Lill skrev:
så med en hiss kan man inreda vinden hur mycket man vill i Nacka kommun eller.. :)
Och behöver inte ens skatta som för boyta enl ovanstående....... ???
 
Hej!
Oftast anger man på en detaljplan antal våningar som får bebyggas, t ex 1 - detta innebär att enochen halvplans hus får byggas. Om en tomt endast får bebyggas med enplanshus brukar detta anges som antingen en maxad takvinkel eller en maxad hushöjd. Detta beror ju på att man sas ser det hela utifrån. Om vinden är inredd eller inte är inte så väsentligt ....
Gränsen mellan enochenhalvplanshus och tvåvåningshus avgörs av måttet mellan mellanbjälklag och takfoten(sett utifrån då alltså...) Det är ett enhetligt mått, jag är inte säker på om det är 0,7 eller kanske 1,2m ?? nåt sånt ... För att en ev källarvåning ska räknas som ett (sutteräng)våningsplan finns liknande regler ...
MVH Fiddeli
 
Som påpekande på "fiddeli"s osäkerhet vill jag bara förtydliga att det är 700mm och inte 1200mm man måste hålla sig under... men det är alltså definitionen av enplanshus med inredd vind (1 1/2 plans hus med andra ord).

mvh,
John
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.