Byggahus.se

Mindre avvikelse - erfarenheter?

1. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem
    Vi har ritat ett hus på 183 kvm, men detaljplanen tillåter bara 174,6 kvm (!). En avvikelse på 4,8% alltså. Vad jag har hört så brukar <10% vara en mindre avvikelse och därför ofta vara OK, men att det är kinkigare ju "nyare" detaljplanen är. Saken är den att vår detaljplan är ny.

Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni kommit undan med/fått avslag på?

2. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Re: Mindre avvikelse - erfarenheter?

Vi fick igenom 10% i ett område med sprillans ny detaljplan. Med grannars medgivande.
    Berit

3. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

;) Samma som Berit !

Helena med
    Nationalschabraket

4. B
    Medlem · 132 inlägg

brykthed

Medlem

Vi fick också godkänt i byggnadsnämnden, med grannars medgivande. Hos oss kan de acceptera upp till 20% över detaljplanen. Måste dock alltid upp i byggnadsnämnden då.

5. H
    Medlem · 388 inlägg

hasse_f

Medlem

OK, det verkar ju lovande. Berit & Helena, behövde era bygglov också passera byggnadsnämden?

6. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Vad gäller mindre avvikelser och bygglov i allmänhet så är min upplevelse att de beslutar hur de vill. Det finns inget som säger att om de godkänner en viss avvikelse på ett bygglov så kommer de godkänna samma avvikelse på ett annat.

Generellt har jag också hört att inom +10% är ok, men har de fått för sig att begränsningen i detaljplanen verkligen är max så kommer de hitta ett argument för inte medge någon avvikelse.

Jag ska själv bygga med ca 10% avvikelse men har inte ansökt om bygglov ännu. Jag har dock varit i kontakt med handläggaren på Stadsbyggnadskontoret en del. Hans utlåtande är att "det är inte helt omöjligt att vi godkänner detta"... vilket får tas som det mest positiva utlåtande som är möjligt att få på det här stadiet.

Så ring/besök den ansvarige på ditt område och berätta om ditt planerade bygge så har du iallafall öppnat för en god dialog. Sen tror jag personligen inte att ca 5% borde vara nåt större problem.

7. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Tja ...vi fick avslag på vår ansökan..Vi ville bygga (typ en kil på ca 1 meter) in på prickad mark . Det handlade som mest om 12 cm bredd!

8. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

Jag tror de är extra kinkiga vad gäller prickad mark (varför finns det förresten sån, nån som vet?) och tillåter väl i princip inga avvikelser från detta. Sen kan man tycka vad man vill om detta, oftast är det nog vääääldigt svårt att förstå då prickad mark inte helt sällan verkar vara ypperliga ställen att bygga på.

9. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Prickad mark är avsedd för t.ex. kommunens behov av breddning av vägar. Är den då obebyggd blir det lättare att expropiera (=tvångsinlösa) den. ;)

10. I
    Medlem · 157 inlägg

IFK

Medlem

De är inte dumma de där kommuntyperna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.