Hej!

Vi tänker "smälla upp" en friggebod (redskapsbod) på vår tomt. Vilka regler är det som gäller för detta? Avstånd till grannens tomt? Storlek på boden osv ? Inte behövs det bygglov ?

 
Generellt brukar det vara 4,5 meter till tomtgräns och högst 9,9 kvm utan bygglov som gäller. Finns väl även restriktioner på höjder mm som jag inte riktigt har i huvudet.

Sen finns det alltid lokala avvikelse varför standardsvaret blir; hör med din kommunala bygglovavdelning.
 
Friggebodsregler:
I omedelbar närhet av småhus får man sätta upp högst två komplementbyggnader, friggebodar. Den sammanlagda byggnadsarean ska vara högst 10 kvadratmeter och den största höjden från mark till taknock 3 meter.

Byggnaden får inte utan berörd grannes godkännande placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

Bygglov behövs alltså inte om du följer dessa regler. ;)



 
Jaha....då är det väl bara och sätta hammarn i näven å börja.....

Tack för alla uttömande svar.... :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.