4 866 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tid för bygglov
Hej,
Vi köpte en avstyckad tomt för några år sedan. Vi har inte sökt bygglov än, men den är avedd att bebyggas. Finns det någon gräns för hur länge man kan sitta på en tomt utan att bygga eller söka bygglov. Jag tycker det låter konstigt, men har fått en känsla av att det finns nån form av regel av som reglerar detta av någon anledning. Nån som vet mer?
Postman
Vi köpte en avstyckad tomt för några år sedan. Vi har inte sökt bygglov än, men den är avedd att bebyggas. Finns det någon gräns för hur länge man kan sitta på en tomt utan att bygga eller söka bygglov. Jag tycker det låter konstigt, men har fått en känsla av att det finns nån form av regel av som reglerar detta av någon anledning. Nån som vet mer?
Postman
Fanns det något villkor i överlåtelsehandlingarna, dvs gjordes köpet beroende av villkoret att ni skulle bygga eller söka bygglov?
Om det inte är så kan ni i princip sitta på en tomt hur länge som helst utan att bygga eller söka bygglov. Utgår då ifrån att tomten inte är någon industritomt eller liknande, utan en vanlig villatomt.
Sedan finns det kanske något ekonomiskt incitament för er egen del att söka bygglov eller bygga. Finns det t ex ett positivt förhandsbesked som är gällande och som kan gå ut med risk för att det inte förlängs?
Finns det en detaljplan vars genomförandetid håller på att löpa ut och risk finns att planen ändras till er nackdel?
För att kunna ge en fulländat svar krävs lite mer uppgifter.
Om det inte är så kan ni i princip sitta på en tomt hur länge som helst utan att bygga eller söka bygglov. Utgår då ifrån att tomten inte är någon industritomt eller liknande, utan en vanlig villatomt.
Sedan finns det kanske något ekonomiskt incitament för er egen del att söka bygglov eller bygga. Finns det t ex ett positivt förhandsbesked som är gällande och som kan gå ut med risk för att det inte förlängs?
Finns det en detaljplan vars genomförandetid håller på att löpa ut och risk finns att planen ändras till er nackdel?
För att kunna ge en fulländat svar krävs lite mer uppgifter.
Tack så mycke för svaret. Området detaljplanerades ju för jättelänge sen. Tomten är avstyckad från en befintlig tomt. Jag är ganska säker påatt det inte fanns några andra krav på att bygga i överlåtelsehandlingarna.
Återstår är att fundera på vad som händer när detaljplanen har gått ut?!?
Postman
Återstår är att fundera på vad som händer när detaljplanen har gått ut?!?
Postman
Tidsaspekten brukar vara knuten till köpeavtalet, och det brukar endast handla om kommunala tomter.
Något sådant krav på privata tomter har jag inte hört talas om. Man kan ju ha en tomt jättelänge utan att bygga på den.
Vad som är tidsbegränsat är dock bygglovet. Vid beviljat bygglov skall arbetena påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år. Om inte detta uppfylls förfaller bygglovet och man måste söka på nytt.
Något sådant krav på privata tomter har jag inte hört talas om. Man kan ju ha en tomt jättelänge utan att bygga på den.
Vad som är tidsbegränsat är dock bygglovet. Vid beviljat bygglov skall arbetena påbörjas inom 2 år och avslutas inom 5 år. Om inte detta uppfylls förfaller bygglovet och man måste söka på nytt.
En detaljplan kan inte gå ut, den kan upphävas genom en ny plan eller en upphävningsprocess som är likadan ifråga om samråd och utställning som för en ny plan. Genomförandetiden på en detaljplan innebär att OM planen ändras innan genomförandetiden har gått ut kan de som inte utnyttjat sina rättigheter ha rätt till ekonomisk ersättning. Exempelvis om en användning ändras genom ny plan från bostadsändamål med möjlighet att bygga till prickmark eller annat byggförbud. När genomförandetiden har gått ut finns inte längre denna möjlighet till ekonomisk ersättning om planen ändras, men planen gäller lika mycket.
Klicka här för att svara