9 661 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
HJÄLP! Riva upp beviljat bygglov??
Hej!
Vi har fått beviljat förhandsbesked, bygglov samt avstyckning för ett villabygge.
Nu visar det sig i efterhand att en sakägare inte har blivit informerad.
Det är en förening , dvs inga personer bor på fastigheten.
Har de rätt att dra tillbaka alla beslut??
Vi ska börja bygga snart...
Suck!
Tacksam för råd!
Vi har fått beviljat förhandsbesked, bygglov samt avstyckning för ett villabygge.
Nu visar det sig i efterhand att en sakägare inte har blivit informerad.
Det är en förening , dvs inga personer bor på fastigheten.
Har de rätt att dra tillbaka alla beslut??
Vi ska börja bygga snart...
Suck!
Tacksam för råd!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Finns trådar här om byggen som fått sitt bygglov upphävt i efterhand av länstyrelsen (när huset var byggt) för att en granne inte blivit tillfrågad. I det fallet vet jag inte om det blivit något slutresultat ännu. De fick alltså söka bygglov igen, grannen ville inte godkänna det, men kommunen beviljade bygglovet igen, och sedan tror jag att överklagande cirkusen fortfarande pågår.
Men i det fallet så står huset där redan, troligen blir det inga problem för ägarna. Men det är ju ingen avundsvärd situation att leva i ovisshet under kanske flera år medan processen pågår.
Rent praktiskt så tror jag att ni kan börja bygga iom. att ni har ett beviljat bygglov. Om grannarna nu överklagar det till länstyrelsen så kan ni fortfarande bygga, såvida inte länstyrelsen beslutar om inhibation av bygglovet, dvs det räcker inte att de ogiltigförklarar det, ni kan fortsätta bygga tills ogilitigheten har vunnit laga kraft, och ni kan överklaga beslutet att ogilitgförklara bygglovet. Om däremot slutresultatet efter alla överklagande rundor blir att bygglovet är ogiltigt så kan ni åka på att riva, så det blir ju med en viss riskexponering som ni bygger.
En fråga här är ju hur föreningen som är granne verkligen ställer sig? Det är ju en sak att de bråkar om att inte ha blivit tillfrågade, det skulle jag också göra oavsett vad jag tycker om själva bygget, en helt annan sak om de verkligen försöker stoppa ert bygge.
Är det en förening som ni har möjlighet att bli medlem i? Det skulle ju kunna vara en variant att så att säga påverka "motparten" innifrån.
Men i det fallet så står huset där redan, troligen blir det inga problem för ägarna. Men det är ju ingen avundsvärd situation att leva i ovisshet under kanske flera år medan processen pågår.
Rent praktiskt så tror jag att ni kan börja bygga iom. att ni har ett beviljat bygglov. Om grannarna nu överklagar det till länstyrelsen så kan ni fortfarande bygga, såvida inte länstyrelsen beslutar om inhibation av bygglovet, dvs det räcker inte att de ogiltigförklarar det, ni kan fortsätta bygga tills ogilitigheten har vunnit laga kraft, och ni kan överklaga beslutet att ogilitgförklara bygglovet. Om däremot slutresultatet efter alla överklagande rundor blir att bygglovet är ogiltigt så kan ni åka på att riva, så det blir ju med en viss riskexponering som ni bygger.
En fråga här är ju hur föreningen som är granne verkligen ställer sig? Det är ju en sak att de bråkar om att inte ha blivit tillfrågade, det skulle jag också göra oavsett vad jag tycker om själva bygget, en helt annan sak om de verkligen försöker stoppa ert bygge.
Är det en förening som ni har möjlighet att bli medlem i? Det skulle ju kunna vara en variant att så att säga påverka "motparten" innifrån.
Alla grannar skall höras och ge sitt medgivande oavsett om grannen är privatperson, förening, statlig institution etc.
Om så inte är fallet så har de rätt att överklaga och då kan ert bygglov skjutas på framtiden.
Om så inte är fallet så har de rätt att överklaga och då kan ert bygglov skjutas på framtiden.
