Bygglov
Hemmakatten: Det räcker att du har en planritning, situationsritning och en sektionsritning med de delar som syns från grannens håll. På dessa skriver du: "Undertecknad fastighetsägare har inget att erinra mot placering av byggnader, terrasser, murar eller annat på vidstående ritning. XXXX Fastighet Si och Så" PS. Egentligen räcker det nog med en situationsplan där byggnaden är inritad, om det bara
hempularen: På en sjötomt är det inte säkert att du får bygga något överhuvudtaget. Stranskyddsreglerna gäller väl både havstomter och sjötomter tror jag?
hakwa: Vi lyckades med det otroliga att få klart vårt bygglov på 16 dagar. Det är rekord enligt vår säljare på LB-hus i Ängelholm. Ska dock sägas att vi följde detaljplanen fullt ut, men i alla fall. Så nu lyckades vi avropa huset innan semestern vilket betyder att vi får tillträde i slutet av februari. ;D
jimata: Stopp ett tag Robbanl!!! Det är INTE praxis att bygga mur eller fylla ut 0,5m var som helst på tomten. I PBL finns det ingen höjd angiven på vare sig murar eller utfyllnad. Varje ärende är unikt och bör kontrolleras med kommunen först. Det här med att bygga mur på 0,7m och sedan fylla ut 0,5m fungerar inte, man räknar alltid från ursprunglig mark. Och en mur med tillhörande utfyllnad
jimata: För att få överklaga måste personen anses vara sakägare. Det innebär ofta granne (= i tomtgräns). Ett bygglove vinner laga kraft tre veckor från det att personen har tagit del av beslutet. I vår kommun måste man skicka med mottagningsbevis för att veta exakt vilket datum som gäller. Det innebär också att om fler personer ska ha beslutet så kan lagakraft-datumet blir "längre" än
billy_baver: Du ska begära uppgift om vilken detaljplan som är beslutad för din fastighet. Till detta beslut hör en karta. Be damen på kontoret förklara kartan så att du förstår. Denna detaljplan (plus alla bygglov) är offentlig handling. Du har därför rätt att skyndsamt få se dem. Däremot har kommunen rätt att ta betalt om du vill ha kopior med dig hem. Nu säger du att grannar i samma
lucaisa: Hej jag undrar om ni fick hjälp av Fiskarheden att skriva förhandsbeskedet eller om ni gjorde det själva? Lycka till med erat hus!!!
jimata: Svaret är ja. I plan och bygglagen finns det inget som reglerar att man kan ta bort och sätta upp något igen. Är det borttaget (eller nedbrunnet som i detta fall) så behövs ett helt nytt bygglov. Var ute i god tid så att du slipper vänta på bygglovet. Gärna minst 4-5 månader innan byggstart.
jimata: Men räknar på den markyta som konstruktionen tar upp OM inte taket sticker ut väldigt mycket utanför det. För ett skärmtak är väl ett normalt utstick ca 4dm skulle jag tro.
Magnus_Redin: [citat] Jag vet att myndigheter missbrukas på det viset och de flesta tjänstemän och politiker avskyr det. Myndigheter har normalt riktiga behov och problem som arbetstiden och pengarna skall räcka till. Även den fjärde okynnesanmälan eller anmälan av en för omgivningen fullständigt harmlös regelöverträdelse måste hanteras men de flesta priopriterar sådant så lågt det bara går
David: [citat] Förstår dig till fullo. Passa på att njuta av stunden. mvh David
billy_baver: Den som ska installera värmepump baserad på jord-, berg, eller sjövärme har anmälningsplikt enligt miljöbalken. Denna anmälan skickar man till kommunens hälso- miljövårdsnämnd. Punktprickningen härrör från ett detaljplanebeslut enligt plan- och bygglagen. Eftersom alla ledningar inte kräver vare sig bygglov eller servitut är det tyvärr inte så enkelt att alla ledningar markeras
Johan Gunverth: [citat] Det är obligatoriskt med byggförsäkring för egenbyggare från och med i år.
