4 172 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Kan vi hävda att det är "mindre avvikande yta"?
Vi ska bygga nytt hus i sommar, och vår plan tillåter 75 m2 + mindre avvikelse, i vårt område kan vi söka 15% extra yta - yttermåtten räknat. Så Vi kommer med all säkerhet (enl vår handläggare på Kommunen) att få igenom 90 m2. Detta har kommunen godkänt på grund av att vi skulle få detaljplan och vårt område skulle vara utbyggt och klart 2005, men nu är det tyvärr försenat till 2013 
Min fråga till er är nu: om vi får igenom dessa 90 m2, kan vi då bygga till huset "lite extra"? Skulle så gärna vilja förlänga huset 50 cm, för det skulle hjälpa så mycket att få lite extra yta. Om vi då blir påkommna med detta, kan vi då hävda att dessa ca 7-8 m2 extra, kan ses som "mindre avvikande yta" eftersom de då understiger 10% på vår beiljde yta 90m2?
Oj, vad krånglig förklaring jag gjorde.. Hoppas att ni förstår vad jag menar
Min fråga till er är nu: om vi får igenom dessa 90 m2, kan vi då bygga till huset "lite extra"? Skulle så gärna vilja förlänga huset 50 cm, för det skulle hjälpa så mycket att få lite extra yta. Om vi då blir påkommna med detta, kan vi då hävda att dessa ca 7-8 m2 extra, kan ses som "mindre avvikande yta" eftersom de då understiger 10% på vår beiljde yta 90m2?
Oj, vad krånglig förklaring jag gjorde.. Hoppas att ni förstår vad jag menar
Det är byggnadsnämnden som beslutar om något kan ses som en mindre avvikelse eller ej, om ni har en detaljplan som tillåter 75 kvm så är tom 90 kvm en så stor avvikelse att den egentligen inte kan ses som mindre, Det är ju 20% överyta, det finns ett rättsfall från regeringsrätten som säger att en överyta på mer än 16% aldrig kan ses som en mindre avvikelse.Villa_Granberg skrev:Vi ska bygga nytt hus i sommar, och vår plan tillåter 75 m2 + mindre avvikelse, i vårt område kan vi söka 15% extra yta - yttermåtten räknat. Så Vi kommer med all säkerhet (enl vår handläggare på Kommunen) att få igenom 90 m2. Detta har kommunen godkänt på grund av att vi skulle få detaljplan och vårt område skulle vara utbyggt och klart 2005, men nu är det tyvärr försenat till 2013
Oj, vad krånglig förklaring jag gjorde.. Hoppas att ni förstår vad jag menar![]()
Således, var glada för ni får bygga så mycket som 90 kvm och hoppas på att ingen granne överklagar ert bygglov(för det kommer troligen inte hålla i ett överklagande).
Som tur är har vi "bra grannar" och vi har hört med dem innan vi lämnade in ansökan om 90 m2. De har godkänt att vi bygger mer än vad planen tillåter och skrivit på papper om detta 
Vi är verkligen glada för våra 90 m2, 3 m2 av dessa är "tak" över vår ingång, som en liten veranda. Kanske är det därför som de förhoppningsvis kommer att godkänna det. Fast och andra sidan hade det var roligare och mer ekonomiskt att bygga 2 våningar på en och samma gång, som det var tänkt när Kommunen informerade om att vi skulle ha möjlighet till detta år 2005. Mest för plånboken, för det kommer inte att bli billigt att "lägga på" en våning till sen..
/ Lisa
Vi är verkligen glada för våra 90 m2, 3 m2 av dessa är "tak" över vår ingång, som en liten veranda. Kanske är det därför som de förhoppningsvis kommer att godkänna det. Fast och andra sidan hade det var roligare och mer ekonomiskt att bygga 2 våningar på en och samma gång, som det var tänkt när Kommunen informerade om att vi skulle ha möjlighet till detta år 2005. Mest för plånboken, för det kommer inte att bli billigt att "lägga på" en våning till sen..
/ Lisa
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Företag hävdar att dom bytt fotplåt men det stämmer inte. Hur gör jag?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Förra ägaren hävdat att en del av väggen är bärande, jag hävdar det motsatta. HJÄLP MIG AVGÖRA!
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Spricka genomgående i kassetten men leverantörern hävdar att det ej är garanti
Fönster & Dörrar