Någon som har erfarenheter har eller tänkt bygga i sigtuna kommun med arlanda som nära granne ?
Har ju i allafall tidigare vart mkt om och men med buller nivåer utsläpp m,m.. listan kan säkert göras lång.
Läget e detta att vi har mark att bygga på där vi skickat in förhandsbesked, men otålig som man är vill man ju luska ut vad man har för chanser.. :)

Det startar och landar mer än en kärra i minuten, minst, och det lär inte bli färre. Så börja inte klaga när ni väl bor där...;)

Det är något som vi är väl medvetna om men med en fin tomt som kostar oss 0:- så får man överväga, dessutom är det lite som att bo brevid ett järnvägspår, efter 1 år hör man inte tågen..

Kolla så att ni inte ligger direkt i inflygningsspåret bara.
Jag bodde tidigare nära Bromma. ersonligen led jag inte överdrivet mkt av det, men min sambo hatade det.

Det jobbigaste var när man var tvungen att avbryta en konversation om man var utomhus på balkonegen elelr hade ngt fönster öppet, så fort ett plan kom. Framförallt starterna är jobbiga.

Då låg detta iof väldigt nöra bromma med planen endast 50-100m upp i luften över vattnet utanför huset där vi hade lägenhet. Å andra sidan var det bara mindre flygplan och s.k. Whisper jets, inga störa Boeings och liknande...

Prova att tälta några dar på tomten därute vettja ;)

/K

Mikael_L
Åk åtminstånde ut med några vänner och ta en pic-nic på den tänkta tomten, kanske grilla en bit och njuta av livet sådär i allmänhet. Då kommer ni att uppleva det som ni annars får "stå ut med" år ut och år in om ni bygger där, efter denna övning borde ni veta om ni vill fortsätta eller inte. Ni kanske delvis vänjer er men era gäster (för att inte tala om framtida husspekulanter) kommer att uppleva bullret precis på det sätt ni känner det på er första pic-nic där.

Vi bor under ett av Arlandas inflygningstråk, men drygt två mil ifrån. Inomhus hör vi nästan aldrig ett plan men utomhus hörs dom hyfsat tydligt hela tiden, men den närliggande vägen låter dock mycket mer.
Men dottern är iaf förtjust i planen och står och pekar upp i luften mest hela tiden.

Ja nu handlade inte den här tråden riktigt om hur pass störande planen är för en själv utan mer om vad komunen säger om att bygga, det är de jag är intresserad av.
Min sambo har bott precis i närheten större delen av sitt liv och själv har jag tagit del av dem under ett par års tid. Det jag kan hålla med om är just att om man är ute och pratar kan de uppfattas som lite störande men i övrigt tänker man inte mkt på de.
Men som sagt.. Vad säger komunen..?

Ring och fråga så får du veta vettja :)

Finns det annan bebyggelse så borde det väl vara ok?

Är det under ngn inflygningsväg och det inte finns andra hus så tror jag inte det går bra efterom kommunen troligen inte vill bygga bostäder i extremt bullerstöda områden, då det framöver kan komma surt efter även om dom som först bygger tycker det är ok...

/K

Hemmakatten
Vet att Vallentuna kommun på sina översiktskartor (finns på internet) har ett bullerskadat stråk markerat som ej byggbart för bostäder. Är tämligen säker på att Sigtuna kommun har något liknande på sin hemsida.

Länken till kartan var mkt intressant.. har sett sådana tidigare fast från komunen tror jag.. men på denna ligger vår mark kanske 50 meter utanför 55dBA området.. kan man kalla nära, men känns skönt att veta att de finns svart på vitt att vi inte ligger innanför. Får se hur de går nu..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.