Åttioettan: Vi fick reda på det först vid kontraktskrivandet. Men nu kommer vi nog att låta det ligga ändå, iom att marknaden ser ut som den gör i Sthlm och vi inte tror att vi kommer behöva betala böter för eller riva altanen innan bygget blivit preskriberat (snälla grannar :-)). Måste bara veta hur worst-case-scenariot ser ut! tack för svar!
lindansare: Det gick faktiskt väldigt bra. Vi sitter med ett bygglov i handen helt enligt våra önskemål! Vi fick inte föredra vårat eget ärende men fick rådet av nämdens ordförande att kontakta alla ledamöter i nämden. Så vi skickade mail och brev med ritningar, argument för vår sak samt bilder på objekt som är nästan identiska med det vi vill bygga. Det funkade bra. Det blev ett "ja" utan
Benny044: Vi fick vårat bygglov i Måndags och kommunens handläggare faxade hem en kopia på det. I Onsdags så kome hela luntan om bygglovet samt ett annat brev om att vi skulle ringa kommunen om byggsamråd. Samma dag ringde vår huslev. och sa att tid redan var bokad. Tydligen så hade vår ka ordnat med detta. Så jag antar att det oftast fungerar så att ka tar dom nödvändiga kontakterna. //Benny
Benny044: Tack det behövs nog. På Tisdag är det byggsamråd med kommunen och den 4/7 byggstartsmöte. Så nu ska vi bara fixa till byggkred. oxå, och bestämma oss för vilken bank. //benny
Jessa: Oj, vilken bok...318 sidor att läsa ;D Är det någon som har läst den som vet om byggnadsnämnden kan välja att ge endast ett förhandsbesked trots att man har ansökt om bygglov? Tomten ifråga ligger utanför detaljplan och ligger dessutom i ett känsligt område där länsmuseet ska vara med och lägga sig i utformningen...
lindansare: Bygglovet i hamn! Efter att vi tagit politiker att titta på tomten samt att vi kontaktat samtliga ledamlöter och ersättare i byggnadsnämden och givit dem argument för husets placering på tomten och utforming så fick vi bygglov. Ingen hade några invändningar till beslutet under mötet. En överraskning var att handläggarna i sitt förslag till nämden gick på vår linje, men med stor
DerniZ: Ibland kan även en svärmor vara bra att ha till hands. Ska ha henne i åtanke när vi funderar vidare *skrattar hjärligt* 8)
wisp: Hej! Vi har haft en altan som varit belagd med plattor och i direkt anslutnig till altanen gick det ut en balkong, då huset är ett sutteränghus. Jag har nu plockat upp dessa plattor och lagt ett trädäck istället. Balkongdelen har varit där sedan huset bygdes 1970, så virket hade sett sina bästa dagar. Vad jag gjorde var att jag tog ner denna murkna balkong och lät således trädäcket,
Jessa: Ok, misstänkte det. Men nu har vi ju tid på oss att göra ändringar....ända fram till september...
dymlingen: Detta område verkar vara planerat av kommunen och då har de utförliga regler om byggnaders storlek, höjd och utseende, fritids eller permanent. Ring och fråga. Om det hade varit en enskild stuga som inte låg i ett planerat område hade du nog fått ganska fria händer, men i ditt fall bör du ta reda på vad som gäller innan du börjar ändra. Annars kan de bli sura.
husmyran: Vi bygger utanför detaljplan och det finns inga områdesbestämmelser. Är det nån som vet om kommunen då kan ställa några krav på färgsättning eller kan man bara blaska på med valfri färg? Om man målar och någon (besvärliga grannar) beklagar sig till kommunen, vad kan hända då? Är det böter i värsta fall eller blir det "tvångsommålning"? Till saken hör att vi har hört från
hempularen: Om samfällighetens styrelse samtycker så borde väl inte den delen vara värre än andra "nära gränsen" byggen. Däremot så är det väl för det mesta svårt att få bygga vid vattnet.
billy_baver: Ketosan undrade: Ingen som vet var man kan hitta ett exempel på en konstruktionsritningar för vatten, avlopp och ventilation. Skulle även behöva ett exempel på en kontrollplan, är det någon som vill dela med sig av det så hade jag varit oehört tacksam.... Jag svarar: Du säger i förväg åt din VVS-entreprenör att han i efterhand dokumenterar sitt jobb med intyg och godtagbar
moken: [citat] Ok, låter bra. Har iallafall fått statiska beräkningar på bärande konstruktion av dom som gjorde ritningarna så jag borde ha allt klart. men bygglovsnämden, fyfan vilka människor det verkar vara:( Min gubbe kräver vissa saker som dom andra bygglovshandläggarna inte ens kan svara på vad det är, och inte kan man ringa och fråga honom heller för han är aldrig där.
andersmc: Vilken kommun är så hård med val av KA? Själv blev jag både KA och byggherre utan minsta problem. Du måste bygga handikappanpassat! Jag blev lika förvånad/irriterad själv när det gick upp för mig. När jag kollat vad det egentligen innebar var det inte så farligt längre. Det som jag fick ändra: Toaletten måste vara så stor att du kan vända med en rullstol därinne. Jag fick