Jag har fått för mig att det tom kan vara taktiskt att börja bygga lite, att påbörja lite markschakt iaf. Detta torde ge kommunen / länsstyrelesen mer anledning att beakta din skada, vid beslutstagandet.
Men OBS, jag är väldigt långt ifrån expert på något vis, så se gärna till att ni hör samma "råd" från minst en till innan ni skrider till verket.
edit:
Nu läste jag ditt inlägg lite mer noga, du skriver inte något om att dom har klagat. Har föreningen klagat?
Jag håller också med om att ni först försöker lösa detta smidigt. Att bara låta det löpa på, och eventuellt hamna i en överklagandekarusell kan inte vara roligt. Då tror jag att det är bättre att vara proaktiv och söka upp berörda direkt och prata igenom bygget och bygglovet.
Frågan är dock vad ni ska göra om det nu är så att föreningen faktiskt inte sagt ett knyst om detta (än!). Ska man då chansa och bara bygga vidare, men med risken att det någon under byggets gång eller t.om. efter det är klart kommer ett överklagande... tja ...
Men OBS, jag är väldigt långt ifrån expert på något vis, så se gärna till att ni hör samma "råd" från minst en till innan ni skrider till verket.
edit:
Nu läste jag ditt inlägg lite mer noga, du skriver inte något om att dom har klagat. Har föreningen klagat?
Jag håller också med om att ni först försöker lösa detta smidigt. Att bara låta det löpa på, och eventuellt hamna i en överklagandekarusell kan inte vara roligt. Då tror jag att det är bättre att vara proaktiv och söka upp berörda direkt och prata igenom bygget och bygglovet.
Frågan är dock vad ni ska göra om det nu är så att föreningen faktiskt inte sagt ett knyst om detta (än!). Ska man då chansa och bara bygga vidare, men med risken att det någon under byggets gång eller t.om. efter det är klart kommer ett överklagande... tja ...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Men mer i detalj, hur ser problemet ut, har grannen klagat, eller har kommunen just upptäckt sitt misstag själva?
Vi ringde till föreningen av en slump, gällande en annan fråga, och nämde då också att vi skulle ju börja bygga snart.
Ordföranden sa att de inte kände till detta, mer än ryktesvägen. De hade inte fått ngn info.
Och att de väntade på att "få yttra sig i frågan"..
Lantmäteriet har just avslutat avstyckningen av marken, frågan är ju om även de missat informera berörda grannar?
Då borde ju föreningen fått vetskap genom lantmäteriet, där det beskrivs att förhandsbesked osv är beviljat..
Vet ngn om LM också skickar ut beslutet till samtliga grannar?
Ordföranden sa att de inte kände till detta, mer än ryktesvägen. De hade inte fått ngn info.
Och att de väntade på att "få yttra sig i frågan"..
Lantmäteriet har just avslutat avstyckningen av marken, frågan är ju om även de missat informera berörda grannar?
Då borde ju föreningen fått vetskap genom lantmäteriet, där det beskrivs att förhandsbesked osv är beviljat..
Vet ngn om LM också skickar ut beslutet till samtliga grannar?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Då skulle det ju kunna vara så att kommunen faktiskt har skickat ut beskedet, men att inte alla i styrelsen har fått reda på det. Jag skulle nog börja med att diskutera med kommunen hur det ligger till, och givetvis omedelbart ta kontakt med föreningens ordförande. Vad är det för typ av förening? Är det en bostadsrättsförening, samfällighetsförening eller liknande. Om det är en "ideel" förening, typ idrottsförening eller skytteklubb eller liknande så skulle jag nog "plötsligt" göra mig väldigt intresserad av idrott eller vad det nu är för verksamhet de bedriver, och passa på att söka medlemsskap snarast.
Jag kan inte säga vad ni bör göra, men föreningen har i vilket fall som hellst koll på att något håller på att hända.
Därför tycker jag att ni själva tar tag i detta, vänta inte på att dom börjar klaga eller överklaga.
Man kan t.ex. tänka sig att ni börjar med en första kontakt där ni berättar att kommunen schabblat, att ni tycker det är olyckligt att inte alla berörda fick yttra sig, fråga/fundera på hur ni nu ska gå vidare.
