Byggahus.se

Re: Riskprojekt?

1. H
    Moderator · Stockholm · 43 954 inlägg

hempularen

Moderator
    Helt säker kan man säkert aldrig bli, regler kan ändras mellan ert köp och att ni faktiskt styckar av.

Men första steget måste ju vara att höra med kommunen hur dom ser på det, även om kommunen säkert inte binder sig för ett beslut förrän ni faktiskt ansöker. I vissa områden är ju minsta tillåten tomtstorlek ganska stor.

Sedan skulle det ju kunna vara värt något om ni lyckas villkora köpeavtalet. Fast det funkar ju bara om ni tänker stycka av ganska direkt.

Jag har en känsla för att de här avstyckningsobjekten ofta köps upp av byggmästare med goda kontakter hos kommunen. Om man vet att man kan dra i rätt trådar för att få stycka av så kan man ofta betala ett lite högre pris än den privatperson som saknar kontakter. Om ni nu inte bjuder mot en "professionell" avstyckare så kan det ju vara en varningsklocka, varför vill inte proffsen köpa?

2. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Ansök om ett förhandsbesked. Det får man göra på alla fastigheter oavsett om man står som lagfaren ägare. Det är enda sättet att få en indikation om sanningen. Muntliga lov från en handläggare är inte värt samtalet ens...

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Finns det en detaljplan för tomten? Om det gör det och det finns fastslaget att det går att stycka (minsta tomtstorlek räcker) så är ni mycket säkra på att få stycka i framtiden. För att få nej på styckning krävs att detaljplanen ändras och det brukar inte göras i första taget.

Finns det däremot ingen detaljplan så är det genast mycket mer osäkert. Då måste ni förmodligen lämna in en ansökan om avstyckning för att få ett definitivt svar.

Vad gäller byggnationen så förstår jag inte riktigt. Huset som står där idag, ska det vara kvar om ni bygger? Ska ni bygga på den tomten som går att stycka av?
    Jag gissar lite:
    Om ni vill bygga ett nytt hus på den tomten som går att stycka av (utan att stycka) och låta det befintliga huset stå kvar så tror jag att ni får nej. Det vanligaste är att det bara får finnas ett bostadshus på tomten. Valet blir att riva befintligt hus och bygga nytt eller stycka tomten först och bygga sen.

Komplettera gärna med mer information så kanske du kan få bättre svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.