt en jordbruksfastighet och har godkännt förhandsbesked?

8. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Vi betalade 27 300 för 246 kvm bruttoarea, boarea 109+108, ingen sidobyggnad. Summan är uppdelad på olika poster, men de uppgifterna har jag tyvärr hemma. Bygganmälan för eldstad går på runt 1200 kronor. Dessutom tillkommer 3200 kronor för utstakningen.

9. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

Nu har jag mer exakta siffror. Bruttoarea 247,5 kvm, byggnadsarea 129 kvm. Priser: Bygglovsavgift: 6630, bygganmälan: 7020, planavgift: 13650.

Kommunen har en folder med taxeinfo, men jag vet inte om det beror på mitt tröga huvud, men för mig var den foldern nästintill obegriplig. Den bygger huvudsakligen på begrepp formulerade i standarden för byggarea: SS 02 10 53, en standard som jag dessvärre inte lyckades hitta på något bibliotek. Men om du kalkylerar ditt bygglov till totalt 30 kkr så hamnar du nära sanningen.

10. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det kan löna sig att slå en signal till kommunen då och då. Vi hade ingen brådska med att få kartan men tyckte att det hade tagit lite väl lång tid när vi fått vänta tre månader. Särskilt som en av grannarna hade fått sin på en vecka. När vi då ringde kommunen så visade det sig att kartan hade varit klar länge men det var ingen som hade fått tummarna loss och skickat den. Två dagar senare hade vi kartan.

11. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Betänk att kommunanställda också är människor, de kan vara lata, sjuka ellet de kanske prioriterar "din granne" som lever rövare i telefonen.

Så det enklaste är faktiskt att du jagar det du behöver.

12. S
    Medlem · 53 inlägg

Svard

Medlem

Ture, var på Ekerö ska du bygga någonstans?

Ligg på kommunen allt vad du kan, som jag skrev tidigare så var vi på dem flera gånger, dessutom var husfirman och de som ska bygga på granntomten på dem ett antal gånger.

13. R
    Medlem · Skåne · 130 inlägg

rich710

Medlem

Igår fick jag ett postförskott på min nybyggnadskarta
    5125:- kostar det tydligen i Höganäs Kommun

www.rich.nu

14. M
    Medlem · 13 inlägg

mille1000

Medlem

Vi Struntade i Nybyggnads kartan och sparade 3000:- De gick lika bra med Förhands kopian!! Sedan va bygglovet klart på 2 Veckor.. Snabba ryck av Trollhättanskommun.

15. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Vet inte om det här fungerar men en sak jag funderat på är om man kan utnyttja grannarnas nybyggnadskarta. Våran nybyggnadskarta kom aldrig till användning eftersom våra grannar redan hade skickat en karta till husföretaget (vi köper huset på samma ställe) som täckte bägge tomterna och husföretaget behövde därför aldrig våran karta. I princip skulle vi alltså kunnat strunta i att beställa nybyggnadskartan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.