Byggahus.se

bygglovet klart

1. S
    Medlem · 610 inlägg

Solana

Medlem
    Vi skickade in ansökan utan denna omtalade försäkring och bygglovet är klart, fick telefonsamtal idag papperen kommer imorgon.
    Vår "snickare" som håller i det hela sa att bygnadsnämnden här skiter i denna försäkring, att de tycker den är totalt fel  :). De har beviljat många bygglov utan denna  ;D. Vi vågade inte tro detta, men efter detta samtal idag från gubben som har "hand om et" på byggnadsnämnden så...

2. A
    Medlem · 350 inlägg

arny

Medlem

Re: bygglovet klart (utan byggfelförsäkring)

Är du säker på att de inte kräver den senare? Så gör de i vår kommun.

3. S
    Medlem · 610 inlägg

Solana

Medlem

Hoppas verkligen inte det, helt säker kanske man inte vågar vara då... men hoppas...hoppas... ::)

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Det där brukar komma i samband med bygganmälan/samrådsmötet.

5. D
    Medlem · 3 inlägg

daniel_j

Medlem

vilken kommun bor du i?

6. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

jag fick också mitt utan försäkring, men som sagt, dom krävde in den senare.
    Jag lyckades tom få ha byggsamråd utan den, men jag fick inte börja bygga förrän försäkringen var tecknad och klar.
    Jag fick faxa ner kopia på försäkringsbrevet till bygglovsnämden, sen var det bara bygga.
    Så ropa inte hej ännu...

7. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

En byggfelsförsäkring måste redovisas i samband med byggsamrådet. Utan den får du inte börja bygga :(

8. S
    Medlem · 610 inlägg

Solana

Medlem

Vi vågar iaf hoppas ännu... Som sagt vår "snickare" som har byggt hus här i lååångt över 15 år, han säger att han byggt hus hela våren utan denna... men man vet ändå aldrig...
    Jag ska hålla er uppdaterade i denna sak. Men håll med, det vore himla käckt ifall det kan finnas någon kommun som kan "tänka själv"  ;).

EDIT* Så var den sagan slut... vid byggsamrådet som någon sa ska detta bevis uppvisas... ;D

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Jag har hört att (här i Stockholm) så slipper man om man bygger för mindre än 10 basbelopp.

Och det kan man väl alltid prova. Först räkna bort typ köksinredning och sedan göra en optimistkalkyl.

Hur det sedan blir i slutändan är ju en annan sak.

Kan ju vara svårt om man skall bygga ett helt hus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.