Ska flytta köket i vår nyköpta bostadsrätt och har gjort bygganmälan, för det krävde vår BRF. Nu hann såklart vår handläggare på stadsbyggnadskontoret ta semester (hela kontoret förresten) innan vi hann få fram en godkänd KA och ha byggsamråd.

Så nu står vi med en tom BR i Sthlm innerstad (hur ofta får man till det!) som jag inte vet om jag kan börja jobba på (tänkte göra mycket av jobbet själv) för jag får ju egentligen inte bygga innan vi haft byggsamråd.

Hur har ni gjort? Hållt fingrarna borta tills allt är klart? Kan KA ha några synkpunkter på det och ställa till det för mig?

Jag tror att jag hörde att om kommunen inte kan få till byggsamråd inom 3 veckor efter att ni skickat in bygganmälan så har man rätt att börja bygga ändå.

Jag vet att när vi skulle börja bygga så sa vår entreprenör att man inte behöver vänta på byggsamrådet, men vi valde att vänta ändå. Det kändes säkrare. Trots allt kan man få veta en del på byggsamrådet som man inte visste innan och som kan påverka bygget rätt radikalt. Mitt råd är därför att vänta.

Prata med di KA, det är trots allt han som är er sakkunnige när det gäller bygglagstiftningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.