vojma skrev:
Vad jag förstår så är det "lilltoa" vi talar om... eller???

Jag kan förstå att det måste finnas en toalett där handikappade tar sig in men varför i allsin dar måste de även kunna nyttja den lilla toaletten??? Det räcker väl om de kommer in på en toalett eller...

/V
Nja, i mitt fall rör det sig om att antingen bygga hiss till våning två för att nå den stora toaletten eller bygga om en av de mindre toalettern på bottenvåningen. Vem vill förstöra ett gammalt 1700-talshus med en stor hiss?!

Om jag förstår det hela rätt behöver en handikappad inte kunna nå hela huset bara man kan bo i husen t.ex. det skall finnas badrum, sovrum och kök på bottenvåningen sen kan övervåningarna se ut hur de vill ( i handikapphänseende)
 
Snabbsnigel skrev:
Nja, i mitt fall rör det sig om att antingen bygga hiss till våning två för att nå den stora toaletten eller bygga om en av de mindre toalettern på bottenvåningen. Vem vill förstöra ett gammalt 1700-talshus med en stor hiss?!

Om jag förstår det hela rätt behöver en handikappad inte kunna nå hela huset bara man kan bo i husen t.ex. det skall finnas badrum, sovrum och kök på bottenvåningen sen kan övervåningarna se ut hur de vill ( i handikapphänseende)
Är detta sant? Hur kom bottenvåningens toa över huvud taget in i handläggningen av tredje våningen? Vi har funderingar på något liknande såsmåningom, men har också kunnat konstatera att med en rullstol kommer man knappast ens in i vårt hus (1700-talströsklarna är rejäla doningar, och golven ligger förresten i olika nivåer också).

Är det ett någorlunda välbevarat hus och förslaget bygger på att du ska förändra den äldre planlösningen tycker jag att du helt utan samvetskval ska tussa ihop bygglovshanläggaren med byggnadsantikvarierna på ditt länsmuseum. Bygglovshandläggaren ska väl också bevaka det kulturhistoriska värdet vid sin bedömning, om jag inte missminner mig? Tycker ni inte att han/hon gjort detta kunde ni väl skriva till museet, förklara ärendet och be om deras syn på saken. Kunde bli intressant.
 
Sara_B skrev:
Bygglovshandläggaren ska väl också bevaka det kulturhistoriska värdet vid sin bedömning, om jag inte missminner mig? t.
I vårt fall är huset Q-märkt vilket gör om jag förstår rätt att fasaden är skyddad medan innandömet är rivningsbar.
 
Sara_B skrev:
Är detta sant? Hur kom bottenvåningens toa över huvud taget in i handläggningen av tredje våningen? Vi har funderingar på något liknande såsmåningom, men har också kunnat konstatera att med en rullstol kommer man knappast ens in i vårt hus (1700-talströsklarna är rejäla doningar, och golven ligger förresten i olika nivåer också).

.

Är det inte så att kommunen kan bli betalningsansvargi för en handikappanpassning av småhus, och därmed försöker dom få fastighetsägarna att bekosta denna ev. anpassning i förtid vid varje bygganmälan/bygglovsansökan ?
För ett uppenbarligt olämpligt objekt så torde detta gå att överklaga - jag menar även om man i ett 1700-tals hus skulle bygga en stor toa på nederplan så lär ju en handikappanpassning bli såpass dyr/omöjligt i övrigt så att det är ett löjligt krav ?

/K
 
Snabbsnigel skrev:
I vårt fall är huset Q-märkt vilket gör om jag förstår rätt att fasaden är skyddad medan innandömet är rivningsbar.
Men att det inte är utpekat i någon inventering behöver ju inte betyda att det är lämpligt att göra vad som helst. Tror absolut att handläggaren även ska väga in alla de kulturhistoriska värdena, inte bara det som blivit Q-märkt. Hur de sedan ska vägas mot andra hänsyn vet jag inte, men upplever ni att man inte alls vägt in det kulturhistoriska tycker jag som sagt att ni genast ska prata med experterna på museet.
 
Vi gjorde en utbyggnad av vårat hus. Isamband med bygglovsansökan så sa de på kommunen att "man brukar passa på att uppgradera toaletten i samband med utbyggnad". Det ställdes aldrig något krav på en handikappanpassning utan han sa det mer som en rekommendation. Vår utbyggnad berörde inte heller ens den del av huset där toaletten är belägen. Vi sa bara att toan var Ok som den var och att man nog kan komma in med en rullstol där. OK, sa han och så var det inget mer med det. På honom var det mer som att det var en information som han skulle lämna i samband med ansökan, men inte något fast krav att det var tvunget att åtgärdas.
 
Nu har jag varit på bygglovsansökan. Den största besvikelsen var väl att vi inte fick bygga balkongen. Sen dök utrymmningsvägar för brandskydd att bli ett problem. Nu står man här med två lagar som gör att man kan hamna i ett moment 22. Först är det att huset är Q-märkt vilket gör att vi inte kan bygga stegar på utsidan eller ramper hur vi vill och andra sidan kravet på utrymmingsvägar eftersom det blir tre våningar högt hus. Stön.

Tillbaka till handikapptoaletten. En av alla dessa lagar som styr det hela, enligt byggbyråkraten, gör gällande att en nybyggd del av huset eller en signifikant ombyggnad måste vara handikappanpassad. Så att bygga handikapptoalett på bottenvåningen var en snäll kompromiss isf att vi skulle tvingas bygga hiss till övervåning för att sedan inreda en handikapptoalett där.

Men nu måste jag hyra in en brandskyddskonsult för att rita utrymningsvägar m.m. Jag blir galen. Visst det låter så fint när tjänstemännen sitter och motiverar sina krav att "Du vill väl inte att dina familjemedlemmar brinner inne?" eller "T'änk om det är snö så då kan man väl inte stå på det där taket?" Men det skapar sådana problem som jag trodde jag skulle slippa! :-(

Edit:
Sen nämnde han att man nu för tiden måste handikappanpassa tomten. Nu vet jag inte om det gäller mig men tydligen måste man tänka på det när man anlägger nya tomter. Någon som vet?
 
Snabbsnigel skrev:
Sen nämnde han att man nu för tiden måste handikappanpassa tomten. Nu vet jag inte om det gäller mig men tydligen måste man tänka på det när man anlägger nya tomter. Någon som vet?
Det är något som tas hänsyn till vid bygglovshanteringen.
Väldigt kuperade tomter där entrén endast kan nås via trappor och där man inte i efterhand kan lägga ut ramper får inte byggas så.
"Normala" tomter brukar i regel inte påverkas eftersom de kan anses uppfylla kravet med ganska enkla åtgärder.
 
Leffe skrev:
Om man sitter i rullstol kanske man kan köpa ett annat hus...?
Låt folk få bygga som de vill! Vad kommer hä näst: blindanpassat, strokeanpassat?
Och dvärgar, enbenta, basketspelare mm. När ska byggnormerna anpassas till dessa?

Det mest korkade jag har läst på länge.
Tänk lite längre än näsan räcker, du kanske bygger dig själv ett nytt hus, dagen efter inflyttning råkar du ut för en tex trafikolycka,
så att hamnar i rullstol en period(eller för alltid), skall du då bo på hotell eller vad hade du tänkt dig? Nej, då får du reda på att man från kommuen kan söka bostads anpassningsbidrag, och självklart ansöker du om det, och alla boende i kommunen får betala med sin kommunalskatt att din toalett blir handikappanpssad....tycker du att det blir rättvist?

Byggnormerna är redan idag anpassade till de du nämner....normen heter boverkets byggregler....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.