I den kommunen där jag har ett fritidshus är det OK att bygga till exempelvis en gäststuga på max 40m2 (ej planerat omr.strandskydd,samlad bebyggelse mm.).
Jag har byggt en stuga på exakt 39,26m2.
Vill bygga till bara drygt 2m2 så byggytan blir då ca.42m2.
Kan man chansa utan bygglov? har hört rykten om att dom kan se mellan fingrarna på ca.10%.
Om man gör allt rätt och riktigt hur gör man då? Blir det ett vanligt bygglov eller kan man göra någon enklare variant?

Kommer någon att märka detta? Ligger du i fejd med någon granne?
Jag kan berätta en liten sedelärande historia: En bekant till mig äger en sommarstuga, i ett sommarstugeområde. I detta område hade i princip samtliga stugägare under många års tid byggt ut och byggt till, helt utan inblandning av någon byråkrati. Det störde ingen, alla var lika goda kålsupare och alla var nöjda och glada. Tills en dag en Ny Granne dök upp. Han byggde ett hus som var fult bortom all beskrivning och det skämde verkligen hela området. Givetvis var även detta bygge utanför bygglovet. Till slut var det någon som anmälde honom för kommunen och han tvingades åtgärda sitt bygge. Då tog den nye och skaffade bygglovshandlingar för SAMTLIGA hus i området, alltså hundratalet. Han gick igenom var enda en och anmälde minsta fel han hittade till kommunen. Så hela området fick riva, bygga om om och söka nya bygglov.
Så kan det bli...

Det är jättesvårt att svara på frågan.

En dålig liknelse kan väl vara på sin plats. Polisen har avviserat att man inte längre kommer att dra av några km i felräkning vid hastighetsöverträdelser utan minsta lilla överträdelse skall resultera i rapportering.

När det gäller bygglov har sagts att viss felaktighet kan tolereras beroende på mätnoggranhet och uddens storlek på blyertspennan.

Om polisen eller byggnadsnämnden kan kontrollera är svårt att ha en åsikt om.

Kan du måhända lätt gå tillbaka till under 40 kvm om det skulle behövas?

Lycka till! :-) :-) :-)

Sök bygglov, byggnadsnämnden kan medge mindre avvikelse trots att du överskrider dina 40 kvm med 2 kvm.
En välvillig byggnadsnämnd kan gå med på mindre avvikelser upp till 10 %, så det lönar sig att testa jämfört med att åka dit för svartbygge vilket kostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.