Byggahus.se
Hallå!
>:(
sökte bygglov för ett par veckor sedan,
nu i början på veckan ringer handläggaren och berättar att gästtoaletten på entreplan är för liten, man kommer inte in med en rullstol, nya reglerna säger visst att det måste finnas 1.25m i diameter fri yta ????
någon som vet var man kan läsa sig till dessa regler?





Hoppas starta lösvirkesbygge efter semestern 1 3/4 plans
 
Hej,

Våran arkitekt visade några typritningar på godkända toaletter. De finns i en "svensk standard". Numret på standarden finns i en gammal tråd här på forumet någonstans.

Själva standarden finns såvitt jag vet inte tillgänglig på nätet, utan man förväntas köpa den.

Jag vill minnas att den minsta godkända varianten var på 170X 190 cm. Detta är då visserligen med dusch. Men jag misstänker att även utan dusch så blir det något sådant.

Det trixigaste kravet är att toastolen skall stå 80cm fritt från ena väggen och 110 från andra väggen. Nu kan det tänkas att jag kommer ihåg lite fel på detaljerna, men ungefär så.
 
Regerna som de stöder sig på finns i BBR

3:121 Där det står att utrymmena i en bostad skall vara användbara för en person i inomhusrullstol (som har ett vändmått på 1,3m)

3:221 Talar om att en person i rullstol skall ha tillgång till alla rum i bottenvåningen, köket och hygienrum.
Hygienrummet skall medge att man med enkla ändringar kan göra detta till ett komplett dusch/wc utrymme för en handikappad som behöver hjälpare.

Dessa krav är något som kommunerna aldrig tummar på, eftersom ändringar i en bostad till följd av ett handikapp går på kommunernas budgetar. Därför vill de se till att alla nybyggda hus följer kraven.
 
Om du pratar snällt med din handläggare så kan du säkert få ut en kopia på domumentet med typritningar.
 
Det ska finnas utrymme för 1,3 m i diameter för en rullstol att snurra på. Dock är detta för fötterna vilket många inte vet. Dvs handfat etc. kan sticka in på denna radie en liten bit.

mvh
David
 
Jonas Hammar skrev:
sökte bygglov för ett par veckor sedan,
nu i början på veckan ringer handläggaren och berättar att gästtoaletten på entreplan är för liten, man kommer inte in med en rullstol, nya reglerna säger visst att det måste finnas 1.25m i diameter fri yta ????
Detta är en av anledningarna till att man bör anlita en arkitekt eller annan kunnig för att göra bygglovsritningarna. De har klart för sig vilka regler som gäller och gör en realistisk planlösning.
 
Även jag råkade ut för samma sak, vi ritade huset själva. Där krävde de att vi flyttade en dörr samt toalett och handfatet till motståened vägg (mittemot dörren). Dörren vägrade vi flytta på - vi läste mycket noga reglerna där det står att det bästa är att dörren är på andra sidan så att den rullstolsbundna kan komma in rakt på toaletten liksom. Men detta är endast en rekomendation. Viktigast vad jag har förstått är vad de andra säger, måtten för att kunna svänga rullstolen. Jag vet att de kommer gnälla över att vi också vägrar flytta toaletten - men vi har tänkt så här. Rullstolen kommer in (där stämmer måtten), rullstolen svänger, backar in mot vägg, bredvid vägg toalett (lätt att förflytta sig till denna för den handikappade). Från toalett lätt att falla och fatta stöd i handfatet. M a o en rullstolsbunden kan själv ta vara på sig på vår toalett även om den är liten.
 
christi skrev:
M a o en rullstolsbunden kan själv ta vara på sig på vår toalett även om den är liten.
Du i samma utrymme även klara av att duscha en rullstolsbunden som behöver assistent också!
 
Jodå missade inte det. Visserligen kommer vi att ha en duschvägg men den kan lätt monteras ner och då får många många plats.
 
Om man sitter i rullstol kanske man kan köpa ett annat hus...?
Låt folk få bygga som de vill! Vad kommer hä näst: blindanpassat, strokeanpassat?
Och dvärgar, enbenta, basketspelare mm. När ska byggnormerna anpassas till dessa?
 
Leffe skrev:
Om man sitter i rullstol kanske man kan köpa ett annat hus...?
Låt folk få bygga som de vill! Vad kommer hä näst: blindanpassat, strokeanpassat?
Och dvärgar, enbenta, basketspelare mm. När ska byggnormerna anpassas till dessa?
Vänta och se. ;)

mvh
David
 
Leffe skrev:
Om man sitter i rullstol kanske man kan köpa ett annat hus...?
Låt folk få bygga som de vill! Vad kommer hä näst: blindanpassat, strokeanpassat?
Och dvärgar, enbenta, basketspelare mm. När ska byggnormerna anpassas till dessa?
Och om du råkar ut för en olycka (som temporärt gör dig rullstolsburen) så ska du sälja huset???
Eller om du vill bo kvar på gamla dar???
Ett rörelsehinder kräver oftast genomgripande ändringar hemma som andra handikapp normalt klarar med enklare åtgärder.

Egentligen har denna regeln tillkommit för att göra det billigare i längden för alla oss skattebetalare som får vara med att finansiera handikappanpassningar i hus och lägenheter. Vi kan ju inte hindra folk från att skada sig eller på annat sätt bli handikappade. Lika lite kan vi kräva av dessa att de själva skall bekosta dyrbaar ombyggnader för att de skall få en dräglig tillvaro. Ofta har de mycket begränsade inkomster.

Jag tycker det är egoistisk att bara tänka på sig själv (såsom frisk) och gnälla för en ynklig liten utgift i samband med ett dyrt husbygge. Den där kvadratmetern är faktiskt ingen större ekonomisk belastning för bygget som helhet.
Däremot kan den vara skillnaden mellan att kunna bo kvar i sitt eget hem eller tvingas att flytta om oturen är framme.
(Och vi alla kan drabbas av olyckan även om många anser sig vara immuna)
 
Vid nybygge så tycker jag att det är självklart att man skall göra handikappsanpassat. Vid ombyggnad av äldre hus kan det ibland ge orimliga konsekvenser.

Det finns ju även vid nybyggnad lägen där jag tycker att man borde hopap över kraven.

Jag har sett nybyggda smålägenheter där badrummet var lägenhetens största rum, det tycket inte jag är rimligt.
 
Vi håller på och ansöker om bygglov om att inreda vinden så att det blir tre våningar på huset. Då passar de på att ställa krav på handikapp toalett på bottenvåningen. Som föregående talare kan jag förstå när det gäller nybyggen eller när man förändrar funktionen på huset på ett genom gripande sätt. Men att kräva att jag skall bygga om ett tre år gammalt badrum på bottenvåningen bara för att jag skall bygga några gästrum på vinden? Husets grundläggande funktion är densamma.

De använder bara min vilja att bygga om vinden som gissla för att förstöra mitt fina badrum på bottenvåningen!! :(

Kräver kommunerna alltid att man måste handikappa hela huset så fort du gör något med huset som kräver bygglov?
 
Vad jag förstår så är det "lilltoa" vi talar om... eller???

Jag kan förstå att det måste finnas en toalett där handikappade tar sig in men varför i allsin dar måste de även kunna nyttja den lilla toaletten??? Det räcker väl om de kommer in på en toalett eller...

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.