Först och främst går det väl att direkt fråga om dom känner att dom har några invändningar av något slag, om inte så borde resten väl vara en formsak, en namnteckning någonstanns eller hur det nu går till.
Finns det invändningar så får ni väl först lyssna noga på vad dom har att säga, sen fundera på om det är något ni kan/vill gå till mötes om och slutligen fundera/kolla upp om dessa invändningar har någon grund. (Typ en granne kan tycka att huset borde ligga minst 20 meter från tomtgränsen, men detta är normalt sett ett krav som inte "godkänns").
Är det sådant så kan ni kanske förmå kommunen att snabbt tillfråga föreningen och sen snabbehandla ärendet.
Jag är fortfarande ute på lika hal is som tidigare, så se mitt inlägg som ett resonemang över situationen, inte något sakkunnigt eller juridiskt rätt osv....
Därför tycker jag att ni själva tar tag i detta, vänta inte på att dom börjar klaga eller överklaga.
Man kan t.ex. tänka sig att ni börjar med en första kontakt där ni berättar att kommunen schabblat, att ni tycker det är olyckligt att inte alla berörda fick yttra sig, fråga/fundera på hur ni nu ska gå vidare.
Först och främst går det väl att direkt fråga om dom känner att dom har några invändningar av något slag, om inte så borde resten väl vara en formsak, en namnteckning någonstanns eller hur det nu går till.
Finns det invändningar så får ni väl först lyssna noga på vad dom har att säga, sen fundera på om det är något ni kan/vill gå till mötes om och slutligen fundera/kolla upp om dessa invändningar har någon grund. (Typ en granne kan tycka att huset borde ligga minst 20 meter från tomtgränsen, men detta är normalt sett ett krav som inte "godkänns").
Är det sådant så kan ni kanske förmå kommunen att snabbt tillfråga föreningen och sen snabbehandla ärendet.
Jag är fortfarande ute på lika hal is som tidigare, så se mitt inlägg som ett resonemang över situationen, inte något sakkunnigt eller juridiskt rätt osv....
Formuleringen "Förhandsbesked" tyder på att det kan förhålla sig så att det inte finns någon detaljplan eller att åtgärden strider mot detaljplan. I bland annat dessa fall skall en granne ges tillfälle att yttra sig; om åtgärden däremot överenstämmer med detaljplan behöver inte grannen ges denna möjlighet. Att grannen har rätt att överklaga ett bygglov är en annan sak. När det gäller fastighetsbildning är grannen inte sakägare.
Lycka till!

Lycka till!
Fastigheten ligger utanför detaljplan.
Vi har förhandsbesked,bygglov, nyligen avstyckad tomt, beställt hus osv
men en förening med styrelse som ej fått tillfälle att yttra sig.
Betyder detta nu att en avstyckad mark kan upphävas och man själv går i personlig konkurs med 2,5 milj investerade
kr, då huset måste rivas..pga en miss från kommunen??
Det måste ju då gå att kunna kräva skadestånd för detta misstag, som ev. ger stora konsekvenser för den enskilde.
Nu har vi iaf lämnat in dokument och talat med föreningen, och avvaktar svar i ngn form..
Hoppas detta löser sig, och jag kan sova lugnt om nätterna...
Vi har förhandsbesked,bygglov, nyligen avstyckad tomt, beställt hus osv
men en förening med styrelse som ej fått tillfälle att yttra sig.
Betyder detta nu att en avstyckad mark kan upphävas och man själv går i personlig konkurs med 2,5 milj investerade
kr, då huset måste rivas..pga en miss från kommunen??
Det måste ju då gå att kunna kräva skadestånd för detta misstag, som ev. ger stora konsekvenser för den enskilde.
Nu har vi iaf lämnat in dokument och talat med föreningen, och avvaktar svar i ngn form..
Hoppas detta löser sig, och jag kan sova lugnt om nätterna...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag är osäker, men jag tror att kommunen kan bli skadeståndskyldig om ett bygglov rivs upp pga att kommunen har gjort ett handläggningsfel. Av den anledningen så har jag uppfattat det som att kommunen gärna satsar rätt myclet på att rätta till ett sådant fel.
Klicka här för att svara