Byggahus.se

inom regelverket eller ej?

1. W
    Medlem · 59 inlägg

wille_p

Medlem
    Om jag i anslutning till mitt bostadshus gjuter en isolerad platta på ca 12 kvm och förser den med ett skärmtak på 12kvm av råspont papp, konstruerat som ett uterum fast utan glasrutor isatta.

Blir detta bygglovsfritt? Tanken är att senare eventuellt
    förse "byggnaden" med glas.

Hur kommer vinterklimat att påverka plattan om jag lägger utomhus klinkers på den, det lär väl blåsa in snö och is? 8)

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: inom regelverket eller ej?

Glöm att kontrollera huruvida klinkerna är frostsäkra.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 234 inlägg

hempularen

Moderator

Om du bara gör plattan och taket (med nödvändiga stolpar) så borde det vara OK, men om du bygger väggsektioner som du senare tänker sätta glas i, så tror jag att du behöver bygglov (oavsett glas eller ej), då har du byggt något som är högre än 0,5 meter eller var gränsen nu går i din kommun. Taket är ett undantag från regeln.

4. W
    Medlem · 59 inlägg

wille_p

Medlem

Jag tänkte mig nog ett färdigt uterum där endast återstår att montera ramade dörrglaspartier från golv till tak.
    Dessa glaspartier skulle ju när de väl är monterade eventuellt kunna avlägsnas
    om ngn skulle önska så. Självklart bör jag använda frostfritt klinker, men riskerar jag att förstöra plattan ändå? kanske kommer 4-5 vintrar svepa fram över plattan innan om ens någonsin den glasas in. 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.