A
AndreasK: Du kan i princip röja runt på tomten utan bygganmälan. De kan ju inte hindra dig från att gräva på tomten. Dock så blir det lite kinkigt om du börjar gräva för huset...
3 svar · 2,2k läst
J
jimata: Om det finns en detaljplan för din fastighet så måste du ha bygglov, om inte, gör som du vill!
1 svar · 2,0k läst
P
PatWest: En snabb sökning på google tyder mest på att lokalgata är en 30 eller 50 väg på div. kommunsidor. Gång- och cykelväg kallas mest Gång- och cykelväg. Verkar inte finnas några riktiga regler dock.
0 svar · 2,4k läst
P
PelleFork: Kan någon rekommendera en bra KA i norra sthlm? Om ni har dåliga erfarenheter, är det någon vi ska undvika?
0 svar · 2,1k läst
M
MrMagic: Eget arbete skall inte räknas in i beloppet, endast matr och inköpta tjänster. Se till att övertyga handläggaren på kommunen så slipper du trasslet och sparar många sköna kronor !
9 svar · 1,4k läst
M
MrMagic: Använder en kille som heter Hans Svensson, HS Bykonsult i Södra Sandby. Verkar hittills mycket bra, rimlig prisbild. Välkänd på stadsbyggnadskontoret, vilket är en stor fördel visar det sig.
1 svar · 5,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Här i stockholm är det inte det. I princip får du täcka hela tomten med trall om du vill.... ::)
3 svar · 2,9k läst
S
suspse: För oss kommer det att ta lite över ett år, från det att vi tog beslutet om att bygga, tills det att vi kommer att flytta in. Jag håller med om att det mesta är ganska segdraget, men det verkar gå sämre för er... Då har vi ändå haft en del trassel, som Miljökontoret till exempel (tre veckor) och att min sambo blev arbetslös i två månader (uppskjutet). innan han som väl var
0 svar · 1,0k läst
B
billy_baver: Jag sa inte att ALLT folk där är kunnigt . Jag sa att där FINNS kunnigt folk. Tro mig! ;) Och vad jag talade om var mer konsten att gestalta städer och rita vackra gator för fagra hus. Men du berör en öm tå. Det nya systemet med egenkontroll har minskat kommunens del i byggprocessen. Därmed borde rimligen de anställda förlora den erfarenhet som man bara får av kontakt med byggplatser.
13 svar · 2,5k läst
J
jimata: I våra detaljplaner görs ingen skillnad på carport och garage. Byggnadsarean räknas _alltid_ in i den totala ytan. Det är nämligen så att om du har fått bygglov för carport så kan man inte bli hindrad att göra om den till garage. Därför räknas alltid carportens BYA in.
9 svar · 5,2k läst
P
pjd: Jag fick information från kommunen att förhandsbeskedet utgör underlag för lantmäteriets beslutsprocess. Således torde det inte vara möjligt att begära ett förhandsbesked och anmäla avstyckning samtidigt.
0 svar · 2,4k läst
Langbein
Langbein: [citat] Altan är en trappa upp, för högt tyckte dom så jag måste visa med bilder att marknivån sluttar upp ovanför, ska sända utlovade foto/n ikväll för beslut snabbt.
2 svar · 2,6k läst
W
wille_p: Jag tänkte mig nog ett färdigt uterum där endast återstår att montera ramade dörrglaspartier från golv till tak. Dessa glaspartier skulle ju när de väl är monterade eventuellt kunna avlägsnas om ngn skulle önska så. Självklart bör jag använda frostfritt klinker, men riskerar jag att förstöra plattan ändå? kanske kommer 4-5 vintrar svepa fram över plattan innan om ens
3 svar · 3,2k läst
Langbein
Langbein: Har sökt dessa ställen och inte hittat något stort, men det finns fler som inte har maxyta, bara en procentuell :-/
5 svar · 2,6k läst
W
wille_p: Hur hanteras normalt ett bygglov för stödmur och pool bygge delvis ovan mark? Är det marklov ? eller är det så att det inkluderas i maximal byggyta så att bygger jag en pool får jag bygga mindre hus eller? ::) Vill inte väcka björnarna än....
0 svar · 3,1k läst
Langbein
Langbein: [citat] Just detta vill jag ha upp till debatt, vi är inte fattiga precis och vill bygga stort där vi är, men inte på höjden. Vad vi sett verkar samma regler gälla i hela Storsthlm utom Djursholm, där vi gärna kan bo men det är en tjusig och dyr avkrok med massor av radon och de rikaste, där sparkapitalet verkar kunna försvinna snabbt.
