S
surfarn: Vi ska söka byggnadslov för en liten bastu vid sjön nere vid vår brygga. De handlingar som ska skickas med enligt kommunen är en situationsplan, ritningar samt ett ifyllt papper med lite data mm. Nu har jag läst en del här på forumet om folk som motiverar sina bygglov om de, som ajg uppfattat det, varit tveksamma på att få igenom det. Nu är det så att bastun kommer ställas på en
0 svar · 1,4k läst
G
GM_forever: Tjena! Låter bra! Jag kan faktiskt se att det byggs längre bort på en liknande bergstopp som våran, så det kanske går bra. Vi hoppas på det bästa, och får kolla med kommun.
4 svar · 2,2k läst
S
suspse: Jag är lite nyfiken på hur långt det kommer att bli mellan er tomtgräns och lantbruket. Vi hade fått ett muntligt bygglov, vatten och avlopp hade grävdes fram (inte på vår order dock) och sen så sa miljökontoret nej på grund av närheten till ett relativt nybyggt hönsstall och där stod man då - som ett fån... Jag förstår inte riktigt miljökontorets regler, men det enda jag kan
3 svar · 2,5k läst
H
husbonden: Ok Vad omfattar själva " anmälan" när man är klar? Skall byggnationen besiktas av komunen eller räcker det med att K-A gör detta och meddelar komunen?
3 svar · 29,5k läst
U
ulle75: Vårt hus kommer i moduler och byggs inomhus. Men tack ändå. Anledningen till att vi vill vänta är att vi först ska inreda övervåningen. Ulle
8 svar · 4,3k läst
W
Wico_TB: En uppfattning jag har fått är att det sällan är några problem att bygga standardhus av typen älvsbyhus,smålandsvillan etc. De är designade för att passa in i de flesta sammanhang och sticker sällan ut. Lite som en Volvo kontra Porsche. Kommer det en Volvo på vägen så är det ingen som tittar lite extra. Kommer det en Porsche så ställer sig åtminstone alla grabbar och dreglar...
4 svar · 4,0k läst
J
jimata: Ett rivningslov gäller i två år från beslutsdatum (alltså samma som bygglov). Kostnaden är svår att gissa men kanske mellan 3-5000 kronor.
1 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Det krävs minst bygganmälan för det. Dimensioneringen måste du låta ett proffs räkna på. Det är inte bara fråga om belastning på själva balken utan även om hur mycket väggen eller stolpen som du fäster balken i tål. I slutänden så behöver man även undersöka att det finns tillräcklig bärighet i grunden eller källarväggen som det hela vilar på (det är antagligen det mindre
2 svar · 5,1k läst
M
magnuso: ok, tack för svaret. Så länge planbestämmelsen följs behöver vi då tillfråga grannar och sånt igen, vi har grannar runt om som har tyckt både det ena och andra i början så vi har fått rita om en del men nu e det godkännt. Men som sagt placeringen skulle nu behöva justeras så att vi blir mer nöjda, vi kommer säkert irritera oss på det i 25år annars, bättre kanske då att en
2 svar · 5,9k läst
L
lassemajja: Har för mig att jag hittade en KA-pool på boverkets hemsida... Sök där...
1 svar · 2,2k läst
L
lassemajja: Vår KA kostade 17000. Då ingår följande: -Energiberäkningar -Ritningar över avlopp, el och vatten -Hållfasthetsberäkningar Utsättningen har vi inte fått någon faktura för ännu...hoppas att de glömt oss ;D
8 svar · 2,0k läst
J
jimata: I min kommun är det ok att täcka av berget innan bygglovet är beviljat. Om du får bygga det du tänkt dig är kanske inte så betydelsefullt. Däremot så måste det ju vara rätt plats på tomten ;D som du täcker av. Om det sedan diffar i storlek gör väl inte så mycket. Ring och fråga.
3 svar · 3,8k läst
F
Fabulus: En hemlös, händig man byggde vad som nog skulle kallas ett ekobygge på Djurgården och bodde där i 2 år, visst upptäcktes han och diverse myndigheter inkl. psyk träffade honom. Dock var hans jordhus så bra gömt att det vid minst ett tillfälle satt en dagisgrupp på hans tak och hade picnic utan att bli varse om hans hus( kom själv dit för besök). Men vad jag vet bodde han där i 1
4 svar · 1,2k läst
O
ordain: Tja, det bästa argumentet skulle kunna vara att detaljplanen är gammal och att alla andra i området som har byggt nyligen har fått dispens för att bygga tvåvåningshus. Då lär du också få dispens, men huruvida så är fallet vet ju inte vi :) Ring och prata med handläggare och fråga om det är sannolikt att man kan få dispens.
