1 819 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Mindre avvikelse - erfarenheter?
Vi har ritat ett hus på 183 kvm, men detaljplanen tillåter bara 174,6 kvm (!). En avvikelse på 4,8% alltså. Vad jag har hört så brukar <10% vara en mindre avvikelse och därför ofta vara OK, men att det är kinkigare ju "nyare" detaljplanen är. Saken är den att vår detaljplan är ny.
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni kommit undan med/fått avslag på?
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni kommit undan med/fått avslag på?
Vad gäller mindre avvikelser och bygglov i allmänhet så är min upplevelse att de beslutar hur de vill. Det finns inget som säger att om de godkänner en viss avvikelse på ett bygglov så kommer de godkänna samma avvikelse på ett annat.
Generellt har jag också hört att inom +10% är ok, men har de fått för sig att begränsningen i detaljplanen verkligen är max så kommer de hitta ett argument för inte medge någon avvikelse.
Jag ska själv bygga med ca 10% avvikelse men har inte ansökt om bygglov ännu. Jag har dock varit i kontakt med handläggaren på Stadsbyggnadskontoret en del. Hans utlåtande är att "det är inte helt omöjligt att vi godkänner detta"... vilket får tas som det mest positiva utlåtande som är möjligt att få på det här stadiet.
Så ring/besök den ansvarige på ditt område och berätta om ditt planerade bygge så har du iallafall öppnat för en god dialog. Sen tror jag personligen inte att ca 5% borde vara nåt större problem.
Generellt har jag också hört att inom +10% är ok, men har de fått för sig att begränsningen i detaljplanen verkligen är max så kommer de hitta ett argument för inte medge någon avvikelse.
Jag ska själv bygga med ca 10% avvikelse men har inte ansökt om bygglov ännu. Jag har dock varit i kontakt med handläggaren på Stadsbyggnadskontoret en del. Hans utlåtande är att "det är inte helt omöjligt att vi godkänner detta"... vilket får tas som det mest positiva utlåtande som är möjligt att få på det här stadiet.
Så ring/besök den ansvarige på ditt område och berätta om ditt planerade bygge så har du iallafall öppnat för en god dialog. Sen tror jag personligen inte att ca 5% borde vara nåt större problem.
Jag tror de är extra kinkiga vad gäller prickad mark (varför finns det förresten sån, nån som vet?) och tillåter väl i princip inga avvikelser från detta. Sen kan man tycka vad man vill om detta, oftast är det nog vääääldigt svårt att förstå då prickad mark inte helt sällan verkar vara ypperliga ställen att bygga på.
Klicka här för att svara