6 svar · 2,0k läst
I
isolde: På kommunens web står det: När du som byggherre gör en bygganmälan eller rivningsanmälan ska en kvalitetsansvarig utses. Den kvalitetsansvarige ska ha genomgått erforderliga kurser och vara godkänd av byggnadsnämndskontoret. Med andra ord, var ska man söka denne expert? ::) Uppskattad kostnad för KA? Har sett fakturor för en KA på långt över 10000kr, vilket verkar vara fin
0 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Om han har papper på det så är det ett bygglov, enkelt att kolla med kommunen. Några ev. avtal med förra ägaren osv. är inte ni bundna av.
13 svar · 6,2k läst
J
jimata: 100% ;D
3 svar · 7,3k läst
J
jimata: Så här står det i PBL: (bygglov krävs ej) 2, med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter Med andra ord, svaret är nej. Du måste ha bygglov.
1 svar · 5,1k läst
W
Wilmer: Tänk om de hade haft 3 månader i kävlinge det hade varit bra. Vi har lämnat in om ombyggnad av huset i månadsskiftet januari/februari och det är inte klart än :( Grannen fick vänta 6 månader på bygglovet för sitt uterum. En släkting i samma kommun fick vänta 8 månader på sitt bygglov till uterummet.
10 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Jag har hört att (här i Stockholm) så slipper man om man bygger för mindre än 10 basbelopp. Och det kan man väl alltid prova. Först räkna bort typ köksinredning och sedan göra en optimistkalkyl. Hur det sedan blir i slutändan är ju en annan sak. Kan ju vara svårt om man skall bygga ett helt hus...
8 svar · 1,3k läst
S
samba: Kommer åka in personligen med mina handlingar nästa vecka. Bara att hålla tummarna att det går smärtfritt med bygglovet och att det inte tar för lång tid att få det godkänt. Är så sugen på att komma igång med bygget :D :D :D //samba
3 svar · 1,1k läst
S
suspse: GRATTIS! Det är som att sväva på moln ett tag - speciellt om det varit lite trasligt innan. Och tiden går sakta även efteråt har jag märkt, veckorna seeegar sig fram - men nu är det bara sex veckor till husleverans för vår del... /S
2 svar · 664 läst
Langbein
Langbein: Jag har sett liknande men det kan ju vara en viss brandsäkring.
7 svar · 4,0k läst
Langbein
Langbein: [citat] Så Vidbyggda garage/förråd blir en del av huvudbyggnad och kunde lika gärna vara sovrum, ska det vara 4 meter annars? "Komplementbyggnad" kallas något här. Det har nog helt och hållet med brand att göra, 4 m inget skydd, närmare ska skyddas och det är ju bara bra :D Jag såg ett ombyggnadslov där man gjort mellanrum till huset, när huset var till salu var det ihoppbyggt, vid
2 svar · 1,9k läst
M
MrMagic: Vi har valt Hans Svensson, HS Bykonsult, i S.Sandby. Verkar kunnig och trevlig, lätt att diskutera med och välkänd på byggnadsnämnden. Det senare en klar fördel visade det sig ! Rimlig prissättning dessutom. Kände honom inte innan, men fick goda ref från ett par håll innan vi valde.
1 svar · 1,4k läst
L
LinaoMarkus: Toppenbeskrivning! Tackar!!
2 svar · 3,4k läst
J
jimata: Om ert nya hus skiljer sig mycket från det gamla så blir hanteringen precis som om det förra huset inte fanns. Handläggaren måste lägga ned lika mycket jobb som det förra och kostnaden blir alltså densamma som förra lovet. Om ni däremot redan har betalat in bygganmälansavgiften så kan ni kräva att få tillbaka den. Det har man nämligen rätt att göra. Fast det skadar ju inte att
4 svar · 1,3k läst
J
jimata: Finns det en detaljplan för tomten? Om det gör det och det finns fastslaget att det går att stycka (minsta tomtstorlek räcker) så är ni mycket säkra på att få stycka i framtiden. För att få nej på styckning krävs att detaljplanen ändras och det brukar inte göras i första taget. Finns det däremot ingen detaljplan så är det genast mycket mer osäkert. Då måste ni förmodligen
2 svar · 598 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.