2 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Förhandsbesked kräver också en viss handläggningstid. För att få ett förhandsbesked behöver man inte skicka in några ritningar. Det räcker med att rita ut en tänkt byggyta på tomtkartan och ange byggyta och bruttoarea, 1, 1½ eller 2-planshus. Förhandsbesked kostar pengar, vanligtvis ett par tusen. Ett förhandsbesked kan överklagas av grannar och om någon överklagar så
19 svar · 2,7k läst
S
styrman1: läser man på noga så ska det vara på villatomt, ej fritidshustomt. detta har inte många kommuner själva koll på. man får inte bygga bara friggebod, bostadshus ska finnas också. max 2 byggnader om totalt max 10kvm max nockhöjd 3m ovan marknivån, loftstugor brukar vara högre och är alltså inte tillåtna. miin 4,5 meter från granne om man inte har medgivande. får inte användas som
9 svar · 1,9k läst
N
Nybyggare_Gbg: Tjusningen med att bygga hus är att vi lär oss nya saker varje dag. Kanske kan även vi utnyttja samma förutsättningar till vår fördel. Måste båda kriterierna "utanför detaljplan'" och "utanför samlad bebyggelse" vara uppfyllda? Detta är definitivt att betrakta som samlad bebyggelse. Vad anser ni om 150 m2 uteplats som är helt inhängnad med höga plank - kan detta anses vara en
3 svar · 4,3k läst
H
Haagbard: [citat] Å tack tack :D Var precis min mening att det skulle smälta in och passa tillsammans med den gamla "torpstugan" Råd och råd, hade väl aldrig planerat att värma upp det så speciellt mycket vintertid, plusgrader och skapligt torrt räcker gott, dock blir det ganska fuktigt om man kör bruksbil och snöskottartraktor in å ut dagligen........ypperlig anledning att bygga ytterligare
8 svar · 6,3k läst
J
jimata: Det finns inga höjdangivelser i PBL på hur högt över mark en altan får vara (inte mur eller plank heller) utan det är rättspraxis och Svensk standard som har "gett" de mått som finns.
8 svar · 3,9k läst
J
jimata: Det är alltid bäst att fråga kommunen men jag tror att det är ok. Egentligen spelar inte bygglovet så stor roll utan det är bygganmälan som måste göras innan man börjar. Tänk på att du är ansvarig om något skulle hända. Schaktgropar måste vara spärrade för lekande barn etc.
1 svar · 3,2k läst
P
Pedda_P: No guts no glory. Ring i fingerat namn och spela nyfiken inför ett tilltänkt bygge, "om-man-ändrar-sig-under-bygget-vad-händer-då?" typ av ospecade frågor. Kör på bara ;) May the force be with you 8)
3 svar · 1,2k läst
C
Craxen: Spelar ju ingen större roll om du har muren 4 meter in på tomten, dom kan lätt ringa till kommunen och berätta vad som har hänt på din tomt. Så kolla med kommunen innan, det kanske dock är lättare om du har muten 4 meter in på tomten...
3 svar · 3,6k läst
J
JonasHolm: De anser väl att jag har tillräckligt god kunskap inom området för att klara uppgiften som kvalitetsansvarig för denna tillbyggnad. /Jonas
6 svar · 1,7k läst
AndSof
AndSof: Tack Tosca för svaret! Det är sådana svar man vill ha. :D!
1 svar · 1,8k läst
Langbein
Langbein: [citat] Ja det är vanligt men 20% blir bara 165 kvm i yttermått i detta fall, därav så många fristående garage, får vara närmare grannen med tillstånd men 6 meter från gata.
2 svar · 4,0k läst
P
Pedda_P: Vi skall lägga vårat två meter från tomgräns på baksidan, räcker att grannen/markägaren godkänner. Vi tänkte att det kunde vara kul att kunna måla om huset även om marken säljs till någon annan.. ;)
6 svar · 1,3k läst
M
MrMagic: Om du vill kan du spänna upp vägen mellan tak och golv mha lite för långa väggreglar utan att fästa övre och undre regeln, blir enkelt att återställa utan hål i golvbeläggning o dyl.
3 svar · 2,9k läst
L
lassemajja: Jag kanske säljer en del. Jag har inte kommit så långt i tankarna ännu. Håller på för fullt med bygget. Tack för att du sade det där med granved. Hur är det med björk?
6 svar · 4,9k läst
O
ordain: Du tar med golvytan där taket är minst 1,90 plus 60 cm till på varje sida där taket är lägre, men givetvis inte mer än så mycket golvyta som det finns utanför 1,90-linjen. Ifall jag var för otydlig så finns de exakta reglerna på s 14-15 i http://www.skatteverket.se/broschyrer/361/36115.pdf
1 svar · 8,2k läst
D
DEZ: Det finns oxå förekommande falll med "rätt" argument tex. en påse dollar, föredetta klasskamrat mm. Listan kan göras längre än så här. Generalfelet är att det är bara ett fåtal tyckare som bestämmer. Ofte beroende på dagsformen.
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.