Har ej fått något klart svar när jag pratat med fackmän,sotare, handläggare mm..

Jag har ett hus med en idag ifrånkopplad gammal oljepanna som ska bytas ut mot en ny pelletspanna med tillbehör. Att jag behöver skicka in en bygganmälan har jag förstått pga bytet. Men hur, vem och när ska göra det göras. Sen vad kommer det att kosta?

Säljaren sa att det fixade man efter att allt var på plats och sotaren godkänt det hela och hjälper till att fylla i och skicka in. Sotaren bara konstaterades att det ska göras (av mig?) och på byggnadsnämden så är de som "vet" på semester.

Ser dessutom att på ansökan står om datum för utförande. Det vet jag ej än, men i början eller mitten av september verkar troligt.

Jag har precis skickat in en bygganmälan på mitt nya panrum.
Det är den som är byggherre som skall skicka in den, till kommunens handläggare. Här var det dera vvs-ingejör som hanterade detta. bygganmälan för pannrum kostade inget.
Bygganmälan skall skickas in i förväg, med ett ungefärligt byggstart på den.

Blanketen fanns att ladda ner på nätet jag googlade bara efter "bygganmälan +Kommun"

Tackar för svaret. Då ska jag skicka in med ett troligt startdatum. Bör ju mest vara en papperssak för dem, då befintlig utrustning bara byts ut.

Jo jag fick känslan av att det bara var formalia för deras del, och att dom inte kommer att lägga många sekunder på det.

Däremot kommer kommunen inte att fila ärendet förrän man fått in godkännandehandling från sotarmästaren dvs att anläggningen är ok. Denna handling sänder sotarmästaren själv in till kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.