Hur är det egentligen, är reglerna för utbyggnad, tillbyggnad, ombyggnad och nya byggnader annorlunda på landsbygden, utanför detaljplanerat område?
Det är olika i kommunerna kanske, men generellt.

Bygglov skall sökas, bygganmälan lämnas, byggregler efterlevas.
Dock skall det mycket till för att bygglovet inte skall bli beviljat.

För lantbruksfastigheter kan gälla en del undantag från ovanstående.

Hej!

Jag har precis varit i kontakt med kommunen där jag bor (sundsvall) och jag bor utanför stadsplanerat område. För mig gäller följande:

Jag behöver INTE bygglov om jag håller mig inom följande regler:
Jag får bygga ut max50% av nuvarande byggnadsstorlek dock max 30kvm. Plus att jag inte får bygga närmare tomtgräns än 4,5m.

Jag ska bygga ut 30kvm i sommar och frågade om de ville att jag skulle skicka in ritningar i alla fall, men inte ens dem vill de ha...

Dessuom är det så att när jag färdigställt utbyggnaden så får jag påbörja en ny utbyggnad på 30kvm osv. osv. Tills jag fyllt allt utom de 4,5metrerna från tomtgränsen. ;)

Du har också möjlighet till att söka sk förhandsbesked om det är utanför detaljplanerat område. Ett positivt förhandsbesked är bindande för kommunen i två år. Fördel är att du med en relativt enkel skiss (jag gjorde den själv) kan få en avstämmning till om kommunen ser några problem med ditt bygge. Kostnaden i vår kommun var relativt låg 2.400kr och förhandsbeskedet gick upp i byggnandsnänden, vilket gjorde att när vi skulle skicka in det riktiga bygglovet senare med exakta ritningar blev handläggningstiden kort (1 månad +) och besultet togs av tjänstemannen själv. Detta är ju en fördel om man har båttom att komma igång.

Mikael_L
Reglerna är olika utom detaljplanerat område och inom.
Utanför detaljplan har man nog ofta mer frihet, men inom detaljplan så vet man exakt vad man får bygga, vilket kan vara en trygghet - håller man sig till planreglerna är man garanterad bygglov.

Utom plan så kan man söka om förhandsbesked, då vet man att det är ide att gå vidare (förhandsbesked är ofta ett krav för att få göra avstyckning). Förhandsbeskedet kan innehålla begränsningar i byggrätten, t.ex. max byggyta eller bygghöjd eller annat. Men för det mesta tror jag dom skriver nåt flummigt om att byggnaden måste harmonisera med omgivningen eller liknande, så dom fortfarande kan avslå bygglov för alltför vansinniga hus.
Sen bygglov, KA, försäkring och allt det andra, samma som inom planlagt område.

Detta vid nybygge på tom tomt, sen vid tillbyggnad och sidobyggnader har ju alla kommuner sina egna regler. Strängnäs medger sidobyggnader upp till 40kvm och tillbyggnad upp till 50% eller 35kvm utan bygglov utanför planlagt område. Endast bygganmälan krävs. Uppsala kommun medger inget alls utan bygglov (men Uppsala är den snålaste kommunen/platsen i landet också, på allt!)

Inom planlagt område misstänker jag att alla kommuner kräver bygglov för allt utom friggebod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.